أخبار خاصة

مشهدان متناقضان في مصر للاحتفال بالعام الـ80 لميلاد مبارك

قراؤنا من مستخدمي تويتر
يمكنكم الآن متابعة آخر الأخبار مجاناً من خلال حسابنا على تويتر
إضغط هنا للإشتراك

فتاوى وعلاوات وملاحق صحافية وبرامج تلفزيون وإستنفار أمني
مشهدان متناقضان في مصر للاحتفال بالعام الـ 80لميلاد مبارك

كتب ـ نبيل شرف الدين: "كيم آيل سونغ" أو " الزعيم العظيم "، الذي يقولون عنه في كوريا الشمالية " لولاه ما ولد وطن وما عاش شعب "، هذه الحالة من المبالغة المفرطة في سياق وصف الحكام الذين يوصفون بالشموليين، كانت حاضرة ـ على نحو ما ـ في أجواء مصر عبر تفاصيل مشهد الاحتفالات "شبه الرسمية" بالعام الثمانين للرئيس المصري حسني مبارك، الذي يحكم البلاد منذ العام 1981 وحتى الآن بسلطات شبه مطلقة، ومن دون أدنى بارقة أمل في إمكانية التداول السلمي على السلطة، على الأقل في المدى المنظور .

وبدا مشهد الاحتفال بعيد ميلاد مبارك الثمانين بالغ التناقض، ومنقسمًا بين فريق مؤيد أو موالٍ للحكم بدوائره وتنويعاته المختلفة، وآخر معارض لكل ما يتعلق بالنظام وخاصة رأس النظام ممثلاً في شخص الرئيس مبارك، ووصل الانقسام إلى حالة من الاستقطاب المتشنج .

أما السلطات المصرية فقد استبقت يوم الإضراب الذي يتزامن مع يوم الاحتفال بعيد ميلاد الرئيس المصري بالتأكيد على أنها لن تتهاون مع أي أعمال شغب أو جهات تحرض على زعزعة استقرار البلاد، وانتشرت قوات الأمن في عدة مدن مصرية وفي الصدارة منها العاصمة القاهرة ومدينة المحلة الكبرى الصناعية التي شهدت أعمال عنف في يوم الإضراب السابق في السادس من نيسان (أبريل) الماضي .

موالاة ومعارضة وفتاوى
فريق الموالاة المصري ذهب في تأييده للنظام وسياساته ورموزه إلى أبعد مدى، فأصدرت عدة صحف حكومية ملاحق خاصة احتفاء بعيد ميلاد "الأب القائد"، كما بثت كل محطات التلفزيون الحكومي وحتى المحطات الخاصة التي يملكها رجال أعمال وتبث من مصر شاركت في عيد ميلاد "الريس"، ووصل الأمر بالكتاب ومعدي البرامج إلى حد ذابت فيه الفواصل بين الزعيم والوطن، فالوطن هو الزعيم، والزعيم هو الوطن بتضاريسه وتاريخه وحتى تفاصيله اليومية .

أما المعارضون فاعتبروا النظام ورأسه سببًا لكل بلاء يحل بالبلاد والعباد، ولم يدعوا نقيصة إلا وألصقوها به، وتجاوزوا كل حدود اللياقة حين وصفوا يوم ميلاد الرئيس بأنه "يوم أسود"، كما دعوا إلى الاتشاح بالسواد في هذا اليوم، ورفع الرايات السوداء على المنازل، وطالبوا الناس بالبقاء في منازلهم في إضراب عام على غرار إضراب السادس من أبريل الماضي .

أما الرئيس حسني مبارك نفسه فقد فضل أن يقوم اليوم بجولة في مدينة السادات الصناعية بمحافظة المنوفية ـ مسقط رأس الرئيس ـ في ما وصف رسميًا بأنه يأتي "في إطار متابعة الرئيس المستمرة لعملية التنمية والتطور الصناعي الذي تشهده المدن الصناعية" .

وحتى الشيخ يوسف البدري صاحب الفتاوى المثيرة للجدل لم يشأ أن يمر هذا الحدث من دون أن يدلي بدلوه فيه، فالمشهد ساخن وبالتأكيد سوف يستقطب وسائل الإعلام وخاصة الفضائيات، التي اعتاد الشيخ على الظهور عبر شاشاتها، لهذا فقد أطلق فتوى حرم فيها الدعوة إلى الإضراب معتبرًا أنها تعطل مصالح العباد والبلاد، واستنكر على من وصفهم بالدهماء والغوغاء مطالبة رئيس البلاد بالتنحي عن الحكم قائلاً إن هذا الأمر من حق من وصفهم بأهل العقد والحل وفق اشتراطات محددة اتفق عليها الفقهاء" على حد تعبيره .

صحافة وفضائيات
الصحف الحكومية دخلت غمار هذه المعركة بقوة، وأصدرت ملاحق احتفالية خاصة بيوم ميلاد الزعيم واليوم الذي ولدت فيه البلاد مجددًا كما قالت الأهرام، فتحت عنوان: "يوم أن ولدت مصرrlm; من جديد"، كتب أسامة سرايا رئيس تحرير صحيفة (الأهرام) قائلاً : "في ذلك اليوم ولدت مصر من جديدrlm; .. نحتفي بسجل طويل ومشرف من الإنجازات به ومعه، فالرجل الذي تولى الحكم ورؤوس تيارات الفكر والسياسة في مصر يرزحون في أغلال الحبس والاعتقال، فأطلق سراحهم وحفز أقلامهم وتجاوز كثيرًا عن مساوئهم، ليس بحاجة إلى من يدافع عنه"، على حد قوله .

وعلى نهج (الأهرام) كبرى الصحف الحكومية في مصر، فقد سارت بقية الصحف الحكومية الأخرى، لكن اللافت أن صحف المعارضة التي تصدر عن أحزاب سياسية معارضة تجاهلت الإضراب تمامًا، بعد أن أعلن قادة تلك الأحزاب ـ خاصة الوفد والتجمع ـ أنه إضراب مجهول المصدر والهوية ويصب في صالح الفوضى العارمة، ولا يخدم المصالح العليا للبلاد .

غير أن صحيفة (العربي) لسان حال الحزب الناصري المعارض نشرت عدة تقارير تقف على الجانب الآخر من مشهد الحفاوة الحكومية، منها على سبيل المثال تقرير بعنوان "عيد ميلاد مبارك الثمانين يتوافق مع تدهور اجتماعي وسياسي يهدد النظام"، وتقرير آخر مترجم بعنوان : "نظام مبارك يعيش حالة من الرعب بعد أحداث المحلة الكبرى" .

وبينما تأهبت الفضائيات العربية والأجنبية لتغطية أحداث هذا اليوم بتجهيزات واسعة تختلف باختلاف سياسة كل منها، فقد تعامل التلفزيون الحكومي مع الأمر باعتباره لم يحدث، حتى لو حدث أي شيء، فهو لا يستحق هذا الاهتمام الاعلامي الواضح في الصحف الحزبية والخاصة والفضائيات الأجنبية والعربية .
وتحدثت مصادر صحافية عن توجيهات شفهية من وزير الاعلام أنس الفقي إلى الفضائيات المصرية الخاصة ومكاتب عدد من الفضائيات العربية بتجاهل تغطية احداث الإضراب من قريب أو بعيد .

ومن بين الآليات التي اقترحها الداعون إلى الإضراب "مقاطعة الصحف الحكومية (الأخبار والأهرام والجمهورية)، وامتدت الدعوة إلى مقاطعة مترو الأنفاق في الأسبوع الأول من مايو، كما دعا هؤلاء إلى كتابة عبارة "شارك في تحديد مصيرك.. شارك في الإضراب السلمي يوم 4 أيار/مايو" على كل عملة ورقية تقع تحت أيدي المتعاطفين مع الدعوة إلى الإضراب .

أحزاب ومواقف
الأحزاب الصغيرة التي يطلق عليها تندرًا في الشارع السياسي المصري "أحزاب الأنابيب" عقدت مؤتمرًا تحت شعار "معًا من أجل مصر.. ولا للإضراب" شاركت فيه ستة من هذه الأحزاب التي لا يعرف المصريون مجرد أسمائها، وهي حزب الوفاق القومي ومصر الاشتراكي والسلام الاجتماعي والجمهوري الحر وشباب مصر والوطني الديمقراطي"، وبدا واضحًا اهتمام الصحف الحكومية بهذا المؤتمر فأبرزته في صدر صفحاتها وكتبت عنه كما لو كان حدثًا جليلاً.

من جانبه، أكد عبدالوهاب المسيري، المنسق العام لحركة كفاية ضرورة دعوة كل القوى السياسية بمن فيهم الإخوان المسلمين، إلى الاشتراك في هذا الإضراب وقال : "رغم أن الإخوان لهم مواقفهم وحسابتهم الخاصة، لكن يستحب دعوتهم إلى قوة تواجدهم في الشارع المصري" .

وبعد مقاطعة جماعة "الإخوان المسلمين" رسميًا للإضراب الفائت في السادس من أبريل، غير أن هذه المرة أعلن مئات من شباب الإخوان المسلمين خروجهم علي الجماعة، وقرروا الانضمام إلى هذا الإضراب ووضعوا "اللوجو الخاص بالإضراب علي صفحاتهم في موقع الـ"فايس بوك"، ومدوناتهم الخاصة، وهاجم عدد كبير منهم قيادات الجماعة الداعية إلى مقاطعة الإضراب، وكتب أحدهم في مدونته، التي تحمل اسم "إخواني مش تابع لحد" يقول: "لا طاعة لجماعة إخوان الحكومة" .

أما من اصطلح على تسميتهم بحزب "فايس بوك" فقدموا أنفسهم خارج السياق الحزبي وكتبوا في مجموعاتهم المتعددة عبر هذه الشبكة الاجتماعية الشهيرة : "إحنا مش حزب سياسي، ولا نسعى للحكم، إحنا أكبر تجمع مخلص لمصر على الإنترنت وفي الواقع"، وقالوا في بيانات يجري تداولها عبر عشرات المواقع على الإنترنت، إن "إضراب السادس من أبريل نجح وسنكمل المشوار، ونعطي فرصة للحكومة لتنفيذ مطالبنا المحددة والمشروعة؛ وهي حد أدنى للأجور لكافة الفئات والوظائف، وربط الأجور بالأسعار كما يحدث في جميع الدول التي تعاني من الغلاء، واتخاذ إجراءات حقيقية لوقف ارتفاع الأسعار ومنع الاحتكار والإفراج عن جميع المعتقلين".

وقالوا أيضًا: "لقد أصبحنا أكبر حركة شعبية غير سياسية، ولن يسيطر علينا تيار سياسي، نحن نبض الناس، وملح الأرض، نجحنا ولن نتوقف" .

التعليقات

جميع التعليقات المنشورة تعبر عن رأي كتّابها ولا تعبر بالضرورة عن رأي إيلاف
الاسود منا و فينا
عربي حر -

بعد كم يوم يمر ذكرى مولد لا اقول السيد الجليل محمد عليه السلام او المسيح عليه السلام انما عيد كمثيله من اخواته في العالم العربي هو عيد ميلاد الرئيس المصري.. يود البعض من المنافقين المطبلين او المزمرين او المضطرين الى الاحتفال و القسم بروح و الدم لفداء الزعيم... المصيبة ان الزعيم المفدى يعلم تمام العلم ان هذا كذب و نفاق لكن احلى الكلام اكذبه....و فرقة تلعن الظلام بدون المحاولة الى انارة ولو حتى شمعة واحدة...لكن بصراحة تكمن الدهشة ان التحدي و المواجهة تطورت الى الحد الذي يلزم الريس الى اعلان الزيادة في يوم ميلاده....الامر اذا تم قياسه بلمقياس العقلي هو اشبه بلمهزلة و كأننا نعيش في العصور اوروبا و تحديدا في قلب اوروبا حيث لا قيمة تذكر للعقل بل العبودية كان الشعب كلما جاع كان كلخراف يرمي الفتات له ....انا ادعو العرب عامة و المصريين خاصة الى التحرك و انهاء هذه المهزلة فلحرية غالية ثمنها الدم

الاسود منا و فينا
عربي حر -

بعد كم يوم يمر ذكرى مولد لا اقول السيد الجليل محمد عليه السلام او المسيح عليه السلام انما عيد كمثيله من اخواته في العالم العربي هو عيد ميلاد الرئيس المصري.. يود البعض من المنافقين المطبلين او المزمرين او المضطرين الى الاحتفال و القسم بروح و الدم لفداء الزعيم... المصيبة ان الزعيم المفدى يعلم تمام العلم ان هذا كذب و نفاق لكن احلى الكلام اكذبه....و فرقة تلعن الظلام بدون المحاولة الى انارة ولو حتى شمعة واحدة...لكن بصراحة تكمن الدهشة ان التحدي و المواجهة تطورت الى الحد الذي يلزم الريس الى اعلان الزيادة في يوم ميلاده....الامر اذا تم قياسه بلمقياس العقلي هو اشبه بلمهزلة و كأننا نعيش في العصور اوروبا و تحديدا في قلب اوروبا حيث لا قيمة تذكر للعقل بل العبودية كان الشعب كلما جاع كان كلخراف يرمي الفتات له ....انا ادعو العرب عامة و المصريين خاصة الى التحرك و انهاء هذه المهزلة فلحرية غالية ثمنها الدم

بداية الغيث قطرة
طارق الخطاب.مصر -

كما يقولون فعلا بداية الغيث قطرة وان شاء ان هذه الاضرابات او حتي الدعوة اليها هي بداية غيث لمطر ينقي بلادنا من الفاسدين واللصوص والخونه لكل مبدا وضمير وعقيدة ايا كانت حتي عقيدة ابليس الذي يتردد انه هرب من مصر من كم الفساد الذي لم يحدث في التاريخ واتصور في تاريخ كل امه هل وجدتم من قبل من يبيع غاز هو ملك شعب فقير بعشر الثمن ولمن ايضا للعدو الصهيوني لهذه الامه علي مدي التاريخ الذي يتم الاولاد ورمل النساء وقتل الشباب بل وقتل الاطفال في بحر البقر وخلافه الانكي لم يجد نظام مبارك القادم بالتزوير والتزييف لرغبة الشعب اي خجلا في ان يبيع املاك الشعب الفقير كهدايا لاصدقائه ومحاسيبه بلا اي مقابل وماذا فاصبح الطبالين والقوادين علي عهده لديهم عشرات المليارات من بيع املاك الشعب ومن اموال البنوك ومن بيع الاراضي المملوكه للشعب بتراب الفلوس ثم يبيعونها هؤلاء بالملايين هل تصدقون ان واحد منهم كما قال في حوار خاص انه بثمن عشاء عادي اقيمته خمسائه جنية اشتري ارضا في منطقة مرسي علم عن طريق وزيرا صديقا له قيمة المتر خمسين قرشا ثم باعها المتر بعشرة الاف جنية بعد تخصيص الارض كمطار والكثير الكثير من حكايات لصوص النظام الذي يمتصون حتي الهواء من الشعب المسروق في ظني الشخصي انه لاول مرة في تاريخ مصر الموكوسه بمبارك منذ عهد الفراعنة ان يتم سرقة الشعب بهذه الطريقة والقصة التي رويتها هي قصة صغيرة لاتماثل المصايب الكبيره والكوارث من عينة من ياخذ عموله علي بيع السلاح للجيش المصري وهذه مصيبة اخري ومن ياخذ عموله من بيع الغاز و البترول المصري وهذه عمولتها بالمليارات وكلها لايعرف عنها احد شيء الا ان يسربها صاحب قلب موجوع من كم الفساد كما حدث في الغاز المباع لاسرائيل بعشر الثمن وكانت الاتفاقية سريه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ان مصر الان تحتاج توفيق الله سبحانه وتعالي لكي يتخلص الشعب المصري المسروق من اكبر عصابة من اللصوص اختطفت البلاد عبر تاريخناالانجليز احتلوا مصر سبعين عاما لم يفعلو ذلك المماليك والعثمانيين كانوا غير عادلين كما كانوا يقولون هل سرقوا كما يحدثالان علي الاقل اهدوا مصر اجمل مباني اسلامية في العالم لم ياتي من فعل بمصر كل ذلك من قبل ابدا والله لم يحدث ولا حول ولا قوة الا بالله

بداية الغيث قطرة
طارق الخطاب.مصر -

كما يقولون فعلا بداية الغيث قطرة وان شاء ان هذه الاضرابات او حتي الدعوة اليها هي بداية غيث لمطر ينقي بلادنا من الفاسدين واللصوص والخونه لكل مبدا وضمير وعقيدة ايا كانت حتي عقيدة ابليس الذي يتردد انه هرب من مصر من كم الفساد الذي لم يحدث في التاريخ واتصور في تاريخ كل امه هل وجدتم من قبل من يبيع غاز هو ملك شعب فقير بعشر الثمن ولمن ايضا للعدو الصهيوني لهذه الامه علي مدي التاريخ الذي يتم الاولاد ورمل النساء وقتل الشباب بل وقتل الاطفال في بحر البقر وخلافه الانكي لم يجد نظام مبارك القادم بالتزوير والتزييف لرغبة الشعب اي خجلا في ان يبيع املاك الشعب الفقير كهدايا لاصدقائه ومحاسيبه بلا اي مقابل وماذا فاصبح الطبالين والقوادين علي عهده لديهم عشرات المليارات من بيع املاك الشعب ومن اموال البنوك ومن بيع الاراضي المملوكه للشعب بتراب الفلوس ثم يبيعونها هؤلاء بالملايين هل تصدقون ان واحد منهم كما قال في حوار خاص انه بثمن عشاء عادي اقيمته خمسائه جنية اشتري ارضا في منطقة مرسي علم عن طريق وزيرا صديقا له قيمة المتر خمسين قرشا ثم باعها المتر بعشرة الاف جنية بعد تخصيص الارض كمطار والكثير الكثير من حكايات لصوص النظام الذي يمتصون حتي الهواء من الشعب المسروق في ظني الشخصي انه لاول مرة في تاريخ مصر الموكوسه بمبارك منذ عهد الفراعنة ان يتم سرقة الشعب بهذه الطريقة والقصة التي رويتها هي قصة صغيرة لاتماثل المصايب الكبيره والكوارث من عينة من ياخذ عموله علي بيع السلاح للجيش المصري وهذه مصيبة اخري ومن ياخذ عموله من بيع الغاز و البترول المصري وهذه عمولتها بالمليارات وكلها لايعرف عنها احد شيء الا ان يسربها صاحب قلب موجوع من كم الفساد كما حدث في الغاز المباع لاسرائيل بعشر الثمن وكانت الاتفاقية سريه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ان مصر الان تحتاج توفيق الله سبحانه وتعالي لكي يتخلص الشعب المصري المسروق من اكبر عصابة من اللصوص اختطفت البلاد عبر تاريخناالانجليز احتلوا مصر سبعين عاما لم يفعلو ذلك المماليك والعثمانيين كانوا غير عادلين كما كانوا يقولون هل سرقوا كما يحدثالان علي الاقل اهدوا مصر اجمل مباني اسلامية في العالم لم ياتي من فعل بمصر كل ذلك من قبل ابدا والله لم يحدث ولا حول ولا قوة الا بالله

كل عام ومصر بخير
حسن هلال -

كل عام ومصر بخير وعقبال ما نحتفل نالعام ال 90 لسياده الريس اذا اطال الله عمري لسن ال50

كل عام ومصر بخير
حسن هلال -

كل عام ومصر بخير وعقبال ما نحتفل نالعام ال 90 لسياده الريس اذا اطال الله عمري لسن ال50

السلام
منيرو972524754859 -

رايي يجب ان يكون رئيس الدوله اقل من 70 سنه

السلام
منيرو972524754859 -

رايي يجب ان يكون رئيس الدوله اقل من 70 سنه

الاحتفال بالجوع
احمد الجهني -

يا سيدي كل يغني على ليلاه فليغني من يغني وليستمع من يستمع وليمتنع من يمتنع ولكن على من يغني ان يغني على حساب نفسه ومن جيبه الخاص او قل من الاموال المنهوبة ولو كان عندنا مجالس نيابية منتخبة كان لازم يحول كافة اتلمسئولين عن الصحف المسماه بالقومية الى النيابة العامة بتمة تبديد الاموال العامة لان الاموال التي صرفت على ملاحق تلك الصحف ليست اموال هؤلاء المسئولين كما انها ليست اموال الرئيس ولكن نحن في زمن اللامعقول وكان الرئيس ليس هو السبب المباشر في شيخوخة مصر وفي وأد الحريات الحقيقية وفي اذلال الشعب وترى بعضهم يدعوا له لبطول العمر وهو يعلم ان الرئيس لو اكل مما ياكله الشعب لمات من سنين بسبب السرطان الذي استورده باموال الشعب او بالفشل الكبدي او الكلوي الذي بات متوفرا في مصر بسبب سياساته وصلاحياته الغير مطلقة وكان الزمان سيتوقف عندما يتركنا غير ماسوف عليه

الاحتفال بالجوع
احمد الجهني -

يا سيدي كل يغني على ليلاه فليغني من يغني وليستمع من يستمع وليمتنع من يمتنع ولكن على من يغني ان يغني على حساب نفسه ومن جيبه الخاص او قل من الاموال المنهوبة ولو كان عندنا مجالس نيابية منتخبة كان لازم يحول كافة اتلمسئولين عن الصحف المسماه بالقومية الى النيابة العامة بتمة تبديد الاموال العامة لان الاموال التي صرفت على ملاحق تلك الصحف ليست اموال هؤلاء المسئولين كما انها ليست اموال الرئيس ولكن نحن في زمن اللامعقول وكان الرئيس ليس هو السبب المباشر في شيخوخة مصر وفي وأد الحريات الحقيقية وفي اذلال الشعب وترى بعضهم يدعوا له لبطول العمر وهو يعلم ان الرئيس لو اكل مما ياكله الشعب لمات من سنين بسبب السرطان الذي استورده باموال الشعب او بالفشل الكبدي او الكلوي الذي بات متوفرا في مصر بسبب سياساته وصلاحياته الغير مطلقة وكان الزمان سيتوقف عندما يتركنا غير ماسوف عليه

اعظم رجل
هيثم الجميل -

سلام حار الى الريس حفظه الله و ابقاه متربع على عرش قلوبنا الى الأبد يا رب

اعظم رجل
هيثم الجميل -

سلام حار الى الريس حفظه الله و ابقاه متربع على عرش قلوبنا الى الأبد يا رب

إلي أبوناحسني مبارك
HESHAm -

كل سنةوانت بخير وسلام يا ريس مصــرعاشت لمصر وعشنا احنا ليك و لمــصر من ابنك : هشام

إلي أبوناحسني مبارك
HESHAm -

كل سنةوانت بخير وسلام يا ريس مصــرعاشت لمصر وعشنا احنا ليك و لمــصر من ابنك : هشام

الرحمه
مجروح -

اولا كل سنه وهو طيب ثانيا هو احنا فى ايه ولا فى ايه ناس بتحتفل بالملايين وناس مش لاقيه رغيف العيش ومهما حصلت علاوات هتعمل ايه قصاد الزيادات انا مش معترضه على الاحتفال بس انا قصدى زى مابيشوفو نفسهم يشوفوا الغلابه وعايز اعرف هنكمل كدا ازاى والمفروض ان كل راع مسئول عن رعيته بس للاسف ماحدش بيعمل بكده والله احنا مش عايزيين زيادات بس عايزين ثبات

الرحمه
مجروح -

اولا كل سنه وهو طيب ثانيا هو احنا فى ايه ولا فى ايه ناس بتحتفل بالملايين وناس مش لاقيه رغيف العيش ومهما حصلت علاوات هتعمل ايه قصاد الزيادات انا مش معترضه على الاحتفال بس انا قصدى زى مابيشوفو نفسهم يشوفوا الغلابه وعايز اعرف هنكمل كدا ازاى والمفروض ان كل راع مسئول عن رعيته بس للاسف ماحدش بيعمل بكده والله احنا مش عايزيين زيادات بس عايزين ثبات

مصر
سيد المصرى -

مبروك اعبال مائت سنه

اليتم ام الانكار
محمد سيروان -

ان ينكرك ابوك يبدو في هذه الايام احسن من ان يكون حسني مبارك اباك .هذا ما خلص اليه المصريون .فبعد كل هذه السنين يحتفلون بعيد مولد من كان الفراعنة احسن واصدق منه موقفا من الشعب ،فالفرعون قالها واضحة انا ربكم الاعلى فاعبدون ، اما مبارك فيقول انا ابوكم وحـ...... .

مصر
سيد المصرى -

مبروك اعبال مائت سنه

اليتم ام الانكار
محمد سيروان -

ان ينكرك ابوك يبدو في هذه الايام احسن من ان يكون حسني مبارك اباك .هذا ما خلص اليه المصريون .فبعد كل هذه السنين يحتفلون بعيد مولد من كان الفراعنة احسن واصدق منه موقفا من الشعب ،فالفرعون قالها واضحة انا ربكم الاعلى فاعبدون ، اما مبارك فيقول انا ابوكم وحـ...... .

اطال الله عمرك
F@di -

سلام ومحبة من الشعب اللبناني الى الرئيس حسني مبارك صديق لبنان

اطال الله عمرك
F@di -

سلام ومحبة من الشعب اللبناني الى الرئيس حسني مبارك صديق لبنان

فرعون
عمر المختار -

فااستخف قومة فاطاعوة

فرعون
عمر المختار -

فااستخف قومة فاطاعوة

ام الدنيا
مصريه -

كل سنه و مصر حبيبه المصرين و الملايين باالف خير و يعدى ان شاء الله الازمات على خير بشويه صبر و اراده

ام الدنيا
مصريه -

كل سنه و مصر حبيبه المصرين و الملايين باالف خير و يعدى ان شاء الله الازمات على خير بشويه صبر و اراده

عقبال جمال يارب
مروان الراوي -

لازم مصر تحتفل بجمال مبارك بدري لان سيادة الرئيس شويتين ويودع انا بس عاوز افهم هم مش مشوا صدام علشان كان دكتاتور امتال الرجل يلي عندنا يبقى ايه

عقبال جمال يارب
مروان الراوي -

لازم مصر تحتفل بجمال مبارك بدري لان سيادة الرئيس شويتين ويودع انا بس عاوز افهم هم مش مشوا صدام علشان كان دكتاتور امتال الرجل يلي عندنا يبقى ايه

الحزن القادم
مجدى أبو العينين -

أنا لست حزينا على ال 27 سنة الماضية، إنا حزين على ال 27 سنة المقبلة ، فالرئيس من إسرة معمرة، فلنتخيل معا كيف سيكون الحال فى ال 27 سنة القادمة، إذا كان دا حالنا من ال 27 سنة الماضية

الحزن القادم
مجدى أبو العينين -

أنا لست حزينا على ال 27 سنة الماضية، إنا حزين على ال 27 سنة المقبلة ، فالرئيس من إسرة معمرة، فلنتخيل معا كيف سيكون الحال فى ال 27 سنة القادمة، إذا كان دا حالنا من ال 27 سنة الماضية

مصر بخير
الفرعون الجعان -

مصر بخير طول ماالوزاره الصالحه موجوده وزارة الخصخصه كل سنه وانت طيب يارايس وربنايطول فى عمرك علشان تقصر عمرنا

مصر بخير
الفرعون الجعان -

مصر بخير طول ماالوزاره الصالحه موجوده وزارة الخصخصه كل سنه وانت طيب يارايس وربنايطول فى عمرك علشان تقصر عمرنا

مصــــــــرام الدنيا
الفرعون العاشق -

اولا: كل سنه لحسنى مبارك واتباعه الكرام اللى طغوا وافتروا وهنشوف فيهم يوم واليوم دا قريب مش بعيد خلينا نتكلم شويه بصراحه ايه اللى يخلى الحاكم او الوزاء انهم يفتروا على الشعب ايه ان الشب راضى بالمهانه اللى هو فيها ومش عاوز يتكلم لغايه امتا لما يوصل بينا الحال اللى اننا نشحت علشان رغيف العيش دا حرام وافترا

مصــــــــرام الدنيا
الفرعون العاشق -

اولا: كل سنه لحسنى مبارك واتباعه الكرام اللى طغوا وافتروا وهنشوف فيهم يوم واليوم دا قريب مش بعيد خلينا نتكلم شويه بصراحه ايه اللى يخلى الحاكم او الوزاء انهم يفتروا على الشعب ايه ان الشب راضى بالمهانه اللى هو فيها ومش عاوز يتكلم لغايه امتا لما يوصل بينا الحال اللى اننا نشحت علشان رغيف العيش دا حرام وافترا

مصر للمصريين
المظلومة -

كل لما اسمع اغنية اخترناك اقول ياترى مين اللى اختاره . ربنا يلطف بينا !!! وكمان بيقولوا مصر مبارك ربنا يستر ومنصحاش فى يوم على كلمة مصر جمال أو مصر بوش

مصر للمصريين
المظلومة -

كل لما اسمع اغنية اخترناك اقول ياترى مين اللى اختاره . ربنا يلطف بينا !!! وكمان بيقولوا مصر مبارك ربنا يستر ومنصحاش فى يوم على كلمة مصر جمال أو مصر بوش

مبارك و بس
مصر و بس -

غلطة مبارك انه ليس دكتاتور و انه لم يحبس و يغتال و يقتل و يفجر من يعارضوه مثلما يحدث فى دول عربية اخرى! نعم نحن شعب يخاف و لا يختشى زى ما بيقولوا! يعنى لان الرئيس حاول ان يتعامل مع الشعب المصرى بمنطلق الحرية والانفتاح والديمقراطية فاعتبره البعض ضعفا و اشارة لهم ان يتمادوا! اتمنى ان تعود سيطرة و سيادة الدولة و يجب تقنين الحرية و ليست الحرية انفلات بلا لجام لان لو ترك لهم الحبل على الغارب و حدث انفلات ستصبح مصر عراق و لبنان و فلسطين اخر! الله يحميك يا ابى مبارك و انا من جيل مبارك و اتمنى من قلبي يطول الله فى عمرك يا ابى و ييجى جمال ابنك من بعدك و احنا وراك يا ريس و الله يعطيك طول العمر وعن العمر اقول رونالد ريجان تم انتخابه فى عمر السبعين و جورج بوش و جيمى كارتر و جاك شيراك وغيرهم ورئيسنا صحته حلوة جسما وعقلا ونفسية واصح كثيرا من شباب لحست عقولهم المخدرات والبانجو و الجماعات الارهابية

مبارك و بس
مصر و بس -

غلطة مبارك انه ليس دكتاتور و انه لم يحبس و يغتال و يقتل و يفجر من يعارضوه مثلما يحدث فى دول عربية اخرى! نعم نحن شعب يخاف و لا يختشى زى ما بيقولوا! يعنى لان الرئيس حاول ان يتعامل مع الشعب المصرى بمنطلق الحرية والانفتاح والديمقراطية فاعتبره البعض ضعفا و اشارة لهم ان يتمادوا! اتمنى ان تعود سيطرة و سيادة الدولة و يجب تقنين الحرية و ليست الحرية انفلات بلا لجام لان لو ترك لهم الحبل على الغارب و حدث انفلات ستصبح مصر عراق و لبنان و فلسطين اخر! الله يحميك يا ابى مبارك و انا من جيل مبارك و اتمنى من قلبي يطول الله فى عمرك يا ابى و ييجى جمال ابنك من بعدك و احنا وراك يا ريس و الله يعطيك طول العمر وعن العمر اقول رونالد ريجان تم انتخابه فى عمر السبعين و جورج بوش و جيمى كارتر و جاك شيراك وغيرهم ورئيسنا صحته حلوة جسما وعقلا ونفسية واصح كثيرا من شباب لحست عقولهم المخدرات والبانجو و الجماعات الارهابية

مش وطنى ولا اخوانى
amer rizk -

انا مش عارف كله بيهاجم احتفال الرئيس بعيد ميلاده؟؟؟؟؟ فى الوقت اللى الراجل ده يستحق منا كل تقدير واحترام وانا بانصح كل مهااااااجم انه يوجه اتهامه الى الحاشية الفاسدة اخيرا بقول والله العظيم رئيسنا بيحب بلده لكن الحاشية اللى حوله تستحق الضرب بالنار

مش وطنى ولا اخوانى
amer rizk -

انا مش عارف كله بيهاجم احتفال الرئيس بعيد ميلاده؟؟؟؟؟ فى الوقت اللى الراجل ده يستحق منا كل تقدير واحترام وانا بانصح كل مهااااااجم انه يوجه اتهامه الى الحاشية الفاسدة اخيرا بقول والله العظيم رئيسنا بيحب بلده لكن الحاشية اللى حوله تستحق الضرب بالنار

فين كرامتنا ياعالم
واحد بيحلم برغيف -

بسم الله الرحمن الرحيم اين الكرامة المصرية التى بيحلم بها كل مواطن اين الامن مع الناس الكل يبحث عن رغيف عيش والاهم من اين يجد المال الذى ياتى بها واصحاب المصالح نائمون فى العسل وهم فقط يعر ضون مناظرهم امام الشاشات وشكرا

فين كرامتنا ياعالم
واحد بيحلم برغيف -

بسم الله الرحمن الرحيم اين الكرامة المصرية التى بيحلم بها كل مواطن اين الامن مع الناس الكل يبحث عن رغيف عيش والاهم من اين يجد المال الذى ياتى بها واصحاب المصالح نائمون فى العسل وهم فقط يعر ضون مناظرهم امام الشاشات وشكرا

يارب
شخص -

يارب تطول فى عمره و يفضل 100سنة كمان ويبقة 180سنة وتبقى البيضة ب 30جنيه

يارب
شخص -

يارب تطول فى عمره و يفضل 100سنة كمان ويبقة 180سنة وتبقى البيضة ب 30جنيه

يسقط يسقط
واحد -

يعيش السمك بالماء يسقط المطر شتاءا ممكن كمان 30% زياده ممكن الحد من استعباد موظفي التأمينات للمنتفعين

يسقط يسقط
واحد -

يعيش السمك بالماء يسقط المطر شتاءا ممكن كمان 30% زياده ممكن الحد من استعباد موظفي التأمينات للمنتفعين

علينا بتقوى الله
مسلمة مصرية -

ربنا ينور بصيرتنا ويهدى ولاة امورنا

ياحرام
قيصر الروم -

حالهم بتبكي الحجر و بتخلي الناس باغرب بتضحك علينا و على حالنا منستاهل !!!الله مسلط علينا البلاء و الحكام و الغلاء و اليهود و الاعداء .كما تدين تدان

علينا بتقوى الله
مسلمة مصرية -

ربنا ينور بصيرتنا ويهدى ولاة امورنا

مصرى عاتب على المصرى
مصرى مش جاحد -

منتهى قلة الذوق والجليطة من شعب فقد كل اللياقة والأدب، ما دخل يوم ميلاد الريس فى هكذا إضرابات إن كان ولابد من إظهار الغضب فليكن فى يوم توليه المسؤولية مثلا وليس عيد ميلاده، فإن كان يوم تعيس عند البعض فهو سعيد عند كثيرين ايضا، وكذلك فعلتم بمنتهى عدم الاحساس والجحود عندما كان يزوج إبنه ولم تستحضروا للحظة انه اب مثل الكثير منكم يريد ان يسمع كلمة ميروك بدلا من الشتم والاستهزاء وكتابة القصايد الجارحة من الجاحد بسبب نقص ايمانه احمد فؤاد نجم والذى لم يسجن رغم كل ما قاله مثلما كان يفعل فيه سابقا، هل انتم جوعى مثل الصومال؟، هل انتم تفتقدون الامان مثل العراق؟، وهل جنبت الحرية وحدها فى لبنان ان ينزلق إلى المشاكل حتى تعتقدون ان الحرية هى الحل لكل المشاكل؟، الا يحصل اولادكم على شهادات جامعية بالمجان ويدفع غيرهم الاف الدولارات للحصول عليها فى الغرب؟، ونعم لا تعد ولا تحصى ولكنم بحق شعب لا يحمدالله شعب جاحد لا يرضى انظروا إلى الاسوأ لكى تعلموا فى اى نعمة انتم، وجاهل من يقول ان مصر هى الاسوأ ويكون كلامه مبالغة وجحود ونقمة على العيش، يكفى رغم كل التقلبات الدولية والاقليمية حفظ هذا الرجل بحكمته مصر وابقى على امنكم وحياتكم واعراضكم على الاقل إن صرخت الان فانت تصرخ ضده وليس ضد محتل يدوس على رأسك اشكر للعزيزة ايلاف النشر وان كنت تماديت قليلا، فهو شعب غير مقر بنعم الله، ومن كل قلبى الى سيادة الريس ادامك الله وجزاك خيرا ورزقك حاشية طيبة وهدى شعبك وهداك الى الخير وغفر لك وسامحك ان اخطأت

ياحرام
قيصر الروم -

حالهم بتبكي الحجر و بتخلي الناس باغرب بتضحك علينا و على حالنا منستاهل !!!الله مسلط علينا البلاء و الحكام و الغلاء و اليهود و الاعداء .كما تدين تدان

مصرى عاتب على المصرى
مصرى مش جاحد -

منتهى قلة الذوق والجليطة من شعب فقد كل اللياقة والأدب، ما دخل يوم ميلاد الريس فى هكذا إضرابات إن كان ولابد من إظهار الغضب فليكن فى يوم توليه المسؤولية مثلا وليس عيد ميلاده، فإن كان يوم تعيس عند البعض فهو سعيد عند كثيرين ايضا، وكذلك فعلتم بمنتهى عدم الاحساس والجحود عندما كان يزوج إبنه ولم تستحضروا للحظة انه اب مثل الكثير منكم يريد ان يسمع كلمة ميروك بدلا من الشتم والاستهزاء وكتابة القصايد الجارحة من الجاحد بسبب نقص ايمانه احمد فؤاد نجم والذى لم يسجن رغم كل ما قاله مثلما كان يفعل فيه سابقا، هل انتم جوعى مثل الصومال؟، هل انتم تفتقدون الامان مثل العراق؟، وهل جنبت الحرية وحدها فى لبنان ان ينزلق إلى المشاكل حتى تعتقدون ان الحرية هى الحل لكل المشاكل؟، الا يحصل اولادكم على شهادات جامعية بالمجان ويدفع غيرهم الاف الدولارات للحصول عليها فى الغرب؟، ونعم لا تعد ولا تحصى ولكنم بحق شعب لا يحمدالله شعب جاحد لا يرضى انظروا إلى الاسوأ لكى تعلموا فى اى نعمة انتم، وجاهل من يقول ان مصر هى الاسوأ ويكون كلامه مبالغة وجحود ونقمة على العيش، يكفى رغم كل التقلبات الدولية والاقليمية حفظ هذا الرجل بحكمته مصر وابقى على امنكم وحياتكم واعراضكم على الاقل إن صرخت الان فانت تصرخ ضده وليس ضد محتل يدوس على رأسك اشكر للعزيزة ايلاف النشر وان كنت تماديت قليلا، فهو شعب غير مقر بنعم الله، ومن كل قلبى الى سيادة الريس ادامك الله وجزاك خيرا ورزقك حاشية طيبة وهدى شعبك وهداك الى الخير وغفر لك وسامحك ان اخطأت

مبارك
ابوفيصل -

انا من السعوديه ولكن اكن للرئيس مبارك كل احترام من يذم هذا الرئيس على السرقات فهل تعتقد ان الرئيس سيراقب كل مسؤول ؟ السرقات موجوده في كل مكان. لكن على المستوى الشخصي الرئيس مبارك رئيس عاقل وذكي ومحنك ..ولكن على الاخوه المصريين التذكر انهم 75 مليون والدخل لا يكفي لتغطية هذا الكم الهائل من البشر لذلك تظهر السرقات اكثر

مبارك
ابوفيصل -

انا من السعوديه ولكن اكن للرئيس مبارك كل احترام من يذم هذا الرئيس على السرقات فهل تعتقد ان الرئيس سيراقب كل مسؤول ؟ السرقات موجوده في كل مكان. لكن على المستوى الشخصي الرئيس مبارك رئيس عاقل وذكي ومحنك ..ولكن على الاخوه المصريين التذكر انهم 75 مليون والدخل لا يكفي لتغطية هذا الكم الهائل من البشر لذلك تظهر السرقات اكثر

صعبانين عليا
ميرو -

بجد صعبانين عليا (أى اشعر بالشفقة) على صاحبي التعليقين رقمي 19 و 26 بجد!!!! هل هم فعلا يعوون ما يقولون أم لا يرون مصر وما يحدث فيها هل لم يذهبوا إلى منتجعات مصر على الساحل الشمالي مثلاً ألم يرو اشخاص من عشرين سنة لم يكن لهم اى اصل واصبحوا الآن يمكلون الفلل والشالهيات والعربيات الفورو باي فور باكثر من عربية للفرد الواحد كل ده من النصب والاحتيال ومساعدة الحكومة في الوقت اللى ناس كثير الواحد عنيه بتدمع لما تلاقيها مش لاقية اللقمة، ده يرضى مين وعلى فكرة التعليم المجاني اللى بيتكلموا عنه مش من مبارك يا أستاذة دى من ضرائب الشعب اللي كل منروح نشتري حاجة نلاقي أكثر من 30% ضرائيب عليها أما بجد مش فاهمة هى الناس بتعمل نفسها مش فاهمة ولا خايفة ولا معمولها غسيل مخ ولا إيه

صعبانين عليا
ميرو -

بجد صعبانين عليا (أى اشعر بالشفقة) على صاحبي التعليقين رقمي 19 و 26 بجد!!!! هل هم فعلا يعوون ما يقولون أم لا يرون مصر وما يحدث فيها هل لم يذهبوا إلى منتجعات مصر على الساحل الشمالي مثلاً ألم يرو اشخاص من عشرين سنة لم يكن لهم اى اصل واصبحوا الآن يمكلون الفلل والشالهيات والعربيات الفورو باي فور باكثر من عربية للفرد الواحد كل ده من النصب والاحتيال ومساعدة الحكومة في الوقت اللى ناس كثير الواحد عنيه بتدمع لما تلاقيها مش لاقية اللقمة، ده يرضى مين وعلى فكرة التعليم المجاني اللى بيتكلموا عنه مش من مبارك يا أستاذة دى من ضرائب الشعب اللي كل منروح نشتري حاجة نلاقي أكثر من 30% ضرائيب عليها أما بجد مش فاهمة هى الناس بتعمل نفسها مش فاهمة ولا خايفة ولا معمولها غسيل مخ ولا إيه

مصر توفت منذ 1981
اسامه الفار -

اسامة سرايا يقول بأن مصر ولدت من جديد عايز نعرف ولدت 1928 ولا ولدت 1981 كلام فارغ وهراء ماذا فعل حسني مبارك بمصر هو ليس صاحب قرار الحرب ولكم يكن قائدا للحرب ولكن قائد ضمن مئات القواد الذين كانوا أفضل منه مصر ماتت منذ 1981 ولم تولد يااسامه حرام عليك بانمتوا بتوع الصحف القومية ال خزئان الدولة مفتوحه لكم تنهبوا منها مأردتم عشان تقولون عن الباطل حق والحق باطل اتقوا الله في بلدكم

مصر توفت منذ 1981
اسامه الفار -

اسامة سرايا يقول بأن مصر ولدت من جديد عايز نعرف ولدت 1928 ولا ولدت 1981 كلام فارغ وهراء ماذا فعل حسني مبارك بمصر هو ليس صاحب قرار الحرب ولكم يكن قائدا للحرب ولكن قائد ضمن مئات القواد الذين كانوا أفضل منه مصر ماتت منذ 1981 ولم تولد يااسامه حرام عليك بانمتوا بتوع الصحف القومية ال خزئان الدولة مفتوحه لكم تنهبوا منها مأردتم عشان تقولون عن الباطل حق والحق باطل اتقوا الله في بلدكم

احترم هذا الشخص
مبارك المبارك -

انا من عامة الشعب المصرى و لست انتمى لفئة المرفهين لكنى ارى و الله على ما اقول شهيد ان ميارك افضل رئيس لبلد عربى حاليا و افضل رئيس حكم مصر و كل شىء كان لحكمة من رب العالمين لان مصر بلد طيب و يرضى بالقليل و عنده كوب شاى ساعة العصارى بالدنيا كلها و الشعب المصرى عاطفى جدا و هذا سلاح ذو حدين يمكنك ان تلهبه وقت الحرب فينسى الدنيا و يهب لفداء بلده و يمكنك ان تقلبه على مصر و الحكومة لو احسنت اختيار الطريقة فالبعض يلعب باوتار الدين! و البعض يختار اى مشكلة صغيرة ليلصقها بالحكومة بطريقة تبدو كوميدية و تنم عن جهل رهيب! لو قام شخص فى قرية صغسرة بسرقة شىء يقولون شوفوا ادى الحكومة مش قادرة تحكم السرقة1 و لو حصل حريق فى مكان و هو شىء قدرى يقولون التسيب و الاهمال! رغم ان الحكومة التى يشتمونها تعطىيهم الوظائف التى يصرفون منها على اهلهم و لا يوجد بلد فى العالم يعطى تعليم مجانى من الحضانى الى نهاية الجامعه و مظلة علاج و تامين مجانى بقرار وزارى و مستشفيات حكومية مجانية فى كل شبر و دعم للسلع الاساسية و معاش لمن تنتهى فترة خدمته الا مصر! ما ذنب مصر فى شعب 99% منه لديهم كسل و تراخى فى العمل و فهلوة فى المكسب و لا يملك الا لسان فقط ينتقد به؟ و الله لو كل شخص صغير قبل الكبير قام بواجبه فى حب ووطنيه لاصبحت مصر جنة! و فعلا عيب اوى رئيس اكبر دولة عربية يتعمل معاه كده فى عيد ميلاده و يا اخى احمد الله ان مصر جمهورية لان لو مصر مملكة كنا يفضل حكامنا لعمر ال 100 و بالوراثة للابد و اللى مش عاجبه يتقتل و مصر مش اول بلد عربى ينتقل الحكم من الرئيس الى ابنه! مش كده و الا ايه و اللا عشان الراجل محترم و طيب تستهينوا بيه و اللى يخوفكم و يرهبكم تخافوا تشتموه فى سركم لئلا يقتلكم؟!! عجبى!

احترم هذا الشخص
مبارك المبارك -

انا من عامة الشعب المصرى و لست انتمى لفئة المرفهين لكنى ارى و الله على ما اقول شهيد ان ميارك افضل رئيس لبلد عربى حاليا و افضل رئيس حكم مصر و كل شىء كان لحكمة من رب العالمين لان مصر بلد طيب و يرضى بالقليل و عنده كوب شاى ساعة العصارى بالدنيا كلها و الشعب المصرى عاطفى جدا و هذا سلاح ذو حدين يمكنك ان تلهبه وقت الحرب فينسى الدنيا و يهب لفداء بلده و يمكنك ان تقلبه على مصر و الحكومة لو احسنت اختيار الطريقة فالبعض يلعب باوتار الدين! و البعض يختار اى مشكلة صغيرة ليلصقها بالحكومة بطريقة تبدو كوميدية و تنم عن جهل رهيب! لو قام شخص فى قرية صغسرة بسرقة شىء يقولون شوفوا ادى الحكومة مش قادرة تحكم السرقة1 و لو حصل حريق فى مكان و هو شىء قدرى يقولون التسيب و الاهمال! رغم ان الحكومة التى يشتمونها تعطىيهم الوظائف التى يصرفون منها على اهلهم و لا يوجد بلد فى العالم يعطى تعليم مجانى من الحضانى الى نهاية الجامعه و مظلة علاج و تامين مجانى بقرار وزارى و مستشفيات حكومية مجانية فى كل شبر و دعم للسلع الاساسية و معاش لمن تنتهى فترة خدمته الا مصر! ما ذنب مصر فى شعب 99% منه لديهم كسل و تراخى فى العمل و فهلوة فى المكسب و لا يملك الا لسان فقط ينتقد به؟ و الله لو كل شخص صغير قبل الكبير قام بواجبه فى حب ووطنيه لاصبحت مصر جنة! و فعلا عيب اوى رئيس اكبر دولة عربية يتعمل معاه كده فى عيد ميلاده و يا اخى احمد الله ان مصر جمهورية لان لو مصر مملكة كنا يفضل حكامنا لعمر ال 100 و بالوراثة للابد و اللى مش عاجبه يتقتل و مصر مش اول بلد عربى ينتقل الحكم من الرئيس الى ابنه! مش كده و الا ايه و اللا عشان الراجل محترم و طيب تستهينوا بيه و اللى يخوفكم و يرهبكم تخافوا تشتموه فى سركم لئلا يقتلكم؟!! عجبى!

شعب
اماراتية -

الشعب المصري شعب ---فعلا! ولاينظر لأية انجازات قام بها رئيسهم حسني مبارك ولا مبادرات السيدة الأولى سوزان , ولكن كل همهم على ( الزيادات)دون مراعاة لصورتهم وصورة بلادهم في الخارج.

شعب
اماراتية -

الشعب المصري شعب ---فعلا! ولاينظر لأية انجازات قام بها رئيسهم حسني مبارك ولا مبادرات السيدة الأولى سوزان , ولكن كل همهم على ( الزيادات)دون مراعاة لصورتهم وصورة بلادهم في الخارج.

ربنا يصبرنا
مصرية -

يا جماعه ارجوكم اللي ميعرفش حال مصر ميتكلمش ويقول الشعب المصري --- اللي متعرفهوش ان الشعب المصري دا متحمل كتييييييير وان انجازات الرئيس اللي حققها كلها من وقت توليه الحكم متجيش شئ قصاد اللي اخده من المصريين والاهانات ولو هنفكر في صورتنا فالخارج فهو قدر يخلينا نظهر بمظهر الخونة قدام العالم ... وتقولوا احنا شعب معرفش ايه ... اتقوا الله فينا

ربنا يصبرنا
مصرية -

يا جماعه ارجوكم اللي ميعرفش حال مصر ميتكلمش ويقول الشعب المصري --- اللي متعرفهوش ان الشعب المصري دا متحمل كتييييييير وان انجازات الرئيس اللي حققها كلها من وقت توليه الحكم متجيش شئ قصاد اللي اخده من المصريين والاهانات ولو هنفكر في صورتنا فالخارج فهو قدر يخلينا نظهر بمظهر الخونة قدام العالم ... وتقولوا احنا شعب معرفش ايه ... اتقوا الله فينا

مصرى عاتب على المصرى
مصرى مش جاحد -

الى صاحبة التغليق 28 (ميرو)، انا صاحب التعليق 28 . مش صحيح ان مش فاهم ولا دماغى مغسول ولا خايف بس انا مش جاحد ومش ناكر للجميل وبشوف الحلو والوحش مش الوحش وبس، إللى ذكرتيه فى تعليقك موجود فى كل مكان فى الدنيا، فى امريكا اغنى بلاد العالم ناس مش لاقيه تاكل وبيمدوا اديهم فى الشارع وده مش سمع انا شايف بعينى، والناس فى الغرب بيدفعوا ضرايب اكتر من المصريين ولازال التعليم الجامعى عندهم بفلوس، واى شيئ سيئ فى مصر موجود زيه فى الدنيا كلها، إللى انتى لازم تفهميه انى انا لا امدح الوضع فى مصر بل انتقد فلة الذوق والجليطة وعدم الرضا عند المصريين ما يحدث ليس إعتراض على اوضاع صعبة او اعتراض سياسى المسألة تعدت ذلك لتصبح بحق تجريح فى حق رمز الدولة وريسها عيب والله عيب دى قلة ذوق وشكلنا بقى زى الهباب انظروا مثلا إلى التعليق رقم 31 عشان تعرفى شكلنا بقى إيه والنقاط بعد كلمة شعب معناها كلمة انحذفت يعن الناس بقت بتشتمنا كمان، بل انظرى الى عدد التعليقات التى تتعاطف مع الريس عشان تعرفى ان الهجوم بيجيب هجوم مضاد،وهذا الرجل بحق فعل الكثير ولكن سمة المصريين دايما الشكوى حتى فى الخليج وهم معاهم فلوس بيشتكوا من ضيق الحال والفقر وشكلهم بره زى الهباب مش كلهم طبعا بس اغلبهم، اكرر مصر مش فى جوع زى الصومال ولا فقدت الامن مثل العراق وفلوس الدنيا كلها لا تساوى فقدان الامن الذى تضيع معه كل بهجات الحياة بلا استثناء ولا يشعر الانسان باى شيئ جميل اذا فقد الامن، وهذا الرجل حمى مصر رغم كل التقلبات الدولية والاقليمية والله قدم الكثير ولكن الناقم على العيش والجاحد والغاضب دونما وعى دايما ينظر الى المزيد دون الحمد على مافى يديه، عندما تولى هذا الرجل كان فى قريتنا 4 تليفونات والان ملايين يحملون الموبيل هل هذا دليل على ان الحالة اصبحت اسوأ من قبل ان يتولى، اتقوا الله واعطوا كل ذى حق حقه، اما بخصوص انى صعبان عليكى فا ما يصعبشى عليكى غالى

مصرى عاتب على المصرى
مصرى مش جاحد -

الى صاحبة التغليق 28 (ميرو)، انا صاحب التعليق 28 . مش صحيح ان مش فاهم ولا دماغى مغسول ولا خايف بس انا مش جاحد ومش ناكر للجميل وبشوف الحلو والوحش مش الوحش وبس، إللى ذكرتيه فى تعليقك موجود فى كل مكان فى الدنيا، فى امريكا اغنى بلاد العالم ناس مش لاقيه تاكل وبيمدوا اديهم فى الشارع وده مش سمع انا شايف بعينى، والناس فى الغرب بيدفعوا ضرايب اكتر من المصريين ولازال التعليم الجامعى عندهم بفلوس، واى شيئ سيئ فى مصر موجود زيه فى الدنيا كلها، إللى انتى لازم تفهميه انى انا لا امدح الوضع فى مصر بل انتقد فلة الذوق والجليطة وعدم الرضا عند المصريين ما يحدث ليس إعتراض على اوضاع صعبة او اعتراض سياسى المسألة تعدت ذلك لتصبح بحق تجريح فى حق رمز الدولة وريسها عيب والله عيب دى قلة ذوق وشكلنا بقى زى الهباب انظروا مثلا إلى التعليق رقم 31 عشان تعرفى شكلنا بقى إيه والنقاط بعد كلمة شعب معناها كلمة انحذفت يعن الناس بقت بتشتمنا كمان، بل انظرى الى عدد التعليقات التى تتعاطف مع الريس عشان تعرفى ان الهجوم بيجيب هجوم مضاد،وهذا الرجل بحق فعل الكثير ولكن سمة المصريين دايما الشكوى حتى فى الخليج وهم معاهم فلوس بيشتكوا من ضيق الحال والفقر وشكلهم بره زى الهباب مش كلهم طبعا بس اغلبهم، اكرر مصر مش فى جوع زى الصومال ولا فقدت الامن مثل العراق وفلوس الدنيا كلها لا تساوى فقدان الامن الذى تضيع معه كل بهجات الحياة بلا استثناء ولا يشعر الانسان باى شيئ جميل اذا فقد الامن، وهذا الرجل حمى مصر رغم كل التقلبات الدولية والاقليمية والله قدم الكثير ولكن الناقم على العيش والجاحد والغاضب دونما وعى دايما ينظر الى المزيد دون الحمد على مافى يديه، عندما تولى هذا الرجل كان فى قريتنا 4 تليفونات والان ملايين يحملون الموبيل هل هذا دليل على ان الحالة اصبحت اسوأ من قبل ان يتولى، اتقوا الله واعطوا كل ذى حق حقه، اما بخصوص انى صعبان عليكى فا ما يصعبشى عليكى غالى

معك حق اخى
اتفق مع رقم 33 -

مصر فعلا مش زى الصومال! مصر فيها الماء و الكهرباء و الصرف و المواصلات و العلاج و التعليم و دعم السلع الاساسية و مصر لها طعم خاص و فعلا اللى بيثيروا الناس ضد مصر و رئيسها مش همهم لا مصلحة مصر و لا الغلابة زى ما بيدعون! لا ارعف لماذا احترم هذا الشخص جدا! رئيسنا المحبوب مبارك! اراه دائم الابتسام طبيعى فى كلامه و خطبه و اول ما تولى الحكم قالها صريحة للناس ان مصر هتدخل مجاعه لو لم يتم تحديد النسل م عمل عيادات تنظيم اسرة ووسائل تنظيم الحمل فى كل شبر و مجانا لكن الناس عندا فى الحكومة و بايعاز من جهات معينة انجبوا اكثر! قال لهم نحتاج ان نربط الحزام لكى نسدد ديون 4-5 حروب خاضتها مصر و هدمت البنية الاساسية! و سددنا الديون و بنينا بنية اساية و مدن جديدة و الصحرا بقت عمار و خضار و السياحة ازدهرت و كل مواطن فى مصر لا يعمل فقط فى الحكومة لكن له وظيفه اخرى بعد الظهر يعنى لا نحكم على المرتب فقط! و مصر عمر ما شخص يبات فيها جعان! و دى معجزة مصر! مصر ليس فيها ازمة ماء و لا ازمة طعام! اما ازمة الضمير فهى فى كل البشر! و ليس وظيفة الحكومة ان تجعل الناس ملائكة و انا اتمنى ان اقرا فى الجرايد اشياء ايجابية ! لكن عدم الشكر يجلب غضب الله! و انا اعرف يقينا ان بلادا كثيرة تحسدنا على مبارك و يتمنون ان يحكمهم! و مصر فيها بركة لان ربنا راضى عنها! و فيه بلاد نفط و فيها ناس فوق فوق و ناس تحت تحت! مصر اللقمة فيها احلى من خروف و قطرة ماء من النيل احلى من الشهد! ما شربتش من نيلها؟ جربت تغنى لها؟ الله يحميك يا ريسنا الحبيب! نشعر انه قريب من الشعب فعلا و متواضع و ليس عنده غلاظة على وجهه و لا فى صوته بل مبتسم صبوح كريم متسامح و هو ليس صانع معجزات هو قال حسب قدراتنا سوف نفعل و لم يعدنا ان نصعد للفضاء او ان يعطى كل مواطن فييلا و سيارة! الرجل منتهى الصدق و بوكرة هنبكى على كل يوم ضيعناه بدون ما نعرف قيمة هذا الرجل العظيم

معك حق اخى
اتفق مع رقم 33 -

مصر فعلا مش زى الصومال! مصر فيها الماء و الكهرباء و الصرف و المواصلات و العلاج و التعليم و دعم السلع الاساسية و مصر لها طعم خاص و فعلا اللى بيثيروا الناس ضد مصر و رئيسها مش همهم لا مصلحة مصر و لا الغلابة زى ما بيدعون! لا ارعف لماذا احترم هذا الشخص جدا! رئيسنا المحبوب مبارك! اراه دائم الابتسام طبيعى فى كلامه و خطبه و اول ما تولى الحكم قالها صريحة للناس ان مصر هتدخل مجاعه لو لم يتم تحديد النسل م عمل عيادات تنظيم اسرة ووسائل تنظيم الحمل فى كل شبر و مجانا لكن الناس عندا فى الحكومة و بايعاز من جهات معينة انجبوا اكثر! قال لهم نحتاج ان نربط الحزام لكى نسدد ديون 4-5 حروب خاضتها مصر و هدمت البنية الاساسية! و سددنا الديون و بنينا بنية اساية و مدن جديدة و الصحرا بقت عمار و خضار و السياحة ازدهرت و كل مواطن فى مصر لا يعمل فقط فى الحكومة لكن له وظيفه اخرى بعد الظهر يعنى لا نحكم على المرتب فقط! و مصر عمر ما شخص يبات فيها جعان! و دى معجزة مصر! مصر ليس فيها ازمة ماء و لا ازمة طعام! اما ازمة الضمير فهى فى كل البشر! و ليس وظيفة الحكومة ان تجعل الناس ملائكة و انا اتمنى ان اقرا فى الجرايد اشياء ايجابية ! لكن عدم الشكر يجلب غضب الله! و انا اعرف يقينا ان بلادا كثيرة تحسدنا على مبارك و يتمنون ان يحكمهم! و مصر فيها بركة لان ربنا راضى عنها! و فيه بلاد نفط و فيها ناس فوق فوق و ناس تحت تحت! مصر اللقمة فيها احلى من خروف و قطرة ماء من النيل احلى من الشهد! ما شربتش من نيلها؟ جربت تغنى لها؟ الله يحميك يا ريسنا الحبيب! نشعر انه قريب من الشعب فعلا و متواضع و ليس عنده غلاظة على وجهه و لا فى صوته بل مبتسم صبوح كريم متسامح و هو ليس صانع معجزات هو قال حسب قدراتنا سوف نفعل و لم يعدنا ان نصعد للفضاء او ان يعطى كل مواطن فييلا و سيارة! الرجل منتهى الصدق و بوكرة هنبكى على كل يوم ضيعناه بدون ما نعرف قيمة هذا الرجل العظيم

الرئيس تولى1981 وبلغ
علي عثمان -

الرئيس تولى الحكم 1981 ودخل عمره 81 واحد أمله كان يبقى سفير أصبح رئيس جمهورية وبيقول حنط البنزين جنب الجاز لما ولع في البد وحرقها ويقولوا بأن مصر اتولدت في عهده اذا جاءك المنافقون يقولون بأن رسول الله والله يشهد با، المنفقون لكاذبون

الرئيس تولى1981 وبلغ
علي عثمان -

الرئيس تولى الحكم 1981 ودخل عمره 81 واحد أمله كان يبقى سفير أصبح رئيس جمهورية وبيقول حنط البنزين جنب الجاز لما ولع في البد وحرقها ويقولوا بأن مصر اتولدت في عهده اذا جاءك المنافقون يقولون بأن رسول الله والله يشهد با، المنفقون لكاذبون

ابو تريكة وبس
رياحين -

الزملكاويين بيقولو يعيش حسني مباركالأهلاويين بيقولو يعيش محمد ابو تريكةههههههههههالناس الي ابتاكل كورن فلكس مو متل الناس الي ابتاكل خبز وفجلللاسف الشديد ما حدى بيحس بحدى وما شفنا بعهد حسني مبارك الا تخصيص مصر لشركات اجنبية في الباطن اسرائيلية

ابو تريكة وبس
رياحين -

الزملكاويين بيقولو يعيش حسني مباركالأهلاويين بيقولو يعيش محمد ابو تريكةههههههههههالناس الي ابتاكل كورن فلكس مو متل الناس الي ابتاكل خبز وفجلللاسف الشديد ما حدى بيحس بحدى وما شفنا بعهد حسني مبارك الا تخصيص مصر لشركات اجنبية في الباطن اسرائيلية

الي كاتب المقال 19
عبد المحسن -

اعلم تماما انك من الحزب الوطني و كل من يدافع عن الرئيس و نجله الهام جمال دبليو مبارك من الحزب الحاكم و نعلم كلنا ان ما يمارس ضدنا من الحاكم و ابنه من توصيات كتاب بروتوكلات حكماء صهيون و هي ببساطه اوجد بطانه فاسده تستفاد من وجودك علي رأس السلطه فترك لكم ان تسرقوا اموال الشعب حتي تدافعوا عن وجودهم علي رأس السلطه ام ان لا توجد معتقلات في مصر في عهده اقولك اين ايمن نور و ما تهمته و كم المده التي استمرت فيها محاكمته اقولك اسبوع كان ايمن نور متم و رفع عنه الحصانه و ادخل السجن لا لشي الا انه تجرأ و رشح نفسه اما م الرئيس و اينه و ام صاحب العبارة الشهريه الذي قتل اكثر من 1300 مصري فطيس في البحر تاخر قرار الاتهام 55 يوم ختي يتمكن من الخروج هو واهله و امواله السائبه و السفر الي لندن و استخراج الجواز البريطاني بمساعدة شخص مهم في الدول حتي لا تتمكن الانتربول من القض عليه عاوز اكتر عندنا

الي كاتب المقال 19
عبد المحسن -

اعلم تماما انك من الحزب الوطني و كل من يدافع عن الرئيس و نجله الهام جمال دبليو مبارك من الحزب الحاكم و نعلم كلنا ان ما يمارس ضدنا من الحاكم و ابنه من توصيات كتاب بروتوكلات حكماء صهيون و هي ببساطه اوجد بطانه فاسده تستفاد من وجودك علي رأس السلطه فترك لكم ان تسرقوا اموال الشعب حتي تدافعوا عن وجودهم علي رأس السلطه ام ان لا توجد معتقلات في مصر في عهده اقولك اين ايمن نور و ما تهمته و كم المده التي استمرت فيها محاكمته اقولك اسبوع كان ايمن نور متم و رفع عنه الحصانه و ادخل السجن لا لشي الا انه تجرأ و رشح نفسه اما م الرئيس و اينه و ام صاحب العبارة الشهريه الذي قتل اكثر من 1300 مصري فطيس في البحر تاخر قرار الاتهام 55 يوم ختي يتمكن من الخروج هو واهله و امواله السائبه و السفر الي لندن و استخراج الجواز البريطاني بمساعدة شخص مهم في الدول حتي لا تتمكن الانتربول من القض عليه عاوز اكتر عندنا

مين ده
عفريت -

بصراحه العلاةه حلوة حلوة يعنى .. بس جون عمرو زكى اجمل كتير امبارح واحد صحابى قالى الخيار رخيص قوى... رخيص رخيص يعنى... انتم بشوفوا صورة احمد عز و يوسف بطرس انا بنصح كل الحوامل يقعدوا امام التليفزيون و يتأملو كويس يمكن ربنا يكرمهم و يكرمنا....و الى كل المثقفين فى بر مصر لازم لازم تقرأوا الجرايد الحكوميه قبل الاكل و بعده.. بصراحه صحافه صحافه يعنى....هو انا كنت بقول ايه

مين ده
عفريت -

بصراحه العلاةه حلوة حلوة يعنى .. بس جون عمرو زكى اجمل كتير امبارح واحد صحابى قالى الخيار رخيص قوى... رخيص رخيص يعنى... انتم بشوفوا صورة احمد عز و يوسف بطرس انا بنصح كل الحوامل يقعدوا امام التليفزيون و يتأملو كويس يمكن ربنا يكرمهم و يكرمنا....و الى كل المثقفين فى بر مصر لازم لازم تقرأوا الجرايد الحكوميه قبل الاكل و بعده.. بصراحه صحافه صحافه يعنى....هو انا كنت بقول ايه

ردا على رقم 37
صاحبة التعليق 19 -

لو انا حزب وطنى يبقى سيادتك اكيد من الاخوان! عجايب و الله! ليس تغيير الرئيس هو الحل! مصر فى مشكلة اقتصادية كبيرة مثل دول كبيرة فى العالم اى العالم كله يمر بازمة اقتصادية و ازمة طعام و ازمة لارتفاع سعر الدولار اى مصر ليست فى كوكب لوحدها بل ما يحدث فيها انعكاس لتغييرات عالمية تزيد الغنى غنا و الفقير فقرا فى كل العالم و الحل ليس تغيير الرئيس بل محاولة ايجاد حلول منطقية و عملية و ليس شعارات رنانة بدون اهداف منطقية يمكن الاستفادة منها!

ردا على رقم 37
صاحبة التعليق 19 -

لو انا حزب وطنى يبقى سيادتك اكيد من الاخوان! عجايب و الله! ليس تغيير الرئيس هو الحل! مصر فى مشكلة اقتصادية كبيرة مثل دول كبيرة فى العالم اى العالم كله يمر بازمة اقتصادية و ازمة طعام و ازمة لارتفاع سعر الدولار اى مصر ليست فى كوكب لوحدها بل ما يحدث فيها انعكاس لتغييرات عالمية تزيد الغنى غنا و الفقير فقرا فى كل العالم و الحل ليس تغيير الرئيس بل محاولة ايجاد حلول منطقية و عملية و ليس شعارات رنانة بدون اهداف منطقية يمكن الاستفادة منها!

كيك
مولود -

الشعب المصري عاوز ياكل عيش ليه؟ مش كافيه كيكة عيد ميلاد السيد الرئيس؟

كيك
مولود -

الشعب المصري عاوز ياكل عيش ليه؟ مش كافيه كيكة عيد ميلاد السيد الرئيس؟

hi
mohamed -

hapy new year

hi
mohamed -

hapy new year

مطلوب فتوي
حاحا -

يا ريت شيخنا المحبوب الشيخ طنطاوي يقولنا شرعية الصيام يوم4مايو ويجيب لنا كذا حديث يؤكد هذا المعني

مطلوب فتوي
حاحا -

يا ريت شيخنا المحبوب الشيخ طنطاوي يقولنا شرعية الصيام يوم4مايو ويجيب لنا كذا حديث يؤكد هذا المعني