أخبار

قوى سياسية مصرية تدعو لإضراب عام يوم الأحد

قرائنا من مستخدمي تلغرام
يمكنكم الآن متابعة آخر الأخبار مجاناً من خلال تطبيق تلغرام
إضغط هنا للإشتراك

إتهام الإخوان بمغازلة النظام لتراجعها عن المشاركة
قوى سياسية مصرية تدعو لإضراب عام يوم الأحد

كتب ـ نبيل شرف الدين: " يللا يا محمد يللا يا مينا، مصر مش هتتغير إلا بإيدينا ".. بهذا الشعار واصل نشطاء ينتمون إلى قوى سياسية شتى دعواتهم إلى العصيان المدني ، الذي يبدأ بإضراب سلمي عام يوم غد الأحد السادس من نيسان ( أبريل ) المقبل، بأن يمتنع الناس عن الذهاب إلى أعمالهم، والبقاء في المنازل من دون صدام مع السلطات، ورفع رايات سوداء على الشرفات، كما يقول الداعون إلى هذا الإضراب في معرض خطابهم الموجه للمصريين " إنها البداية لمعركة وطنية تدافع فيها عن أهلك وشعبك وبلدك ومستقبل أولادك وخيرات وطنك، فالدعوة ليست ملكا لجهة أو حزب أو جماعة أو أيديولوجية معينة أو طائفة أو مذهب "، كما ورد في إحدى الرسائل الإلكترونية التي يجري تداولها على نحو واسع عبر الإنترنت، وهو الأمر الذي لقي تشجيعاً من قبل تيارات سياسية من مشارب شتى، لفكرة تواصل هذه الأجيال الجديدة مع الشأن العام .

أما الداعون إلى هذا الإضراب فهم قوى وأحزاب متباينة التوجهات، منها حزب العمل (الإسلامي) المجمد، والحركة المصرية من أجل التغيير المعروفة باسم (كفاية) وحزبا الكرامة (ناصري) والوسط (إسلامي) وكلاهما تحت التأسيس، وحركة "موظفي الضرائب العقاري"، وعمال غزل المحلة ونقابة المحامين وحركة أساتذة الجامعات، و جماعة "الإخوان المسلمين، إلا أن الأخيرة هذه عدلت عن موقفها وأعلنت فجأة عدم المشاركة في هذا الإضراب، وساقت عدة مبررات لموقفها، قائلة إنها لا تعرف أهداف هذا الإضراب ولا وسائله، وأنهم ضد الفوضى، وهو ما أثار ضد الجماعة انتقادات حادة بأنها تغازل النظام .

وانتقلت المعركة إلى شبكة الـ (face book) الشهيرة، فمقابل عدة مجموعات مؤيدة لفكرة الإضراب، ظهرت مجموعة رافضة باسم "هنشتغل وهنبني مصر، مفيش إضراب"، واحتدمت المواجهات بين الجانبين، دعاة الإضراب ومن يرفضونه ووصل الأمر إلى حد تبادل الملاسنات والسباب، والمثير في الأمر أن هذه المجموعة الرافضة للإضراب تتصدّرها صورة لنجل الرئيس المصري جمال مبارك، أمين لجنة السياسات في الحزب الوطني (الحاكم)، ولديها رابط يؤدي إلى مجموعة أخرى تحمل اسم "نعم لجمال مبارك".

الإخوان والإضراب
وعزا محمود عزت، أمين عام مكتب الإرشاد، في تصريح نشر في موقع "إخوان أون لاين" أسباب عدم مشاركة الجماعة في الاعتصام إلى عدم تنسيق قوى المعارضة الأخرى معهم بشأن الاعتصام الذي يقام للتنديد بسياسات الحكومة الاقتصادية وموجة ارتفاع الأسعار الأخيرة .

وفي محاولة لفهم خلفيات ما يجري على الساحة يقول مراقبون للشأن الداخلي في مصر إن هذا الموقف من قبل جماعة الإخوان المسلمين برفض المشاركة في الإضراب ليس جديداً عليها، فهي جماعة مركزية القرار، ولا تسمح لأعضائها إلا بالتصعيد المحسوب، وأنها في هذه المرحلة التي تخوض فيها مواجهة شرسة مع النظام على خلفية انتخابات المجالس المحلية، فإنها تريد أن تبعث برسالة إلى النظام مفادها "كفى، لن نشارك في التصعيد ضد السلطة، لكن عليكم أن توقفوا الاعتقالات والملاحقات"، خاصة بعد أن كادت تصل هذه المواجهة لمداها الأقصى، ربما تطال الصف الأول من قادة الجماعة، الذين يتحاشى النظام عادة ملاحقتهم أو القبض عليهم .

وأصدر مهدي عاكف المرشد العام لجماعة الإخوان بياناً بشأن موقفها من إضراب السادس من أبريل انتقادات حادة، وبرزت داخل أوساط الجماعة أصوات أبدت استياءها لعدم تأييد الإضراب، كما اتهم نشطاء آخرون من اليساريين والقوميين جماعة الإخوان بأنها "بموقفها هذا تسهم في إجهاضِ حركة الشارع بتواطئها مع السلطة في منعطفات حاسمة من تاريخ البلاد" .

ومضى منتقدو الإخوان قائلين إن "الجماعة تغازل النظام قبل الحكم في القضية العسكرية المتهم فيها 40 من قيادات الإخوان على رأسهم خيرت الشاطر النائب الثاني للمرشد العام" .

أما اللافت في هذا السياق فهو ما أبرزته صحيفة (الأهرام) الحكومية يوم السبت من تصريحات للمستشار خليل مصطفى في محكمة الاستئناف أن عقوبة الحبس تواجه المحرضين على الإضراب ومن يشاركون فيه بالامتناع عن أداء عملهمrlm;، إذ تنص المادة rlm;124rlm; من قانون العقوبات على معاقبة كل من امتنع عمدا عن تأدية واجب من واجبات وظيفته بالحبس مدة لاتقل عنrlm;3rlm; أشهر ولا تجاوز عاما ويضاعف الحد الأقصى للعقوبة إذا كان ترك العمل من شأنه أن يعرض حياة المواطنين أو أمنهم للخطر،rlm; كما ينص القانون على معاقبة من اشترك بطريق التحريض على الإضراب بضعف العقوبة السابقة"، والرسالة بالطبع واضحة .

كما تلقى عمال شركة غزل المحلة البالغ عددهم أكثر من 27 الف عامل بياناً يحمل عنوان (نداء من القلب إلى أولي الألباب) يحث العاملين على عدم المشاركة في هذا الإضراب المنتظر حتى لا تتكبد الشركة خسائر كبيرة، تمس مصالح العاملين وأرزاقهم .

رسائل ووسائل
وتلتقي حالة السخط والتذمر السائدة في أوساط الجيل الجديد من المصريين مع احتجاجات الطبقات الموسومة بالصمت تاريخياً في مصر، كالموظفين مثلاً، الذين ظلوا طوال قرون "أدوات" ممعنة في الطاعة لا تعرف التذمر ولا العصيان أبداً ، غير أن مياهاً ودماء كثيرة جرت في النيل، تبدلت معه أحوال وأوضاع كثيرة، ودخلت على المشهد وسائل جديدة أهمها الإنترنت التي لا يمكن أن تطالها اليد القوية للأمن.
ثمة رسائل ومعلقات ومنشورات تروج في أماكن شتى، تدعو إلى "إضراب عام سلمي في مصر"، وتطالب المتعاطفين معها باتخاذ وسائل بسيطة منها على سبيل المثال "أبعت رسائل لخمسة من أصحابك، ولو كل واحد بعت لخمسة أشخاص، في ظرف يومين البلد كلها حتعرف

بالموبايل .. بالإيميل، أو حتى الرسائل على الشات في قنوات التليفزيون، انسخوا رسالتنا وابعتوها تعليق على كل المقالات إللي بتقروه" .

أما الرسالة الأكثر تداولاً فتقول "اتفقت كل القوى الوطنية في مصر على أن يكون السادس من أبريل يوم إضراب عام في مصر، وفي هذا اليوم يطالب الداعون للإضراب باتخاذ التالي :
"خليك قاعد في البيت أو شاركنا في الميادين العامة
أوعى تنزل لكن شاركنا
ماتروحشي الشغل
ماتروحشي الجامعة
ماتروحشي المدرسة
ماتفتحشي المحل
ماتفتحشي الصيدلية
ماتروحشي القسم" .
وتبرز الرسالة المطالب المتوخاة من هذا الإضراب أو العصيان المدني قائلة :
"عايزين مرتبات تعيشنا
عايزين نشتغل
عايزين تعليم لأولادنا
عايزين مواصلات أدمية
عايزين مستشفيات تعالجنا
عايزين دواء لأطفالنا
عايزين قضاء منصف
عايزين أمن وأمان
عايزين حرية وكرامة
عايزين شقق للعرسان"
أما ما لا يريدونه من أوضاع وأحوال، فربما لا يقل في عدده وأهميته عما يريدونه :
"مش عايزين رفع أسعار
مش عايزين محسوبية
مش عايزين تعذيب في أقسام الشرطة
مش عايزين أتاوات
مش عايزين فساد
مش عايزين رشاوي
مش عايزين اعتقالات عشوائية
مش عايزين تلفيق قضايا"

التعليقات

جميع التعليقات المنشورة تعبر عن رأي كتّابها ولا تعبر بالضرورة عن رأي إيلاف
كلها شعارات
كريم -

نفسى أن تكون الدعوه هذه ليست مجرد شعارات ، النظام .... لازم يشعر إن فيه شعب لهم رأى وأن دى بلدهم ، المفروض أن الحكومه ..لأصغر موظف فيها فى خدمه الشعب ، ولكن هيهات ، أنا عارف أنى بحلم ، وبحلم كتير كمان ، وضع مصر كمصر وضع يثير الشفقه ، مصر بلد غنيه تتحول بجهود .... الحاكمه إلى بلد فقير مديون .

ela kol elshorfaa2
areej pal 48 -

ta7ya mesr......wa sha3b mesr....wta3eesh zekrak ya aba 5aled ela el2bad

و الوسطية
الاعتدال -

3- الى الشخص الحاقد على مصر و رئيسها اقول له رائحة الاخوان واضحة فى كلامك- 4- الغلاء و البطالة فى كل بلاد العالم حتى بلاد النفط!- 5- الصراخ و الفتن ليس حل بينما كانت الدولة تدعو الناس لتنظيم النسل كان الاخوان يدعون الناس الى الانجاب لان تحديد النسل حرام و لكى يجاهدون فى الحرب ضد اليهود! 6- مبارك معتدل حكيم غير عاطفى غير متجبر و يحكم 80 مليون مواطن اى سكان 12 دولة عربية تقريبا-7- لو لم يكن هو و جمال الافضل فيقينا 10000% ان الاخوان هم الاسوأ و انشالله لن يحكموا مصر!

فى الدين؟!!!!
فين الحل؟ -

يا فتاح يا عليم يا رزاق يا كريم! اللى كاتب شتيمة على ميارك ده على الصبح ?؟!!! الفساد داخل كل شخص فى التلميذ اللى يغش فى المتحان و الست اللى تعمل سحر لزوجها و الراجل اللى كل يوم مع واحدة و الشاب المدمن و غيره! يعنى مش وظيفة الحكومة تربى الناس! و حتى فى الدول الاكثر تشددا لديهم كبت يؤدى الى اشياء افظع! اذن لا تلقى باللوم على الحكومة و انوه الى ان من يحكم مصر يحتاج الى ان يكون لديه وسطية و ليس ميالا الى العظمة مثلما حدث فى العراق و يكفى اننا فى مصر نتمتع بالامن و لدينا رئيس نفتخر به و لنرى كيف ان الفتنة مزقت لبنان و العراق حتى فلسطين الذين كان مفترض ان عدوهم واحد صاروا يقتلون بعضهم! اقول لكاره مصر- ما شربتش من نيلها؟ جربت تغنى لها؟ ليس الدين ان تصبح شخص حاقد كاره حاسد متشائم بل ان تعمل و تبدع و تضىء شمعة و تكون قدوة فى الخير و ليس فى الفتن و التحريض و انشالله جمال من بعد مبارك يارب

إحصائية
أحمد العربى -

طبعا إدعاء إن الفساد يكمن فى الشعب هو ترحيل المشكلة من المسؤلين عنها إلى الشعب الغير مسموح له بالقيام بأى إختيار بشكل ديموقراطى ... و طبعا إتهام الإضراب بأنه يرجع إلى الإخوان يسقط بوضوح بعد إنسحاب الإخوان المتوقع منه ... _ فهم يفضلون العمل بشكل يعطى لهم الصدارة و القيادة و يرفضون التضامن مع أية قوى أخرى و هذا واضح و متكرر - إذن لم يبقى سوى الشعب المصرى هو الداعى للإحتجاج بعدما وصلت أحوال البلد إلى أدنى مستوياتها فى كل أشكال المعيشة

تابع الإحصائية
أحمد العربى -

فاتنى أن أقول أن أعداد المتضامنين مع الإضراب وصل إلى ما يزيد عن 65000 ( خمسة و ستون ألفا ) مواطن فى أيام قليلة بينما المجموعات المساندة للحكومة لا تتعدى بأى حال من الأحوال 400 فرد ( أمنى ؟؟؟ )

ملحوظه مهمه
ملوحظه مهمه -

يا جماعه احنا عيزين نوصل مطالبنا والى مضيقنا للمسؤالين احنا لابنقول ان الشعب ده مفيش زيوا ولا ان الحكام دول المفروض يكونوا ملايكه مبتغلطش وفنس الوقت عيزين نوصل طلباتنا من غير ما نخلى حد يستغل وضع ويقول نفرض السيطرة عليناعشان الامن او بحجه الامن وانتوا عرفين مين طبعا,امريكا واسرائيل,وده الىهما مستننينوا طبعا بفارغ الصبر من زمان اوعوا تخلوا حد يدخل بنكوا واذا كونتوا بجد مصريين اعملوا بالمثل المصرى الشهير انا واخويا على ابن عمى وانا وابن عمى على الغريب

مظبوط كده
محمد السويسي -

عندكوا حق لازم نقف وقفة رجل واحد

ربنا يفك كربنا
عبودة -

كل الناس يدعوا ان ربنا يفك كرب كل البلد مسلم ومسيحي لان البلد كلها في كرب

ربنا موجود يا مصر
ابنة لمصر -

مش عيب ابداأن الشعب يقوم باضراب سلمى يوضح فيه موقفه وطلباته .. المهم أن ميكنش ده نوع من التخفى لبعض الحاقدين علشان يقوموا بأعمال تخريب ضد الشعب نفسه وضد البلد ... أتمنى من قلبى أنهم يكونوا صادقين وفعلا قلبهم على مصر و شعبها... أما الشتيمة على الرايس فهذا نوع من الغباء لأن الرايس مبارك عمل كتير للبلد وخدمها بجد ومينفعش ننكر ده حتى لو كانت مصر الفترة ديه بتمر بأزمة فهذا يحدث فى أى مكان فى العالم و بلاش ظلم...

دا شعب فقري
dr.karim -

نظرا لأن النعمة فاقت حدهاولأننا مش قدهاولأن فعلا انجازاتكفوق طاقتنا نعدهاولأننا غرقنا في جمايل مستحيل حنردهانستحلفك ....... نسترحمك نستعطفك .......نستكرمك ترحمنا ..........ولو يوميناسمع بقىإحنا زهقنا من النعيم ونفسنا في يومين شقا عايزين نجرب الاضطهاد ونعوم ونغرق ........بيني وبينك حضرتكدا شعب فقرى مايستحقش جنتك أنا عارفه شعب ماينفعوش..................عايز يجرب الامتهانويومين كمان ويمد نيلأهو يعنى نشرب ميه واحدةندوب في بعضماء وماء وماءونفض سيرة الانتماءوبلاها نعرة وطنطنةتبقى البلادمستوطنة (متسلطنة بالسرطنة)إيه اللي خدناه م الكرامة والإباءحبة خطب وكلام...كلامإحنا راهننا على النظامورضينا بخيار السلامبخيارحنسد عين الشمس بيهعلشان مايطلعش النهارويطلع لمين؟حبة معارضة مغرضين؟ وحسب بيان السلطةشلة مأجورين؟ياعم فضك سيرةوارضى بقسمتكدا شعب مش فاهم أكيديالا اطرده من رحمتكوإن كنت غاوي الحكمخليك مطرحكحاغطس واقب وأعودبشعب يريحكراضى وعمره مايجرحكأخرس ومايسمعشوأعميلك عينيهمش كل قرش يبص فيهمايقولش لأه، وفين، وليهيضرب ينفض في السليموعلى الصراط المستقيمكل اللي يعرف ينطقهعاش الزعيم يحيا الزعيم

يارب خليك معانا
مصطفى لطيف -

ربنا يستر والمظاهرة أو الاحتجاج ما تتألبش لتكسير مباني وأتوبيسات أو يحصل حريق القاهرةربنا يستر

انشرها ولك اجر
fofo cat -

ساند نبيك من خلال حمله القاهره اليوم و عمرو اديب بمقاطعه منتجات هولندا من 10 الى 25 ابريل الجاري بكل مستوياتنا و اطيافنا الدينيه انشرها و لك اجر

لك الله ياشعب
المهاجر -

حسبى الله فيكم باجماعة الأخوان فأنتم كما نشاهد فى الأفلام تحرضون ولا تفعلون شئ وتنسحبون من وقفة سلمية أحتجاجية لحياة كريمة

خلو بالكم اوى اوى
حسام المصرى -

يا من دعى الى الاظراب العام انا بقولك بنا معاكم كلكم وانا ان شاء اللة معاكم وبقول الى كل الناس خالو بالكم اوى من شغل الحكومة علشان هى مشهورة اوى بزرع افراد بيطلعوا يقولو ان المظاهرة غلط والاطراب الى فى صالح الشعب علشان يحث ان هو مش واقف ساكت على الى بيحصل دة ويخرج الى جوه عسى ان فى حد يخرج ويقود الشعب الغلبان دة الى الخير تيجى الحكومة ممثلة فى فرض ويكتب على الاظراب دة انة غلط وان الريس تمام وابنة تمام والدنيا تمام والحياة تمام فى تمام ويقنعك ان دة راى مئات الاف من المصرين وللاسف الناس الغالبة بتصدق وعزيمتهم بيتهبط انا بقولها يا ناس فوقوا بقى الرزق على اللة مش حد تانى لا حكومة ولة اى حد على اللة ومش هتخرب اكتر ما هى خربانا

بلدنا بخر
مصطفى -

انا راجل وطنى وبحب بلدى وكنت عايش فى الخليج لمدة 22 سنة وكنت عايش فى رغد من العيش ولكنى رجعت وبعيش كل ألأزمات ومشفق على الناس ولكن البلد مرت بأزمات كثيرة شأنها شأن باقى بلاد العالم ولكن لا يوجد عندنا من يموت من الجوع فكل مناسباتنا لتقديم ألأكل ونحن الشعب الذى ينذر لكل مناسبة نذر وكلها اكل وامام مساجد ألأولياء يقدم ألأكل وموائد الرحمن حدث ولا حرج ويضربوا المثل عندنا بقوة العلاقات بالعيش والملح وفى حالات الخيانة ايضا يامن تروجون للخراب اتقوا الله فى البلد وان شاء الله كل ازماتنا ستحل ومصر بخير بشعبها وقادتها وارضها

الاضراب فى مصر
محمود احمد -

ا نا بمانع كل الناس لعلمكوا يا جدعان ماشى ا نا مش بمانع انى لزم انى يكون فى اضراب بس لامش بشكل دة لعلمكوا دى كلها اشعات والله والحكومة مسيرها انها تجيب الى عمل الاشاعة

الدين
عبد الله -

قبل أن بنادى أى مواطن بأى شىء لابد من النداء للدين واعلموا أن ألد أعداء الاسلام فى الدول الاسلامية ينتسبون للإسلام الدنيا ستزول لاكن أطلب من كل مواطن أن يدافع عن الدين قبل الدنيا وتطبيق منهج الله فى البلاد المسلمة وتوحيد المجتمع تحت لواء الدين فالله قد ضمن للعبد مايكفل حاجته من المعيشة على الأرض لاكن اتمنى وأتمنى وأتمنى أن الذى يحدث هو إن يفعل أن من يريد يفعل ذالك باسم الدين نريد تحكيم شرع الله على أرضه واعلم بأنه لو كان الاعتصام من أجل تحكيم شرع الله وعارضه أى معارض فالذى يعارض فليس من الاسلام فى شىء ولو مات على ذالك مات كافرا ودخل النار لقوله صلى الله عليه وسلم فى الجماعة الناجية فى الروايات الثلاثة ((ما أنا عليه وأصحابى)) ((السواد الأعظم)) (( الجماعة)) وفى هذه الحالة من يعارض تحكيم شرع الله يحل دمه وأدعوا كل من ينتسب لحزب او جماعة أن تكون غايته الدين الدين الدين الدين وإلا فلا نصيب له فى الآخرة

القاهرة
داليا -

ايوة موافقين على التظاهر السلمى لأجل الحل لأرتفاع الاسعار المستمر

مواطن بلا انياب
مواطن مطحون -

سبحان الله والحمد لله الاضراب فكرة جميلة جدا بس انا متأكد أن الحوكة والريس نفسه عارف احنا حاسين بإيه والغلا اللى طحنا مخلاش قينا حته سليمة الا وكسرها خلاص ارحمونا يرحمكم الله يا ناس يا بشر اتقوا الله فى المواطن المطحون كل سنة بزداد فقر على فقرى حرام والله كفاية مؤهل وخدنا ووظيفة واتوظفنا وبرضوا مش عارفيين نعيش هنشارك بالاضراب واتمنى توصل رسالتنا للسيد الرئيس والسيد رئيس الحكومة اضربوا بيد من حديد على المحتكرين لقوت الشعب والمعادن الاساسية كالحديد والارز والاسمنت وخلافه

افضل تعليق
مصطفى محسن -

سبحان الله والحمد لله الاضراب فكرة جميلة جدا بس انا متأكد أن الحوكة والريس نفسه عارف احنا حاسين بإيه والغلا اللى طحنا مخلاش قينا حته سليمة الا وكسرها خلاص ارحمونا يرحمكم الله يا ناس يا بشر اتقوا الله فى المواطن المطحون كل سنة بزداد فقر على فقرى حرام والله كفاية مؤهل وخدنا ووظيفة واتوظفنا وبرضوا مش عارفيين نعيش هنشارك بالاضراب واتمنى توصل رسالتنا للسيد الرئيس والسيد رئيس الحكومة اضربوا بيد من حديد على المحتكرين لقوت الشعب والمعادن الاساسية كالحديد والارز والاسمنت وخلافه

مصر ام الدنيا
مصرى أصيل -

ان يكون اضراب السادس من ابريل 2008 اضرابا سلميا بعدم الذهاب الى العمل فكره عظيمه تبناها العظيمان غاندى ونيلسون مانديلا

حرام عليكم يا حكامنا
سونيا -

عاوزين نربى ولادنا بكرامة وعزة نفس

ارحمنا يا مبارك
ASHRAF -

عايزين نبئا رجاله مره واحده ونقف وقفة رجاله بكره محدش يخرج بكره ياجماعه

عجبي
محمد -

عندما اكون قائد لعمل واشعر أن نسبة ضئيلة ممن احكمهم لا احقق مطالبهم من الحكمة أن أترك القيادة لغيري وهل حكومتنا لا تعرف انها مكروهه من أكث من 99 % من الشعب ومع ذلك لا تعليق المفروض أي إنسان يكون عنده إحساس ودم يا ريسنا ستسأل عنا يوم القيامة امام الله وربنا يوفقك لما فيه صالح امتك .

مصر
عبد للة -

ايهاالناس اتقوااللةواعلموان اللة لايغيرمابقوم حتى يغيروا ماباأنفسهم وادعوالى اللةبلتوفيق لهدةالبلد الدى غاب عنهاجميع انواع الضمائر كلنا خطئاون لابدان نصلح انفسناونعود الى اللةواللةقادرعلى كل شىء

حب مصر
احمد -

قوة الشعب المصرى فى وحدة قراره - والشعب المصرى يجب ان يحترم القانون ولا يخاف من القانون - فترة القيادة طويلة والاخطاء كثيرة

منكم لله يا محاسيب
محمد النجار - المحلة -

مش عارف الرجالة بتوع الحكومة وصلوا لحد هنا ازاي حتى التعبير عن الرأي كاتمين على نفسنا فيه 99.9% زي نسبة صاحبكم قابضين فلوس من صاحبنا اللي معيشنا في هنا ولعلمكم هو واحد بس وداخل بكذا اسم عشان التمويه .... ارحمونا بقى يا مرتزقه منكم لله خربتوها وقاعدين لسة على تلها

الناس مش ناقصه
ياسر -

لابد من تغيير الوضع وايقاف الشرطه عند حدها لان الامناء والضباط زودوها شويه مع الناس والشعب مش ناقص

لا لمبارك وسياسته
jaguar paw -

احنا زهقنا خالص من المستوى الذى نعيش فيه وتدهور جميع الاحوال بجيع مجالاتها وعدم التغيير فى اى شى وربنا يسهل واقول للحكومة ان لم تستحى فافعل ما شئت

هل الاضطراب هو الحل
basel -

بصراحه انا من اول الناس اللى عاوز اعمل حاجه بس اللى متأكد منه انا محدش هيسمع ولا حد هيعمل حاجه وهتفضل مصر على هذا الحال حتى يغزوها مستعمر اجنبى وبعدين نبقى نفكر ازاى نخرج من النكبه هذه

غلطة النظام
يوحنا -

ربيته إفتكرته قطه عشيته ودخلت أنامفزعنى لقيته أسد وعايز يكلنى كمانأنا قلت أقوم أهشه قال هش أنت كمان أنا قلت أنا جوا بيتى قال ده كان زمان .... وعجبى

رأى اعتز به لنفسى
elkot -

هل الجلوس بلبيت أو غلق المحلات أالاضراب عن الطعامأو قطه الارزاق هو الحل للاصاح ****لاوالف لا ليس الاصلاح ان نضر بلادنا ولاكن الاصلاح ان نبنى بلادنا ولو مان هناك تغيير فيكون من اولى الامر وليس بلاضرار والضررنسأل الله السميع العليمان يكفينا ومصر شر كل متكبر لايؤمن بيوم الحساب

حرام عليك يا مبارك
موناليزا -

لية سايبنا فى ايد حكامك فين حبك للشعب والى خلاص مبقتش محتاجلة فوق فوق قبل ما تقابل ربنا هتقولة اية على شعبك ظلمتنا فوق قبل فوات الاوان

الضمير
Yasser Nasr -

أولا قبل ما أتكلم أنا مش تبع الحكومة ولا تبع الإخوان ولا تبع كفاية , أنا راجل بفكر بعقلي مش إمعة إذا أحسن الناس أحسنت وإذا أساء الناس أسأت.الموضوع مش حكومة ومعارضة ,الموضوع ضمير .رحت كلت كشري إمبارح والراجل كاتب السعر على الطاجن إثنين ونص وكلت كشري وعرفت أن الطبق بأربعة وخمسة وشتة وصغير ومش بيشبع صاحب المحل قالي هي دي الأسعار من الناهردة وإذا كان عاجبك وللأسف كنت زبون دائم للمحل ومبيهمنيش أدفع كام لكن الأسلوب قذر والإستغلال وحش, وكمان الجزار اللى بيدبح الحمير والكلاب في الجيزة ويوزعها على المطاعم والمحلات... فين الضمير مفيش والي بياخد رشوة والنصابين وحرامية البنوك والتاس تقول فقراء وبعدين يدوا فلوسهم بالملايين للحرامية بتوع كروت المحمول عشان يوظفوهم .. الموضوع موضوع نقص دين ونقص ضمير وكل حاجة غلط في البلد بسبب الناس والمحسوبية .في الشغل عندي بيدو حوافز لناس وناس يعني خيار وفقوس والحكومة مش عارفة أصلا الكشوفات بتاعة الحوافز يبقى مين ظلم مين.الناس حرامية .لازم الضمير يرجع تاني. وكمان حركة كفاية شتمة البلد ولمة فلوس للفلسطينيين وبعدين الفلسطينيين ما تمرش فيهم وكسروا الحدود وضربوا العساكر الغلابة اللي بياخدوا 45 جنيه واشتروا بضاعة من سيناء بدولاارات مزيفة . إصحوا يا نايميين إحنا محتاجين كل قرش .واللي يفنجر يفنجر من جيبه .أنا موظف صغير ومحتاج كل قرش الموضوع مش حكومة ومعارضة وأنا لا تبع ده ولا ده أنا مع الله

فين المصريين
موناليزا -

افيقو يا شعب مصر وشاركو في المظاهرات واعملو احتجاج ده حقكم

مصر بلدنا
محمد البلتاجى -

انا شايف ان الحفاظ على سمعة مصر هو الشىء المهم جدا ودا واجب كل مصرى بيحب بلدة الأضراب السلمى شىء جيد للحفاظ على مستوى المعيشة بل وتحسينة اذا استطعنا لكن اذا كان الاضراب هدفة الأسائة والتخريب فلا يصح من اى مصرى المشاركة فية تحيات مصرى Nisr

معارض علي حال مصر
ريم -

يالي انت قاعد وساكت ومش همك اللي بيتقالدا الشعب من كتر زهقه هيقدم اعتزال

بدون تعليق
حامد -

واضح قوى مين كاتب التعليقات شوية وطنى ،وامن لة ،ومنتفعين الا القليل بيحوتوا يضربوا الصفحة ويشغلوكم حتى ده بيخدوا فلوس علىه من فلوس الفوترة (قصدى دم الشعب)

لا جدوى
لا جدوى -

المفروض ده كان اتعمل من زمان جدا مش الان لانه ما ينفع الان لان.................

الغلا
لايوجد -

الغلاء الغلاء زي الوباء في مصر فقت وليس في كل الدول الغلاء هيخلي الناس تهاجر امريكا فرحانا فينا

الغلا
لايوجد -

ليا رب ميكنش كلام وبس وكل الناس تتحرك حتي الرءيس

الغلا
ريا ض ابراهيم -

ايوه ده كلام وبس

مصر عايزة تتغير
خالد عثمان -

ممكن مصر تتغير لكن المهم مين اللى هيغير

ادعوا اللة
علاء -

بسم اللة الرحمن الرحيم (( لو أن أهل القرى أمنوا وأتقو لفتحنا عليهم بركات من السماء والارض ))صدق اللة العظيم لابد من الرجوع الى اللة هذا الغلاء وهذا الابتلاء لاننا بعدنا عن الحق ياشعوب العالم وياشعب مصر توبوا الى اللة واستعينوا باللة لان اللة هو الذى يغير ولا يتغير

احنه فين
مواطن يحب مصر -

بسم الله كل الي نفسي في اني شعب مصر يقول لاوميخفش احنا مستنين ايه لمه نموت من الجوع والاستعمار الدخلي يجب ان نعمل بجد كلنه نكون ايدوحده عشان مصر تتغير بجد ومحدش يقول انا مالي بينه مصر تتغير يارب جمعنه

شعب غني فقير جدا
سيد العايق -

في البدايه كل الحزب الحاكم كلامهم واضح جدا ولكن انا دائما اقول كلمة حبيب الملاين الزعيم جمال عبد الناصر وهي ما اخذء بلقوه لايستردالا بالقوه ونحنو 80 مليون يعني اكثر من الحكومه والجيش كمان يعني لو تجمع مليون فقط علي قلب رجل واحد سوف نقلب نظام الحكم من الاخر هو ده الحل الوحيد لكي ترجع لنا حقوقنا الضائعه مذو 26 عام من السلطه التى احتلت البلد

البناء
عبدةابو خيار -

انا اعمل فى المبانى يعنى بنة بنا بناواريد عمل

أحنا ليه
المصرى الفاقد الوعى -

أحنا ربنا خلقناليه علاشان حكومةمبارك تحكمنا

كل نصب فى نصب
بنت مصر -

خلاص والله كل اللى بيحصل لمصر ظلم من الحكام حرااااااااااااااااااااااااااااااااااام