أخبار

مستقبل غامض لمواجهة التوريث في مصر

قرائنا من مستخدمي تلغرام
يمكنكم الآن متابعة آخر الأخبار مجاناً من خلال تطبيق تلغرام
إضغط هنا للإشتراك

أبرزت حملة "ما يحكمش" التي أطلقها زعيم حزب الغد أيمن نور بمشاركة عدد من الشخصيات السياسية حالة الشقاق التي تسيطر على مشهد المعارضة المصرية إزاء قضية "توريث الحكم"، وهو ما قد يثير علامات استفهام كثيرة حول نجاح الحركة في تحقيق اهم أهدافها. وشكك خبراء في مستقبل الحملة مؤكدين لـ"إيلاف" أن دعوة أيمن نور بشخصه للحملة وانضمام الإخوان إليها يقف حجر عثرة أمام انضمام الكثير من الناشطين السياسيين من جانب، وتوسعها على المستوى الجماهيري من الجانب الأخر .

القاهرة: يرى الكاتب والمحلل محمد حمدي في حديثه لـ"إيلاف" أنّ تجربة المعارض المصري أيمن نور في حملته "ما يحكمش" التي أطلقها مع عدد من الشخصيات السياسية تجاه إحتمال توريث الحكم لنجل الرئيس المصري حسني مبارك جمال، ليست جديدة وسبق ان أطلقتها حركة كفاية تحت شعار "لا للتوريث .. لا للتمديد " واستطاعت بها خلق حالة من الحراك السياسي، قبل أن يصيبها الوهن، "لكن إعادة التجربة نفسها تحت اسم مختلف ربما لن يكتب لها النجاح الذي حققته كفاية من قبل " وفق قوله.

وارجع حمدي ذلك إلى ثلاثة أسباب ، الأول الى شخص أيمن نور مشيرا الى ان كونه على رأس مؤسسي الحركة الجديدة والتحفظات العديدة حول شخصه ومسيرته السياسية قد يمنع الكثير من الناشطين من الانخراط فى الحملة . أما السبب الثاني فهو انضمام الإخوان المسلمين للحركة بشكل رسمي يقف حجر عثرة أمام انضمام الكثير من التيارات السياسية الأخرى. بينما السبب الثالث والأهم وفق وجهة نظره هو "أن مناهضة ترشيح أي شخص لرئاسة الجمهورية لا تكون عبر حركة نخبوية وإنما بتحرك عريض في الشارع خلف مرشح واحد يجرى إبرازه ودعمه، وامتلاك أوراق القوة والضغط التي تسمح له بخوض انتخابات رئاسية والفوز بها.. وهو ما يغيب عن (ما يحكمش) وغيرها ".

معارضة منقسمة

وكان الدكتور أيمن نور قد دعا القوى السياسية المصرية الى المشاركة في حملته ، وأعلن إطلاقها أمس الأول في مؤتمر تأسيسى من مقر حزبه الليبرالي بوسط القاهرة في حضور 35 شخصية سياسية وعامة . وعلى الرغم من توجيه نور الدعوة الى جميع الأحزاب والقوى السياسية وفق ما أعلن ، الا انه لوحظ مقاطعة كاملة للأحزاب الرسمية المصرية ، حيث غابت أحزاب الوفد والتجمع والجبهة والناصري، بينما جمع المؤتمر بين اليسار المصري والإسلاميين والقوميين، الليبراليين، بحضور ممثلين عن حركة كفاية وجماعة الإخوان المسلمين والحزب الشيوعي المصري، وحزب العمل المجمد ، و6 أبريل/نيسان وحركة 9 مارس/آذار وحزب الإصلاح والتنمية تحت التأسيس، وحزب الكرامة تحت التأسيس.

ويعد الدكتور ايمن نور مؤسس حزب الغد من ابرز المعارضين على الساحة المصرية. وقد شارك فى الانتخابات الرئاسية الأخيرة في مصر، وخسرها بفارق كبير عن الرئيس حسني مبارك، واتهم لاحقًا بتزوير تواقيع في طلب تأسيس حزبه وسجن لعدة سنوات قبل أن يفرج عنه مؤخرًا قبل مدة العقوبة المقررة ، وهو ما وصفه خبراء برغبة النظام في فتح صفحة جديدة مع الإدارة الأميركية الجديدة. ولأنه لن يستطيع خوض انتخابات الرئاسة القادمة بسبب اتهامات التزوير التي يقول أنها ملفقة، فقد كرس نفسه لمناهضة النظام وتوريث نجل الرئيس جمال مبارك أمين لجنة السياسات بالحزب الوطني الحاكم .

وتستهدف الحملة - وفق الدكتور حسن نافعة أستاذ العلوم السياسية - الذي اختير منسقًا عامًا للحملة، الوقوف أمام استبداد النظام، وليس قضية التوريث فقط، من اجل الوصول الى مجتمع ديمقراطي، حيث يعتبر أن الاستبداد مسؤول مسؤولية مباشرة عن الفساد. وتسعى الحملة وفق ما أضاف "لإيلاف" الى الوصول الى القوى السياسية والفكرية والمجتمع بكامله من أجل هدف مشترك واحد وهو "تحقيق نظام ديمقراطي يتيح للشعب اختيار ممثله".

بينما أكد الدكتور عبد الحليم قنديل المنسق العام لحركة كفاية "لإيلاف" ان الحملة ترفع شعار "لن نورث ولن نستعبد بعد اليوم"، مشيرًا الى وجود مشروع شعبي وآخر قضائي بهدف إجهاض مشروع توريث جمال مبارك ومنع الأسرة الحاكمة من تحويل مصر الى ملكية. وسيتم من خلالها تنظيم حملات بالشارع للتنديد بالأب ورفض الابن.

بيد ان مواجهة " توريث السلطة أو نجل الرئيس " لا يعد موضع اتفاق بين جميع القوى المعارضة على الساحة السياسية، فبالنسبة لحزب الوفد لا يشغله رفض التوريث بقدر رفض سياسات الحزب الوطني الحاكم ، وفقا لما ذكر سكرتير الحزب منير فخري عبد النور لإيلاف. فيما برر حزب التجمع عزوفه عن المشاركة بعدم وضوح الدعوة .

وعزز عدم انخراط هذه الأحزاب في أنشطة ضد النظام في الشارع المصري في الفترة الأخيرة وكذا عدم إعلانها موقفًا واضحًا من تولى نجل الرئيس مبارك للسلطة، من شكوك مثارة حول "تطبيعها مع الحزب الوطني وارتباطها بعلاقات قوية معه"، بحسب اتهامات وجهت لهذه الأحزاب فى أوقات سابقة وتجددت فى هذه المناسبة، على لسان الدكتور فريد إسماعيل، ممثل الإخوان المسلمين قائلاً "ان العلاقة القوية لبعض الأحزاب مع النظام المصري، تظهر حقيقتها من خلال أي مشروع مناهض للنظام، مثل رفض التوريث"، عندما سئل عن سبب عزوف هذه الأحزاب عن المشاركة في الحملة.

وقد اثار على الجانب الاخر عدم تحديد الحزب الوطني الحاكم مرشحه للانتخابات الرئاسية القادمة المزمع عقدها في عام 2011 ، وصعود جمال مبارك المصرفي السابق في الحزب الحاكم خلال السنوات الاخيرة، وكذا عدم تحديد الرئيس مبارك موقفه بعد من الترشح لولاية سادسة، تكهنات التوريث في الشارع خاصة في ظل ما تعتبره المعارضة من عدم وجود فرصة حقيقية لأي منافس لنجل الرئيس مبارك في الانتخابات المقبلة بموجب المادة 76 التي تم تعديلها ضمن التعديلات الدستورية التي تمت في مارس 2007.

ووضعت المادة جملة من الشروط أمام المرشح المستقل على الرئاسة بالحصول على موافقة 60 نائبًا من البرلمان، و25 من نواب مجلس الشورى، وموافقة 10 من أعضاء من 14 مجلس محلي من المحافظات، وهو ما تعتبره المعارضة صعبا جدا في ظل استحواذ الحزب الحاكم على الأغلبية البرلمانية والمحلية .

لا لفتنة التوريث

ولا يقف الوطني مكتوفًا الايدي أمام نشاط المعارضة ضد رموزه، فعلى الجانب المقابل نشط ايضا شباب الحزب الوطني الكترونيا ضد جبهة أيمن نور والإخوان، وتحت اسم "لا نور" أطلق الشباب مدونة ضد ما أسموه "لا لفتنة التوريث" وقالوا لا يمن نور انها تعيب من يرددها". وشنوا هجومًا شديدًا على نور والإخوان، بشعارات مختلفة تحمل صفات وعبارات لاذعة وقاسية مثل "لا لتزييف المبادئ والمفاهيم" ممن لا يملك حق الترشيح من المزيفين والخائنين وغير الوطنيين"، "بدأها بتزوير توكيلات لإنشاء حزب يحتمي به. تلويث أفكار الشباب ودعوته إلى ممارسات عدوانية. يتحالف مع اي جبهة داخلية وخارجية ايا كانت للوصول لغرضه. دائمًا يقوم بأفعال مفتعلة وينسبها للحكومة".

وتحت شعارات " لا الإخوان،لا لخلط الفكر المتطرف بالدين" اتهم الشباب الإخوان بوضع السم فى العسل وخلط فكر سياسي متطرف بالدين، وقالوا انه تنظيم مشهور بقدراته الاتفاقية بتمويل خارجي وإنشاء قنوات فضائية للهجوم على الأزهر الشريف .

التعليقات

جميع التعليقات المنشورة تعبر عن رأي كتّابها ولا تعبر بالضرورة عن رأي إيلاف
الخيمه المهترئه
ابراهيم ال صالح -

بين ذاك وهذا ... نجد ان الوضع المصري ملئ بالهموم والفساد والكذب والنصب وسياسه الابتزاز والتجويع والفقر الشعبي .اصبحت مصر تمثل الخيمه الكبيره للفساد العربي . والمثال الحي للاهتراء والتخلف الفكري .

لا للإخوان ولا لنور
محمد -

فعلاً لا لتزييف المبادئ والقيم والمفاهيم والقيملا للفكر المتطرف وخلطه بالدين

طريق النجاة والديمقر
abbas al-hili -

لقد باتت مصر ورجالها المخلصين من الخلاص والقضاء على الحكم الابدي المتسلط على رقاب شعبها ل سنين عجاف هذه اول بوادر اللعبه الديمقراطيه نتمنى لهم الخير والنصر والتغيير والسلطه هي ليس ملك واحتكار الى حسني وولده وعائلته مصر ام الدنيا وفيها الكثير من الرجال المخلصين نتمنى لهم التوفيق والخلاص من الحكم الشمولي

نعم نعم نعم لجمال
جمال افضل مليون مرة -

هذه تبعات الحرية و الديمقراطية فى مصر ان يستغلها الحمقى اسوا استغلال بينما دول اخرى عربية و اسلامية فيها كبت و قمع و لا احد يقدر ان يفتح فمه و لا ان يعمل موقع و لا صحيفة تعارض الحاكم و بالتالى فان كان كل من هب و دب و غير مؤهل لديه حلم له او لوالده او والدته ان يصبح رئيسا و ليس لدويلة ما بل لمصر بحالها يعنى يبقى زعيم للعرب كلهم و مسئول ليس عن مصر فقط بل افريقيا و العرب و المسلمين فهذا ليس لعبه و نرى ان كل من هب و دب ينام و يقوم م النوم و يدعو ربنا و النبى يارب ابقى ريس و نفسى و حلم حياتى ابقى ريس مش مشكلتنا دى مشكلتهم هم و الغريب انه و لا واحد فيهم حتى قدم شىء واحد ايجابى لمصر و لا المصريين و لا حتى مشروع خيرى واحد يوحد ربنا و لا حتى حل واحد لممشكلة صغيرة واحدة فى مصر فالاسلوب واحد ان يقولوا على الانتخابات توريث لانهم مرعوبين انهم ينافسوا جمال مبارك و يفوز جمال مبارك و يفشلوا هم و ثانيا كل واحد يطلع بره يجمع فلوس و يقول لو ربحت بيها اصوات و بقيت ريس يبقى خير و بركة و لو لم اربح برضو يبقى جمعت لى كام مليار ينفعوا عيالى برضو اما عن منافسى مبارك فى الانتخابات التى تمت من 4 سنوات كانوا كلهم شخصيات هشة و فاشلة و ايمن نور ده حصل على كام الف صوت و بالتزوير و دخل السجن و لن نقبل ان شخص لديه سابقة فى السجن و ليس لديه رؤية سوى ان يكذب و يقول توريث بينما هو انتخاب و تنافس شريف و ليس لديه اى رؤية عن اى شىء سوى ان هدفه فى الحياة ابعاد جمال مبارك حتى لو جمال الافضل لمصر لكن ليصفى حسابات شخصية و كل شوية يعمل مكياج و يقول تم اعتقاله و تعذيبه و احنا بدورنا نقول له و احنا مالنا اما الاخونجية المقيمون فى قطر فمش بس هيفشلوا فى انتخابات الرئاسة بل حتى فى البرلمان فلهم سنوات ماذا فعلوا سوى الحديث نفسه عن الحجاب و البضائع الدنماركية و نانسى عجرم و غيرها من الاشياء و لم يفعلوا شىء ايجابى الا لانفسهم من فلوس و حصانة ليستطيعوا فعل ما ينهون عنه الناس هم ايضا و نقول لهم لا تنهى عن شىء و تاتى بمثله اما الاخوان اصحاب التبعية لايران و التى جاهر بها المهدى عاكف و قال طز ف مصر فنقول له طز ف الاخوان و فلوسهم اللى وضعوها فى بنوك قطر و قناة الجزيرة التى صارت عاصمة العداء لمصر و استقطبت اعلاميين و صحفيين اخونية لن تفلح مثلما فشل حسن نصر الله الذى صور له غروره انه يستطيع ان يلغى معاهدة السلام و ان يمحو

مصر مش لعبة
اجروا العبوا بعيد -

الاخوان يريدون حكم مصر على اى اساس؟ ما صحيفة سوابقهم؟ فتنة طائفية؟ ارهاب؟ تعاون مع اعداء مصر؟ تعاون مع ايران؟ خلايا ارهابية مع القاعدة؟ مطالبة بمنع المراة من البرلمان؟ مطالبة بامارة اسلامية؟ مطالبة بفرض جزية على غير المسلمين؟ فى اى عصر نعيش؟ لو مصر لا تعجبهم رجاء يرتكوها و يحلوا عنها و يريحونا من وجوههم المكفهرة لكن على ايديهم مصر تبقى خرابة عايزين يرجعوا مصر للحرب عشان يموتوا المصريين تانى و كان ربنا خلقنا لنحارب و لو لم نجد سبب نخترعه و لو لم نجد عدو نخترعه ايضا و بدلا من ان نتقدم للامام و مثلما الدول العربية تقلدنا و تفعل مثلنا بعدنا بسنوات لا عايزين مصر تبقى منارة للجهل و التخلف و ترجع للوراء عشان يبرطعوا فهيا و كل قائد خلية ارهابية يبقى قال ايه محافظ و اللا وزري و يتمتع بخير مصر ووقتها بقى ابقى سلم لى ع الديمقراطية مثل ديمقراطية الخلايا الارهابية فالامير فقط يفكر و يقرر و العبيد اللى عنده احذر لا تناقش و لا تجادل و كل من يفتح فمه يهدر دمه و اللا مثل ايران اللى اصلا شعبها مش طايق الفقيه و تلاقيهم هينقلبوا عليه بين يوم و ليلة و اللا الاعتقالات و الاعدام بحجة انهم يخالفون اوامر الولى الفقيه ظل الله على الارض؟ اما الاحزاب الاخرى فغالبية المصريين اصلا لا يعرفون بوجودها فحركة كفاية و مصر الفتاة و الغد و التجمع اعضائهم من اسر معينة و اصدقائهم يعنى زى كام الف شخص فاضيين فعملوا حزب او حركة و طريقتهم منفره فقط صراخ و صياح ضد مشكلات صغيرة و يتناسون عمدا السلام و الامن و كيف كان الارهاب يمنع الناس من النزول للشوارع و كيف كان يحصل فتن دينية و قتل و عنف و كيف كانت الحري و الديون و البنية التحتية المدمرة و كيف سيناء الغالية كانت محتله! كل ده لا يساوى فى مقابل البطون و ان المصريين قال ايه مش عاجبهم العيش! مصر الحكومة الوحيدة اللى بتدعم السلع الاساسية و البلد الوحيد اللى فيه التعليم حتى الجامعى و العلاج بالمجان! يعنى مليارات الاشياء تشبه المعجزات حصلت فى مصر! و اللا صلاة النى مصر كانت الولايات المتحدة الامريكية و اللا المانيا و اللا النمسا فى التقدم و الرفاهية و جاء مبارك خربها؟ نشوف كنا فين و بقينا فين رغم ان دول عندها نفط و بتضرب الارض تطلع بترول و سكانهم قال من سكان حى واحد فى القاهرة عندهم برضو بطالة و جوع و فقر و عنوسة و كل شىء سىء يعنى مصر ثلث سكان العرب و سكان عشر دول عر

الديمقراطية
tarek saad -

وتستهدف الحملة - وفق الدكتور حسن نافعة أستاذ العلوم السياسية - الذي اختير منسقًا عامًا للحملة، الوقوف أمام استبداد النظام، وليس قضية التوريث فقط، من اجل الوصول الى مجتمع ديمقراطي...يأستاذ حسن تحلفت مع الاخوان و الاخوان لايعترفون بحاجة أسمها ديمقراطية فهى بدعة غربية وكل بدعة فى النار ..وسلملي على البتنجان

نؤيد جمال مبارك
الحزب الملكى المحظور -

اننا نسعى لعودة الملكية لمصر فهى النظام الامثل لنا جميعا ومن هذا المنطلق فاننا نؤيد و نبايع جمال مبارك رئيسا لمصر مدى الحياة . و مع تحيات الحزب الملكى المصرى .

نعم نعم نعم
انا المصرى حاليا -

لا للتغير لا للحرية لا لانتقال السلطة نعم لمبارك ونعم لجمال تعيش الاسرة المالكة ويسقط الشعب يعيش أحمد عز رجل المبادىء رجل الحزب يعيش المنافقون ويعيش الخونة ويسقط الضعفاء نعم لمبارك حتى يرتوى الشعب بماء المجارى نعم للشباب الذى يموت غرقا فى سواحل اوربا نعم للقطارات المشتعلة بعظام الناس نعم للعبارات نعم للصخور الساقطة فوق العشوائيات نعم لطوابير الخبز نعم لفساد التعليم والصحة نعم للبطالة نعم لبيع البلد للأجانب نعم للخصخصة وتكبير الدماغ نعم لفساد المحليات نعم للانتخابات المزورة نعم لبلد النيل الذى جعلها الفساد أكبر دوله فى عدد المصابين بفيروسات a,c والفشل الكلوى نعم للأحتكار نعم للغلاء نعم للتضحم وعجز الميزانية نعم للتصدير الغاز لإسرائيل بأقل من ربع تكلفته نعم للكوسة نعم لمحاسيب النظام نعم لأراضى الجولف وبورتو مارينا نعم لسوء توزيع الدخل والفقر الذى بلغ 70% من الشعب يتمنون الموت ولا مد اليد نعم لقانون الطواريء ونعم لدولة البوليس الذى يستطيع امبن الشرطة فيها ان يضع العصاة فى مؤخرة من تحترمة نعم للفساد والمحسوبية والوسطة نعم للبلد التى تتمنوهافى احلامكو ,,,, اما نحن لنا رب اسمة كريم ,,,,

civil war is better
hossamortho -

civil war is only thing we as okan can defeat our country from theive mubark and gamal

الديموقراطيه نجهلها
محمد -

الديمقراطيه يجهلها الشعبالشعب وصل للتطاول ولا تعجبه الديمقواطيهالصحافه متعددة الإتجاهات ومنها ما يحمل أفكار إرهابيه ولا تعجبنا هذه الديموقراطيه أمال الديموقراطيه يعنى أيه؟؟؟

مين
وجدى -

اومال مين اللى هيحكم

بنحبك يا جمال
رشا محمد -

بالفعل هو افضل ممن يمكن ان يكون رئيسا لشعب مصر لانه بالفعل حين اهتم ان يكون رئيس المستقبل فكر جديا فى مساهمات منه لكل شعب مصر حتى يكون جديرا بالفعل بهذا المنصب كما انه لا يحاول مطلقا ان يشن حرب ضد كل من قال انه توريث بل انشغل بمجهوداته التى سوف تكون اساس نجاحه وكل من يحاول الاساءة لا نستطيع ان نقول له قم انت بالتغيير الايجابى بالافعال وليس الهجوم على من يستحق الاحترام كلنا او معظمنا نقول نعم لجمال

نؤيد جمال مبارك
الحزب الملكى المحظور -

اننا نسعى لعودة الملكية لمصر فهى النظام الامثل لنا جميعا ومن هذا المنطلق فاننا نؤيد و نبايع جمال مبارك رئيسا لمصر مدى الحياة . و مع تحيات الحزب الملكى المصرى .

كفاية خلى عندكم دم
سليلة عائلة عريقة -

هما لو يفتكروا كانوا ايه من 50 سنة كنا شغلناهم فى السيرك

نار جمال
و لا نار الاخوان -

وقت الانتخاب يكرم المرشح او يهان- الانتخابات هى الفيصل يا بتوع شعارات انه توريث! صلاة النبى احسن! منين توريث؟ اومال المرشحين و المنافسين و التصويت ده اسمه ايه؟ بوش الابن اترشح مثل ابيه و فاز بولايتين متتاليتين و زوجة كلينتون اترشحت و فشلت و لكنها صارت وزيرة الخارجية - يعنى اومال ما سمعناش حد قال بشار الاسد تورث حكم سوريا رغم انه لا دخل انتخابات و لا كان له منافسين اصلا و ماسمعناش حد بيقول توريث ليبيا رغم ان معمر القذافى بيعد 3 اولاد له للحكم و لن يكون هناك اصلا انتخابات اما الديمقراطية ان كانت تعنى انه لازم جمال مبارك لا يترشح يبقى ده اسمه ديكتاتورية و مبارك عاقل و حكيم و جمال بصراحة يستاهل الترشح و الفوز اما من يتشدقون بالحرية و الديمقرايطة فهم ابعد ما يكون عنها فلا الجماعات الارهابية و الجماعات المحظورة المتطرفة تؤمن اصلا الا بالولاية و الطاعة و لا يوجد شىء فى قاموسها اسمه حرية و لا ديمقراطية و لا يحزنون و هم على يديهم مصر هتبقى امارة و خلافة فيه خليفة بيرشح امامه ناس فى انتخابات و لا امير جماعة بيسمح بانتخابات و منافسة؟ و الطريقة التى اسكت بها الاخوان السادات بطل الحرب و السلام لانه لا يرضى ان يخضع للفقيه الايرانى هى القتل- القتل و العنف هم شريعة الارهابيين و المتطرفين! لذلك يبقى جمال هو الخيار الافضل و مصر حاليا ليست فى اجواء حرب و بالتالى ان كانت سوريا البلد العربى تولى رئاستها طبيب و ليس عسكرى فبالاولى مصر مثلما امريكا يحكمها اوباما و هو رجل قانون و ليس عسكرى ايضا1 اما الاخوان فلن تسعفهم اللحية و لا الشارب و لا العمامة ان تعطيهم حكمة و لا سياسة و لا خيره و اما ايمن نور فهو لا يحب الا نفسه و اخر همه مصر و المصريين و يحب الاضواء و يذكرنى بشخصية مرتضى منصور و من مصلحة مصر ان تمر الامور بهدوء و احنا ايد واحدة فى مواجهة التفكك و يكفى ما حصل فى لبنان حيث تمزق و تدخلت قوى خارجية فى شئونه و تعرقل انتخاب الرئيس عام كامل بفعل سوريا و اخواتها و اغتيل الحريرى و تعرقلت انتخابات الوزراء ايضا و لن تكون مصر مثل العراق بمليون قتيل بيد ارهابية ابدا غنحن مثل السد العالى و مثل الاهرامات يد بيد وراء مبارك و جمال مبارك

لا لعودة الخلافة
لا لعودة الامارة -

المعلق اللى بيعترض على ترشيح جمال مبارك فى انتخابات نزيهة بموافقة غالبية الشعب و بيوصفها بالملكية و التوريث مؤكد انه اخونجى او تبع ايمن بنور لكن لو الاخوان لا قدر الله مسكوا حكم مصر هنرجع لعصور ما قبل التاريخ ربما لعصر الجاهلية جايز و هل سيفرح حضرته بعودة الاماراة و الخلافة؟ و التى بالطبع ستكون توريث من امير جماعة لابنائه او من تابع لولى الفقيه لاحفاده!

.............
nanos -

اهم عملوا عيلة

تكميم الافواه
nanos -

فين حرية التعبير وانتواحاطين شروط النشر دى كلها

جمال الافضل
ياسر -

جمال مبارك هو الافضل بغض النظر هو نجل الرئيس من عدمة وكفياكم تضليل في الناس

خريجي جيل المستقبل
احمد بحيري -

اكيد اغلب المؤيدين لجمال هم الجيش اللي دربه وعمل له غسيل مخ من خلال دورات اعداد القادة وجمعية جيل المستقبل وطبعا هما موش واخدين بالهم من اللي جمال واخوه عملوه في اقتصاد البلد نهب وتخريب واستيلاء بدون وجه حق الا انهم ولاد حسني انا ضد جمال والاخوان ونور نفسنا مصري شريف يحكم البلد واحد يكون قلبه على مصر يرجع لها هيبتها ومكانتها واحد يكون راجل زي مهاتير محمد في ماليزيا او اردوجان في تركيا ولا حتى زي شافيز في فنزويلا نفسنا في راجل يارب اعز مصر بقائد ينضفها من كل الخونة والنفعيين

تغير الدستور
سيف طلعت -

ارجو من مجلس الشعب ان يغير قانون انتخاب رئيس الجمهورية على ان يكون سنة لا يقل عن 80 وزلك لضمان انة هيراس مصر لدورة واحدة وليس مدى الحياة

لا
ابو سيف -

كفاية ان يحكمنا مبارك ثلاثون عاما ذاقنا خلاهم كل انواع القفساد والظلم لقد اصبحنا شعب من المتشسولين كفاية الن يحكم مبيارك كل هذه الفترة ان مخطط التوريث واضح لا ينكره الا الاعمى ان جمال مبارك ليس الاقدر على حكم مصر كفاية ولن يصل جمال مبارك الحكم الا على اشلاءنا

لا
ابو سيف -

مكرر

ارجع يازمان
ارجع ياومآن -

عودة الملكية لمصر يحب أن تقوم باعادة الامور الى نصابها يجب على كل مصري غيرو ان يقول لا للتوريث وأن يقول نعم لعودة الملكية وإعادة الملك فؤاد أبن الملك فاروق حيث انه الاوحد والافضل لادارة الحكم في مصر العروبه دمتم بود

عودة خلافة فارسية
و امارة ارهابية -

بين اتباع بن لادن و اتباع الولى الفقيه يا قلبى لا تحزن و جيل المستقبل بقيادة جمال مبارك هو جيل التنوير و التقدم و هو ما تستحقه مصر حيث سيجمع بين حكمة ابيه و الفكر التقدمى اما اللى بيستهبلوا و يقولوا توريث فمفيش توريث بالانتخاب و لو مبارك عايز يقلد حافظ الاسد مش هيعمل انتخابات و هيورث ابنه بلا انتخابات زى القذافى ما هيعمل و لو بيعتبروه توريث برضو احسن من تدخل عناصر خارجية فى مصر و احسن من ان نترك مصر لقمة سائغة لكل من هب و دب و احسن من ان تتفكك مصر و يحصل صراع على السلطة يعنى جمال هيتم انتخابه و بالاغلبية لان المصريين مش عايزين وجع قلب و لا مشاكل لكن يبدو شىء واحد ان بتوع الجماعه المحظورة الاخونجية و كفاية و الغد و غيرهم لسه مش مصدقين ان الاستفتاء على محبة مبارك تم بالفعل يوم ان كان فى بيت و قلب كل مصرى عزاء حقيقى و بكاء صادق م القلب لما توفى حفيد الرئيس هنا انكشف مدى محبة و تقدير و ابوة العلاقة بين مبارك و الشعب لان الشعب المصرى عاطفى ووجه مبارك و لا وجوه قادة و مرشدى الاخوان

الاخونجية العملاء
كله يتكلم عن نفسه -

الاخونجية اللى بيحاولوا يلوثوا و يشتتوا تفكير المصريين بافكارهم المسممة التى يتم طبخها فى قطر و بتمويل ايرانى ليس من حقهم ان يتكلموا بلسان الشعب المصرى هم لا يزيدوا عن كام الف لكن المصريين فى الداخل 80 مليون و فى الخارج ملايين اكثر و هيعرف الاخوان قيمتهم و حجمهم الطبيعى فى انتخابات مجلس الشعب لما الشعب يستبعدهم رغم الرشاوى المجزية التى يدفعونها بالتويل البترولى اياه لكن يقولوا مش هيوصل جمال الا على اشلائنا هم احرار و لو مش عاجبهم يتركوا مصر لكن غالبية المصريين تريد جمال مبارك و هنختاره و ننتخبه و لو كره الكارهون و اللى مايشوفش م الغربال يبقى اعمى يعنى المصريين ممكن ينتهزوا الانتخابات و يطلبوا تقليل الاسعار او زيادة الاجور لكن لما الموضوع يتعلق بامن مصر و استقرارها لو فضلوا الاخوان يصوتوا و يلطموا خدودهم من هنا لبعد بوكرة المصريين مش هيعملوا لهم اعتبار لانهم عارفين كويس كل حاجة و فاهمين كل شىء

يارب جمال يفوز
سنطالبه بالترشيح -

من رحمة ربنا علينا ان مبارك لديه ابن يعمل بالسياسة و يحب مصر لان بصراحة لو لم يرشح نفسه هنطالبه لاجل عيون مصر انه يترشح و ان شاء الله هيفوز عشان ربنا بيحبنا و بيحب مصر و الباقى اللى مش عاجبو يشرب م البحر الفارسى او الخليج القطرى

اتق الله
اتق الله -

ده بيكلم مين ده؟ أو عن مين ؟اتق اللهالاخونجية المقيمون فى قطر فمش بس هيفشلوا فى انتخابات الرئاسة بل حتى فى البرلمان فلهم سنوات ماذا فعلوا سوى الحديث نفسه عن الحجاب و البضائع الدنماركية و نانسى عجرم و غيرها من الاشياء و لم يفعلوا شىء ايجابى الا لانفسهم من فلوس و حصانة ليستطيعوا فعل ما ينهون عنه الناس هم ايضا و نقول لهم لا تنهى عن شىء و تاتى بمثله اما الاخوان اصحاب التبعية لايران و التى جاهر بها المهدى عاكف و قال ** في مصر فنقول له *** ف الاخوان و فلوسهم

لا للخنوع أو السلبية
د هادى -

كفى هذا الشعب سلبية واستسلام للواقع وعدم السعى للأفضل. لقد شعبنا من مبارك وأسرته ولن يأتى جمال بأى شئ مختلف عن والده. وليس من الضرورى أنيكون البديل هو الإخوان أو نور وأنا إخوانى فالشعب المصرى لن يعجز أن يكون منه رجل يكون مؤهلا لحكمه

لا للخنوع أو السلبية
د هادى -

مكرر

اللي كاتب الاخوانجية
حسبي اللة -

شد انتباهي الاخ الكريم اللي كاتب الاخوانجيةزاسمع لي ان اقول لك انك لست واصي عنا في اختيارات الشعب من اذن لك بتقرير مصيرنا وادعائك ان الشعب هينتخب جمال يا سيدي انت عاوزة روح انتخبة دي قصتك انت حرزبس اللي مبيشفش من الغربال يبقي اعمي بجد .

الحكم
غيور -

والله المصريين مساكين عايشين في نظرية مؤامرة فكل الدول تستهدف مصر ابتدء من قطر وايران وسوريا وحزب الله والسعودية وليبيا وكل الدنيا لاينامون لانهم متربصون بالمصريين المساكين فمتى سيتعلم هؤلاء ان الله لايغير مابقوم حتي يغيروا ما بأنفسهم وان الكارثة موجودة في مصر والمصريين انفسهم ........ المصريون عايزين ديمقراطيه ولكن ديمقراطيه تفصيل فهم يؤيدون فوز الاقليه القبطية ولايؤيدون فوز مرشح الاخوان حتي وان كان هذا رأي الشعب ولايؤيدون ترشيح جمال مع انه مصري ومن حقه الترشيح ولايؤيدون ترشيح ايمن نور لان شخصيته ضعيفه ...... فأما ان تجري انتخابات نزيهه يشارك فيها كل فئات الشعب المصري وتكون للشعب الكلمة الفصل او ريحونا من الهجص ده واقبلوا بوضعكم الحالي

الى 32
و انت منين؟ -

انت حضرتك اللى مسكين لو انت مش مصرى يبقى مش فاهم حاجة خالص و الموضوع لا يخصك لانه خاص بالمصريين فقط و اللا فاكر مصر لبنان اخر بتطلع قراراته فى سوريا و قطر؟

نسبة الاخوان؟
الاخوان كام شخص؟ -

لمن لا يعرف فجماعه الاخوان منقسمة على نفسها و قتلوا السادات و اشعلوا الفتن الدينية فى مصر و تحالفوا مع اعداء مصر و الاخ اللى بيسخر م اللى مكتوب و بيقول قطر مالهاش دور اقول له يبقى انت مش ف الدنيا اومال قطر ليه بتؤوى الفارين من الجماعه المحظورة و ليه قطر بتصرف عليهم ملايين؟ يعنى بحسبة صغيرة قطر صغيرة الحجم مساحة و سكان توازى حجم حى شبرا احد احياء القاهرة المكتظة بالسكان يعنى لو تخيلنا مبارك رئيسا على حى شبرا و صار شبرا ده دولة مثل قطر و لديه بترول و ثروة وقتها كان المليارات دى هتتوزع على 300 الف شخص مواطن و كان يمكن تحويل كل بيت فيه الى قصر و لو اصغر صغير مرتبه مليون جنيه فى الشهر الفلوس مش هتخلص لكن لو عكسنا الاية و قطر بنفس كمية البترول اللى عندها هى و حاكم قطر صاروا مسولين عن بلد ليس فيه بترول و حجمه قدر مساحة قطر كام الف مرة و سكانه قدر سكان قطر كام الف مرة ايضا لصارت قطر وقتها افقر دولة فى العالم و لصار مرتب الشخص عشرة قروش فى الشهر يعنى مصر بجد كفاية اوى انها قادرة تطعم و تعلم و تعالج و تنقل مواصلات لسكان قدر سكان قطر و الامارات و الكويت البحرين و اليمن و العراق و سشوريا مجتمعين سويا! اما عن نسبة الاخوان فهى فى انحدار يوم بعد يوم لان قادة الاخوان نشرت الجرائد عنهم صفقات غسيل الاموال و تلقى اموال من جهات خارجية و ارهابية و استخدام صحف و قنوات لنشاطهم المشبوه و لا تزيد نسبتهم عن نصف فى المية من المئة يعنى اقل من واحد فى الاف من المصريين يعنى لو كلهم تحالفوا مع بعض برضو فاشلين

الغلطة الكبرى
غلطة مبارك الوحيدة -

انه اعطى لشعب عربى شىء اسمه الحريبة و رحية التعبير و الاحزاب و المعارضة و ما الى ذلك لانه افترض ان المصريين هيكونوا مثل الشعوب المتقدمة فان كان لبنان الاكثر تقدما فشلت فيه الديمقراطية و العراق بدلا من ان يفرح بسقوط الطاغية صاروا يتعاونوا مع اعداء العراق من ناحية و يقتلوا فى بعض من ناحية اخرى و لو مبارك شاطر و لو انا فى مكانه اعمل شىء واحد الغى حرية الصحافة و حرية التعبير و افعل مثل سوريا و ليبيا و اصدر قرارا بتعيين جمال بقرار جمهورى و هذا من حقه بالطبع مثلما فعل حافظ الاسد و سيفعل معمر القذافى و وقتها اللى يفتح فمه مكانه الاعتقال و السجن و يمسك البلد بقبضة من حديد لان فيه مثل حلو اوى بيقول فيه ناس تخاف ما تختشيش

واحد بيرد على الكل
بتاع الغلطة الكبرى -

شكله الحكومة مخصصة واحد عن شان يرد عن اللي يجيب سيرة جمالة الاخ بتاع الغلطة الكبرى حرية ايه اللى بتتكلم عليها ولا ديموقراطية ايه تعرف تقول لى ليه كل الشرفاء مالهومش مكان في مصر لان حسني بيقصقص ريشهم اول باول عشان مفيش حد منهم يقدر يقف قصاده فين الجنزوري وفين عمرو موسى وفين ابو غزالة الله يرحمه وفين الشباب اللي بيتلطم ويغامر بحياته في البحر عشان يلاقي فرصة حياة كريمة وفي المقابل تلاقي احمد عز واحمد شوبير وساويرس شكلك موش عايش في مصر انا والله موش بحب الاخوان ولا ايمن نور ولا جمال واللي مرت بيه مصر خلال ال30 سنة اللي فاتت هيتعاد من تاني على ايده ارجوكم نفسنا في راجل شريف

شعوب تعبد الاشخاص!!!
سندس من المغرب -

انني اتاسف على حال الشعب المصري الذي اذله هذا النظام الشمولي الذي لا يختلف عن كل الانظمة الاستبدادية من المحيط الى الخليج; وقد قرات كل التعليقات;واريد ان ادعو اخواني المصريين وكل العرب الى محو فكرة الشخص,والتفكير في المطالبة بانشاء سيستم- system-يقوم على اساس احترام القانون;واحترام المواطن;من خلال توفير العيش الكريم وبالمقابل المواطن ايضاعليه واجبات اتجاه الوطن يجب عليه تاديتها,حينها ياتي جمال او زيد اوعمر, فهويصبح مطالبا باحترام السيستم -system*-فهذه هي روح الديموقراطية, التي تتنفس بالقانون,وتعيش بمبداء الحقوق والواجبات كمافي الدول المتقدمة,وليس بمبدا تقديس الشخص وعبادته, كما في الدول التي يعتبر عالمناالعربي ابرز كتلها;فافيقواايتهاالشعوب بدل تقديس مبارك او جمال اوغيرهما,اقيمواسيستم يحددالسياسات العامة لمصر وحينهاانتخبوامن شاتم,فحينهايصبح هذاالمنتخب مطالب فقط باتباع هذاالسيتم الذي هو نفسه الرقيب على كل قرارات الرئيس,فافق ياشعب مصرلقدطال سباتكم