أخبار

مصر: قتيل وتوتر مسيحي إسلامي بسبب معاكسة

قراؤنا من مستخدمي إنستجرام
يمكنكم الآن متابعة آخر الأخبار مجاناً من خلال حسابنا على إنستجرام
إضغط هنا للإشتراك

القاهرة: فرضت قوى الامن المصرية طوقا امنيا على قرية شمال القاهرة لانهاء التوتر واحتواء مواجهات اندلعت بين عائلة مسلمة واخرى قبطية بعد مقتل رجل اثر قيام ابنه بمعاكسة فتاة من العائلة الاخرى.

وقال مصدر في الشرطة الاحد انه تم نشر خمس شاحنات على متنها جنود لمنع حدوث اشتباكات بين عائلتي عبد الرحمن المسلمة وشحاته المسيحية في قرية دماص على بعد 180 كلم شمال القاهرة، في محافظة الدقهلية.

وساد التوتر في القرية منذ الجمعة اثر مقتل صبري شحاته طعنا بايدي ياسر احمد، شقيق الفتاة التي تعرضت "للمعاكسة" اثناء عودتها الى منزلها يوم الخميس الماضي.

وقال المصدر ان الفتاة، وهي في العشرين من عمرها، اشتكت الى اخيها الذي توجه مع خمسة من اصدقائه للانتقام من شحته شحاته (18 عاما) الذي عثروا عليه على جسر فوق ترعة ماء، فقاموا برشه بالمازوت واشعال النار فيه.

لكن الشاب القى بنفسه في الماء ونجح في اطفاء النار وهرب.

عندها وصل والده صبري شحاته الى المكان فقام شقيق الفتاة بطعنه فمات.

واثار مقتل الرجل حالة اضطراب في القرية بين المسيحيين والمسلمين، فتدخلت الشرطة وقبضت على 15 شخصا من كل من الطرفين لتهدئة الاوضاع، بينهم شقيق الفتاة وهو في العشرينات من عمره.

وتعمل الشرطة مع رجال دين مسلمين ومسيحيين لتحقيق المصالحة بين العائلتين.

التعليقات

جميع التعليقات المنشورة تعبر عن رأي كتّابها ولا تعبر بالضرورة عن رأي إيلاف
مصالحة؟
ام فتنة؟ -

تصرف طائش من صبى عاكس فتاة و تصرف غبى من فتاة اشتكت لاخيها و جعلته يفقد اعصابه فما اكثر المعاكسات يعنى طالما مش تحرش و لا اغتصاب يبقى مش مشكلة يعنى عشان تولع الدنيا ثم تصرف احمق من شاب مراهق دفاعا عن اخته من احراق او محاولة احراق الولد اللى عاكسها ثم تصرف اكثر غباء ووحشية من والد الولد اللى تم محاولة احراقه اى اللى عاكس انه يروح يقتل ابو البنت اللى ابنه عاكسها يعنى كلهم مجانين - لكن قلب الموضوع الى قتل بين مسيحى و مسلم فيه رغبة فى اثارة النعرة الطائفية و لو كانت البنت اللى اتعاكست مسلمة و اخواه عمل نفس الشىء و رجع انقتل ؟ عادى يعنى بس بلشا يحاولوا يقولوا فتنة و مسيحى و مسلم كلهم غلطانين بصراحة و لو كل واحد مسك اعصابه و لو مسكوا الولد اللى عاكس و حلقوا له شعره كان كفاية او لو ضربوه شوية و سابوه كان كفاية لكن كمان ان اهل الولد يروحوا يقتلوا شخص رغم ان ابنهم اللى بدا بالمعاكسة برضو غلط كان ممكن اشتكوه للشرطة- بصراحة كلهم غلطانين و لازم الشرطة تعاقب القاتل بالاعدام و اللى حاولوا الحرق بمحاولة القتل عشان الكل ياخذ جزاء عادل-

منتهى الوحشية
شوفوا الفرق -

ولد مراهق عاكس بنت راحت جابت اخوها و اصحابه يولعوا النار و المازوت فى الواد (عشان عكسها!) و لما الواد اطفا النار و راح جاب ابوه يقوم برضو الواد اخو البنت يقتل ابو الواد؟1 شوفوا الوحشية؟ يعنى واد مراهق عيل ما عملش شىء غير انه عاكس واحدة يقوم يتحرق و يتولع فيه بالمازوت و يتقتل ابوه؟ لازم الواد ده هو هو اصحابه الاربعة يتحاكموا بالقتل و و محاولة القتل العمد و القاتل يعدم و اصحابه يتسجنوا - عشان العدالة تاخد مجراها لكن شوفوا الفرق قد ايه طيبين و مليانيين قسوة و تعصب و عنف؟ يا ساتر-

الفتنه
أبو خالد ألأردني -

وين غبريال وزميله القبطي ألآخر, نسيت إسمه, حذرتهم أن مقالاتهم المشبعه بالكراهيه الطائفيه ستكون لها آثار سلبيه على التعايش الإسلامي القبطي في مصر قبل عدة أيام قتل شاب مسلم والآن شاب قبطي... قلت لهم في حينه أن الكراهيه تولد العنف فهل اتعظوا؟؟

التعليق رقم 1
ياسر الاسكندرانى -

يا سيدى اريد ان اوضح ان المقتول هو والد من تم حرقه. الولد يقال انة عاكس البنت فتم اغراقة بالبنزين واشعال النار فيه شىء عادى. وعندما علم الاب بان ابنة يتم حرقه هرع لانقاذة فتم قتلة بوحشيه باربعة طعنات نافذة و التمثيل بجثته وتهشيم راس الابن الاخر شىء اكثر من العادى ويحدث من ان لاخر. اذن من قال ان هناك اضطهاد او فتنة. كل شىء سوف ينتهى بجلسة صلح حيث يتنازل المجنى عليه عن حقه صاغرا. أنه التسامح وحرية الاعتقاد فى الوطن البدوى.

الى رقم 4
وحشية مش طائفية -

العدالة لازم تاخد مجراها و يتنشر قدام الكل المحاكمة لانها اهم من قضية سوزان تميم و بنت ليلى غفران و مردودها لازم يعلن لسببين لكى يعرف الكل ان فى مصر عدالة و قضاء و ليرتدع المتطرفون ان العدالة سوف تطالهم فلا سرتكبوا مثل هذه الجرائم الوحشية و لكى يهدا المسيحيين فى مصر ان حقهم عاد لهم و انه لا تفرقة مطلوب رد قضائى و ماحكمة عاجلة و نشر علنى للعقاب و العدالة اما عن الوحشية فعلا الجريمة وحشية جدا وواضح ان اهل البنت اصلا عصابة و بلطجية واضح جدا يعنى بنت ماشية تتعاكس فى الشارع واخ له اصحاب بلطجية و يرمى البنزين على الشاب و يحرقه و بعدما يحاول والده الدفاع عنه يروح قاتله و مكسر راس شقيقه يعنى عيلة بلطجية متوحشة و لكن اعتقد انهم كانوا سيفعلون نفس الجريمة لو اللى عاكسها مسلم برضو واضح انهم عيلة متوحشة و بيعتمدوا على العنف و البلطجة1 ارجو النشر

تخمين
غيور -

استطيع ان اخمن ان القتيل مسلم لان الخبر لم يذكر ديانته

مش جلسة صلح
لازم محاكمة و قضاء -

لا طبعا ممنوع مصالحة و السلام - اعتقد هم يقصدوا ان ممكن اقارب العائلتين او اصدقاؤهم من الفريقين عملوها موضوع ثار و فتنة و عشان لا يتسع نطاق الصراع و يزيد عدد القتلى و يزيد الثار و الفتنة يعنى خطوة جيدة مبداية لاحتواء الامر لكن القضية فى حد ذاتها قضية لابد ان يقول القضاء فيها كلمته و يجب ايضا ان نعرف ان العنف منتشر هذه الايام و سمعنا عن قاتل نادين و هبه و قاتل سوزان تميم و الطبيب الذى قتل شخص و مزقه بالمنشار الكهربى لانه لم يدفع له دين عليه و رجل الاعمال الذى خسر مليون جنيه فى البورصة فقتل و ذبح زوجته و ابناؤه ثم حاول الانتحار و حاث الاب الذى قتل اطفاله الخمسة و ذبحهم هم نيام و القاتل الذى قتل الاستاذة الجامعية بعدما فشل فى اغتصابها و هو ابن بواب العمارة يعنى العنف و الجريمة ليس لها دين و لا فتنة طائفية- برجاء النشر

مسلمين واقباط
عمر الفلسطيني -

والله شو هاد التخلف ...المصروه مافي من وراهم غير الفقر والارهاب

إلى ياسر الاسكندرانى
الخليج ارض طيبة -

لماذا هذه العقدة من البدو ؟ الحمد لله نحن في الخليج لا توجد لدينا هذه العنصرية والكل يعمل على ارضنا مسلم او مسيحي او بوذي وغالبيتنا متسامحين لن اقول الجميع ففي كل مكان هناك الطيب والخبيث ، ولكن البعض يرى الجزء الفارغ من الكأس .. والفتنة نائمة لعن الله من ايقظها .