أخبار

إتهام مرشح لمنصب البطريرك بإهانة المرأة القبطية

قرائنا من مستخدمي تلغرام
يمكنكم الآن متابعة آخر الأخبار مجاناً من خلال تطبيق تلغرام
إضغط هنا للإشتراك

تسيطر حالة من الغضب على النساء القبطيات في مصر، بسبب مطالبة الأنبا بيشوي إياهن بالإقتداء بالمسلمات في الإحتشام، لاسيما أن بيشوي يعتبر أحد رموز الكنيسة القبطية، وأحد أبرز المرشحين للمنصب البابوي. وردت القبطيات بالتظاهر أمام المقر البابوي، إحتجاجاً على تصريحات بيشوي، التي تحمل "إهانة للمرأة المسيحية"، و"مغازلة للتيارات الإسلامية" على حسابهن.

الأنبا بيشوي

صبري حسنين من القاهرة: قال الأنبا بيشوي، سكرتير المجمع المقدس: "ممكن أن تزعلالمسيحيات مني، لكن العذراء مريم، والقديسة دميانة، والراهبات، يرتدين الملابس المحتشمة". وأضاف أثناء الاحتفال بالذكرى السنوية للشهيدة "دميانة":" أدعو الفتيات المسيحيات إلى الإقتداء بالمسلمات في الإحتشام".

نظرة دونية
أثارت تلك التصريحات عاصفة من الغضب في أوساط المسيحيات، كونهاتحمل نظرة دونية إليهن، وتظاهر العشرات منهن بمشاركة أبائهن وبعض الشباب أمام مقر الكاتدرائية في القاهرة، ورفع الجميعلافتات تؤكد أن الأخلاق ليست مرادفاً للملابس، ومنها "لا لإهانة المرأة القبطية"، "المرأة القبطية مثال للكرامة والعفة والطهارة"، "المرأة القبطية ليست أداة لتحقيق مصالح سياسية"، "كرامة المرأة المصرية لا تتدخل في السياسة"، "المرأة القبطية تطالب بالاعتذار".

شارك في المظاهرات رجال أقباط أيضاً، وطالبوا الأنبا باخوميوس القائم مقام البطريرك بالتدخل، إجبار الأنبا بيشوي على الإعتذار، وهتفت المتظاهرات"أنبا باخوميوس ساكت ليه.. هو أنا مش بنتك ولا إيه"، "لا للوهابية داخل الكنيسة القبطية"، "لا للمزايدة على البنت المسيحية"، "بنات مصر خط أحمر..القبطيات خط أحمر".

قديسات ومحتشمات
من جانبه، أصدر الأنبا بيشوي بياناً، أكد فيه على إحترامه للمرأة القبطية، وقال: "أحب أن أؤكد أن بناتنا من السيدات والآنسات هنّ قديسات ومحتشمات، حسب وصايا بولس الرسول وبطرس الرسول "أن يزين ذواتهن بلباس الحشمة" إلى النقاوة الداخلية والعفة القلبية التي يتحلين بها بالفعل".

وأضاف: "المرأة المسيحية تغطي رأسها أثناء الصلاة، خاصة في القداديس الإلهية وعند التناول من الأسرار المقدسة، وهي تتمثل بالسيدة العذراء القديسة مريم والشهيدة العفيفة دميانة المحبوبتين جدًا لديها، وطلبنا ونطلب من الحضور في احتفالات القديسة دميانة مراعاة ذلك باستمرار، خاصة من الحضور في الكنيسة".

وتابع: "نؤكد على بناتنا من السيدات والآنسات أن يتزين بزينة "الروح الوديع الهادئ العديم الفساد"، حسب الوصية الرسولية في العهد الجديد، وهو ما يجعل المرأة المسيحية في مصر والبلاد الشقيقة وفي بلاد المهجر قدوة لكل النساء المسيحيات في بلاد العالم"، وواصل القول: "للمرأة في كنيستنا دور إيجابي وواضح في خدمة الكنيسة والبيت والأسرة والوطن نعتز ونفخر به، ونطلب من الرب أن يقودنا جميعًا إلى ما فيه خير كنيستنا وبلادنا وسلام العالم".

السلفية تغزو الكنيسة
رغم توضيح الأنبا بيشوي، إلا أن غضب القبطيات مازال متصاعداً، لاسيما أنه لم يقدم إعتذاراً عمّا بدر منه من تصريحات، وقالت نرمين نعيم صحافية وناشطة قبطية لـ"إيلاف" إن تصريحات الأنبا بيشوي تحمل إهانة كبيرة للقبطيات، مشيرة إلى أنه لم يقدم إعتذاراً عنها، بل أرسل توضيحاً للأنبا باخوميوس، أكد فيه ما سبق أن طالب به، حيث يدعو القبطيات إلى الإحتشام أثناء زيارة الأديرة، وتجاهل نصيحته لهن بالإقتداء بالمسلمات.

وأضافت أن أخطر ما في تلك التصريحات هي أنها صدرت من شخصية مثل الأنبا بيشوي، وهو مرشح قوي لمنصب البطريرك، ولا يصح أن تصدر منه تلك التصريحات التي تشير إلى عدم إيمانه بدور المرأة في المجتمع، والنظر إليها النظرة نفسها التي يشاهدها بها السلفيون، مشيرة إلى أن الفكر السلفي الوهابي لم يغزُ المسلمين في مصر فقط، بل طال الكنيسة أيضاً، وأعلنت أن جميع الأقباط يرفضون التشدد.

مغازلة الإسلاميين
فيما ذهبت رانيا سمير مدرسة لغة إيطالية في جامعة القاهرة، وإحدىالناشطات اللواتي دعون إلى الإحتجاج ضد الأنبا بيشوي، إلى أن تصريحاته لها مدلولات سياسية، وقالت لـ"إيلاف" إن الأنبا بيشوي لديه رصيد من الأزمات السياسية مع التيارات الإسلامية، مشيرة إلى أنه في ما يبدو فإنه يحاول مغازلتها على حساب القبطيات، لاسيما أنه من أبرز المرشحين للمنصب البابوي.

القبطيات في وقفة إحتجاجية أمام الكنيسة

وأضافت سمير أنه يريد التمهيد لهذا المنصب، الذي صار منصباً سياسياً أكثر منه روحياً ودينياً، ولفتت إلى أن المرأة في مصر بعد الثورة تتعرض لضغوط شديدة، سواء المسلمة أو المسيحية، وأوضحت أن هذه الضغوط تحاول حرمانها من المكتسبات التي حصلت عليها في الماضي بفضل نضالها لعشرات السنين، منوهة بأن التيار المتشدد، سواء المسلم أو المسيحي، في تصاعد مستمر بعد الثورة، وأن كليهما يحاول أن ينظر إلى المرأة على أنها مجرد جسد أو وعاء للجنس فقط، ويحاول كلاهما إثبات قوته من خلال فرض سطوته على الطرف الأضعف في المجتمع، وهو المرأة، لاسيما أن مظاهر فرض السطوة عليها سوف تظهر سريعاً، ولن تكلفه أي مجهود، سوى إصدار تشريع أو فتوى بإرتداء النقاب أو الإحتشام أو حرمانها من العمل أو ممارسة السياسة مثلاً أو حرمانها من المناصب القيادية في الدولة.

علامات إستفهام
فيما وصف الناشط القبطي المستشار نجيب جبرائيل تصريحات الأنبا بيشوي بـ"المستفزة". وأضاف أن مطالبة الأنبا بيشوي القبطيات الاقتداء بملابس الفتيات المسلمات إنما يعني بمفهوم المخالفة تغليب فئة على أخرى، ونظرة متدنية وغير مقبولة لما ترتديه الفتيات المسيحيات، مع الاحترام والتقدير الكامل لما ترتديه الفتيات المسلمات.

مشيرًا إلى أن تلك التصريحات تعلي من قيمة ارتداء الفتاة المسلمة لملابسها على حساب الفتاة المسيحية، ما يوقر في يقين المسيحيات الخوف والاستجابة إلى مطالب بعض الجماعات الإسلامية المتشددة. وتساءل جبرائيل: لماذا تصدر تلك التصريحات من الأنبا بيشوي الآن، لاسيما أنه أصدر تصريحاً قبله بيوم واحد، مفاده أن الأقباط يعيشون في حماية المسلمين؟.

التعليقات

جميع التعليقات المنشورة تعبر عن رأي كتّابها ولا تعبر بالضرورة عن رأي إيلاف
اماراتيه ولي الفخر
اماراتيه ولي الفخر -

هههههههههههههههه عشان قال لهم احتشموا المفروض يقول لهم اقلعوا الهدووووووووم كلها ( على الاقل بتكونون صادقين يا اعباط المهجر لما تتهمون المسلمين بغتصاب نساءكم مش مثل الحين كذابييييييييين )

هذى حالة
Bahrieh AL Bader -

هذي حالة بذمتكِنيبابة عن ابوكم الأنبا بيشوي اقول لكم اشحلو المهم لا تزعلون منا ..وش دخلنا حنا ابوكم وخايف عليكم

هذى حالة
Bahrieh AL Bader -

هذي حالة بذمتكِنيبابة عن ابوكم الأنبا بيشوي اقول لكم اشحلو المهم لا تزعلون منا ..وش دخلنا حنا ابوكم وخايف عليكم

وشهد شاهد
طاهر -

الانبا بيشوي بيطالب المسيحيات بالتشبة بالسيدة مريم والقديسات , بس مش قادر يقولها البسوا الحجاب . قال اية اقتدوا بالمسلمات.

عرفها من كعب رجليها
El Asmar -

نرجوا من صاحب النيـافة ان يقرأ القرأن جيدا ويبحث في امهات الكتب وكتابات المفسرين قبل ان يفتى بفتوى لا قيمة لها بين المثقفين والاذكياء. فالعجيب الغريب ان رسول الإسلام نفسه لم يطلب من نسائة التحجب, بل اصحاب رسول الإسلام هم من فرض على نساء رسول الإسلام الحجاب بعد ان خرجت إشاعات وروايات عن نساء تقضين حاجتهن بجانب حائط بيت رسول الإسلام.ورد "في الصحيحين أن عمر بن الخطاب قال: يا رسول الله، احجب نساءك. قالت عائشة: فأنزل الله آية الحجاب. وفيهما أيضاً: قال عمر: يا رسول الله، لو أمرتَ أمهات المؤمنين بالحجاب.فأنزل الله آية الحجاب.ثم نزلت الآية 30 من سورة النور بعدها بعام تقريبا والوارد نصها آنفا.وروى ابن سعد في طبقاته [8/176،177] عن محمد بن كعب القرظي قال: "كان رجل من المنافقين يتعرض لنساء المسلمين ويؤذيهن، فإذا قيل له، قال: (كنت أحسبها أمة)، فأمرهن الله أن يخالفن زي الإماء، ويدنين عليهن من جلابيبهن، تخمر وجهها إلا إحدى عينيها، يقول: "ذلك أدنى أن يعرفن فلا يؤذين" ..يا صاحب النيـافة! لبس الحجاب وصبغ اللحية وزرع الزبيبة, كلها اشياء لا علاقة لها باي دين, بوذي إسلامي او مسييحي او هندوسي, لكنها جميعا رسوم طاعة وولاء, من يطلق لحيته ويطعم زبيبتة بوافر الخل والثوم, هو رجل مطيع للجماعة ومن اتباعها الاوفياء ومن النساء من هن مدفونات في خيام سوداء حتى لا يراهن الناس فيتعرفون عليهن ونسمع بعد ذلك هذه زوجة فلان وتلك إبنة علان, وبذلك يكون تخفيهن ليس مرسوم طاعة وولاء فقط بل ايضا حفاظ لسمعة وهيبة اعضاء التنظيم من الرجال اصحاب العزة والشرف والبعيدين تماما كل البعد عن اي شبهات. وهنا اتذكر مقطع من فيلم بين القصرين للمرحوم نجيب محفوظ , عندما دخلت الراقصة اللعوب سامية جمال عوامة الانس والشقاوة لإحياء ليلة جمعة حمراء برعاية المعلمة اللعوب تحية كاريوكا, المعلمة تحية كاريوكا جالسة على الاريكة وفي يدها النرجيلة ويخرج من فمها الدخان يتراقص على انغام العود وبصوتها السكسي تقول للصبية سامية جمال اوعي يابت يكون حد شافك وانت داخلة العوامة, فترد عليها سمسمة بدلال ما تخافيش يابلة انا بدخل بالحجاب واخرج بالحجاب. وبالرغم من ذلك الواد إبن المعلم شافها وعرفها من كعب رجليها على ما اتذكر.

لا لخميني اخر مسيحي
سامي البصيري -

الموضوع هو موضوع - المبدا - وليس موضوع ديني فليس من حق احد من الملالي او القساوسة ان يتدخل في خصوصيات الانسان لا بالمنع ولا بالسماح فهو يذكر ما يراه هو صالحا اثناء الخطبة والباقي بين الناس وربهم، فاللبس هو عنوان الشخص يتقدم به الى المجتمع والمجتمع ايضا يعامل الانسان باحترام او عدم احترام حسب نوعية ما يلبس لا حسب مايقبله او يرفضه الملا فهو ليس كرستيان ديور ليحدد الملبس اوالحجاب فاللبس والتصرف المحترم فقط هو الاساس وليس الحجاب لوحده

عرفها من كعب رجليها
El Asmar -

نرجوا من صاحب النيـافة ان يقرأ القرأن جيدا ويبحث في امهات الكتب وكتابات المفسرين قبل ان يفتى بفتوى لا قيمة لها بين المثقفين والاذكياء. فالعجيب الغريب ان رسول الإسلام نفسه لم يطلب من نسائة التحجب, بل اصحاب رسول الإسلام هم من فرض على نساء رسول الإسلام الحجاب بعد ان خرجت إشاعات وروايات عن نساء تقضين حاجتهن بجانب حائط بيت رسول الإسلام.ورد "في الصحيحين أن عمر بن الخطاب قال: يا رسول الله، احجب نساءك. قالت عائشة: فأنزل الله آية الحجاب. وفيهما أيضاً: قال عمر: يا رسول الله، لو أمرتَ أمهات المؤمنين بالحجاب.فأنزل الله آية الحجاب.ثم نزلت الآية 30 من سورة النور بعدها بعام تقريبا والوارد نصها آنفا.وروى ابن سعد في طبقاته [8/176،177] عن محمد بن كعب القرظي قال: "كان رجل من المنافقين يتعرض لنساء المسلمين ويؤذيهن، فإذا قيل له، قال: (كنت أحسبها أمة)، فأمرهن الله أن يخالفن زي الإماء، ويدنين عليهن من جلابيبهن، تخمر وجهها إلا إحدى عينيها، يقول: "ذلك أدنى أن يعرفن فلا يؤذين" ..يا صاحب النيـافة! لبس الحجاب وصبغ اللحية وزرع الزبيبة, كلها اشياء لا علاقة لها باي دين, بوذي إسلامي او مسييحي او هندوسي, لكنها جميعا رسوم طاعة وولاء, من يطلق لحيته ويطعم زبيبتة بوافر الخل والثوم, هو رجل مطيع للجماعة ومن اتباعها الاوفياء ومن النساء من هن مدفونات في خيام سوداء حتى لا يراهن الناس فيتعرفون عليهن ونسمع بعد ذلك هذه زوجة فلان وتلك إبنة علان, وبذلك يكون تخفيهن ليس مرسوم طاعة وولاء فقط بل ايضا حفاظ لسمعة وهيبة اعضاء التنظيم من الرجال اصحاب العزة والشرف والبعيدين تماما كل البعد عن اي شبهات. وهنا اتذكر مقطع من فيلم بين القصرين للمرحوم نجيب محفوظ , عندما دخلت الراقصة اللعوب سامية جمال عوامة الانس والشقاوة لإحياء ليلة جمعة حمراء برعاية المعلمة اللعوب تحية كاريوكا, المعلمة تحية كاريوكا جالسة على الاريكة وفي يدها النرجيلة ويخرج من فمها الدخان يتراقص على انغام العود وبصوتها السكسي تقول للصبية سامية جمال اوعي يابت يكون حد شافك وانت داخلة العوامة, فترد عليها سمسمة بدلال ما تخافيش يابلة انا بدخل بالحجاب واخرج بالحجاب. وبالرغم من ذلك الواد إبن المعلم شافها وعرفها من كعب رجليها على ما اتذكر.

ارحموا المرأة القبطية
قبطية مظلومة -

رحمة ورأفة بالمرأة القبطية التي هي تحت ضغوط لاتطاق أولها إجبارها العيش مدى الحياة تحت سقف واحد مع رجل قبطي قد لاتطيق العيش معه وغالباً ما يكون الرجل القبطي يعاني من العنة والعجز في القيام بواجبات الزوجية من معاشرة زوجية وخلافه ، ثم أن سياسة الكنيسة تعامل المرأة القبطية كورقة ضغط للكسب السياسي حيث يتم تصوريها على اساس انها عرضة للإغواء والإختطاف من جماعات المسلمين وكأن المرأة القبطية أداة لاعقل لها ولاخيار ولاتفكير والآن الكنيسة تقول لها انها مخشلعة وغير محتشمة فلماذا تظلم الكنيسة المرأة القبطية لهذا الحد؟

امتناع عن انتخابه
رامي ريام -

يجب عن المسيحين القبطين ان لا ينتخبونه ابدا لان افكاره كلها رجعية ومتخلفة الى العصور القديمة ولا يصلح ان يكون في مقام / بابا / ابدا يجب اختيار من هو الاصلح لهذا المركز الحساس وان تكون افكاره نحو حرية الانسان وستقلاليته وان لا يتشبث بأفكار رجعية ومغالطة في التعابير والمقايس التي تتمثل بها بعض الاطراف لذلك ابعدوه عن الكرسي البابوي الى غير رجعة - لماذا يحاول وتلاعب بمشاعر القبطياة بهذه الطريقة الغير لائقة تحياتي الى جميع الاقباط فردا فردا

ارحموا المرأة القبطية
قبطية مظلومة -

رحمة ورأفة بالمرأة القبطية التي هي تحت ضغوط لاتطاق أولها إجبارها العيش مدى الحياة تحت سقف واحد مع رجل قبطي قد لاتطيق العيش معه وغالباً ما يكون الرجل القبطي يعاني من العنة والعجز في القيام بواجبات الزوجية من معاشرة زوجية وخلافه ، ثم أن سياسة الكنيسة تعامل المرأة القبطية كورقة ضغط للكسب السياسي حيث يتم تصوريها على اساس انها عرضة للإغواء والإختطاف من جماعات المسلمين وكأن المرأة القبطية أداة لاعقل لها ولاخيار ولاتفكير والآن الكنيسة تقول لها انها مخشلعة وغير محتشمة فلماذا تظلم الكنيسة المرأة القبطية لهذا الحد؟

ارغام النساء على التحجب
El Asmar -

ارغام النساء على التحجب فيه إعتراف صريح بقذارة المجتمع وعدم قدرة رجاله السيطرة على شهوتهم نتيجة لخلل كبير في تربيتهم وعقيدتهم.

الى تعليق واحد
جاك عطالله -

يا ام سحلول رقم واحد احنا فى المسيحية عندنا ديموقراطية وموش ماشيين ورا قائد يا ام سحلول :::ستات الاقباط ليسو متبرجات وعلشان كده زعلو و احنا ستاتنا رجالة ما بتخافش من حد واللى يفلت لسانه ولو بعبارة يطلعو يحتجو على طول وفى وش الشخص وعقر داره - انتى علشان ناقصة عقل فهمتى الموضوع من الناحية التانية - فهاردلك يا ام سحلول قبل ما تكتبى فكرى شوية لحسن منظرك اساء لبنات الامارات المتنورات وانا اشتغلت معاهم واعرف انهم منفتحات اكثر بكثير من بنات الاقباط -

الحشمه هي في السلوك
اي مسلمات -

اي مسلمات مش فاهمه !! الكل شايف مسلمات يلبسن ملابس فاضحه حتى في المكاتب وفي السوق وفي الجامعه وفي كل مكان نلاقيهم !!وحتى المحجبات مع البنطلون اللازق والبدي الدالع والماكياج الفاقع هدول محتشمات !!! ويا ريت تسمعو احاديث ونكات المحجبات في الاماكن المخصصه للنساء فقط حتى تشوفو مستوى اخلاقهن !!! انا قعدت بينهم كتير وسمعت وشفت منهم العجايب !!على كل الحشمه هي في العقل والتفكير ومش بالملابس لان الملابس اللي بتقولو عليها محتشمه بشكل مبالغ فيه كثير من الوقت تكون تغطيه على الافعال والتصرفات غير الاخلاقيه وللتمويه يعني .

الى رقم 9
طاهر -

شوية شوية , لايطق لك عرق . مالك باعم الحج , دة الانبا اللي طلب من المسيحيات الحشمة . يصراحة ملوش حق , ازاي حشمة بعلامة اية , نشيد الانشاد مثلا ولا في الكتاب اللي كلة حشمة .

اماراتيه ولي الفخر
اماراتيه ولي الفخر -

رقم 9 اقولك يا غراب ابو بومه بلاش الكذب المفضوح بعد ماشفت تعليق النصرانيه رقم ( 6) الغاضبه منكم قلت لما اداري الخيبه والوكسه الثقيله وادافع عن ستاتنا هم اصلا مين اللي فاضح النصرانيه غييركم ومقلل من قيمتها امام الدول الغربيه ومحسسين العالم انها عاجزه ولو كنت راجل كان رديت عليها بلا خيبه ( واذا تعليقاتي ما عجبتك انتحــــــــر او اخبط راسك في اقرب جدار يا لوح )

المسلمات العانسات
عبد المنعم نعيم -

يا قبطيات لا تصيرن مثل المسلماتالا كنتوا بتريدو تبقو عانساتشوفوا الخليجياتجالسات في البيوت محجبات واخلايجة بتتزوج اللبنانانياتلانهن بدون حجاب حلوات وجميلات وممتعاتالمسلمات مسكينات ما في عندهم بس الماكولات

جاك عطالله
جاكي الجنس الثالث عطالله -

بس يالا ياجاكي وبلاش م التطاول على اسياديك واقعد مكانك مع صراصير المجاري ياصرصور لحسن أرش بالمبيد الحشري في المليان وصحيح ستاتكو رجاله وإلا مكانش يتجوزوا ستات هايفة زي حضرتك كده ياجاكي وبلاش م الكدب ياجاكي اصل موش ممكن دولة الأمارات تسمح لك بفيزا الدخول لأنه دخول المومسات للأمارات ممنوع بنص قوانينها وديمقرطية ايه وهباب ايه هل ياترى حضرتك بتتكلم عن ديمقراطية الحمام والقرعة الهيكلية ولا ديمقراطية الإختلاط بين الجنسين ونعمة بركة المشاركة في دفء أجساد المؤمنين في ليالي الظهورات الباردة؟

شكله يقرف
ميلاد -

خالف شروط النشر

الى الاماراتية
marshal -

خالف شروط النشر

الاخوة الاعداء
الفارس القبطى الاسود -

موضوع قبطى -قبطى ، ما دخل الافاضل المسلمين ، أتصطادون فى الماء العكر ام انها فرصة لا تعوض لمدحنا .أنفهم من الافاضل المسلمين والمسلمات عينهم موافقتهم لتصريحات الانبا بيشوى عن الاسلام والتغيريات التى طرأت على نصوص القرأن بعد وفاة نبى الاسلام ؟

شتان الفرق
ابو العــــــز -

بين الانبا بيشوى و قداسة البابا شنودة هوة شاسعة . الانبا بيشوى كل تصريح له يُكسبه اعداء ، أولاً ذم المسيحيين غير الاوثوذكس ، ولانهم مسيحيين فلم يشعلوا الموقف ، ثم ذم عقيدة المسلمين وتسبب فى مظاهرات ضد الكنيسة القبطية ورأسها ، واليوم يجرح القبطيات بكلام سخيف ، فعمن سيتكلم المرة القادمة ..........

فخرهم
عابر سبيل -

خالف شروط النشر

ليته يعود للدير ويدرس
د محسن -

هذا الاسقف لا درايه له بالانجيل الذى يوصى " بلباس الحشمه"( رساله بولس الرسول الى كورنثوس والى تيموثاوس وتيطس) فلكونه غير ملم بكلمه الله فيستشهد بما عند الاخرين !!!!!!! غير انه مع احترامنا لثقافه الاخر ونوع الحشمه فى دينه من نقاب وحجاب فلم يوصى الانجيل الا بلباس الحشمه كما كانت سيدات مصر طول الزمان والان كل المثقفات والمتعلمات لا يخضعن لسلطه الرجل الذكورى الذى يرى المرأة ((عوره)) وبعضهم يرى وجهها مثل (فرجها)9!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! كما صرح احد الشيوخ - هذا الاسقف لا يعرف تعليمات الانجيل ان المرأة ((تتغطى - تغطى رأسها )) وقت الصلاه فقط - لكونها كامرأة (( مجد للرجل )) بحسب كلام الوحى ومجد الانسان عموما ينبغى ان لا يظهر فى حضره الله لان وقت العباده اكرام وتمجيد للسيد الوحيد الله - وايضا هذا الاسقف (يغطى راسه )هو فى العباده وهو ضد تعليمات الانجيل الصريه لكونه ( صوره الله ) ! ولئلا يلتبس الامر ساوضحه باكثر كلمات ::::::::: الرجل ( ويشمل الذكر والانثى كقوله يوم خلقه :ذكرا وانثى خلهما- وكان ادم فقط وحواء فيه 0 (فهما واحد) وقال انه مجد الله وصورته فالانسان خلق على صوره الله ( رجلا وامرأه) اما المرأة فهى ((مجد الرجل )) فالوصايا رمزيه تعليميه ان على كل مجد غطأ ووقت العباده يختفى مجد الانسان ويظهر كل المجد لله الواحد مخلصنا - فلماذا لا يعود هذا الاسقف للدير ويدرس كلمه الله ؟؟؟!

توجد نساء
Naderi Nader -

خارج الموضوع

التطرف الاسلامي
Naderi Nader -

تعليقك يدل على الفكر الحاقد الغبي ، اللباس المصري الذي يلبسه عموم المصرياتهو لباس محتشم ويناسب العصر

لا يقتدى به
منصور عبد الرحمن -

بيشوي رجل دين كغيره من رجال الدين لا يقتدى بهم وهم تبريريون وذرائعيون وفي الوطن العربي منهم الكثيرين كمقتدى الصدر والقرضاوي وبيشوي ينضم للقائمة

بعلامه
Naderi Nader -

مخالف لشروط النشر

اماراتيه
Naderi Nader -

ناقصه عقل ودين هذه قيمتك يا اماراتيه ولا ننسيى شهادتك نصف شهاده الرجل

قصدك
Naderi Nader -

خارج الموضوع

تاهر
Naderi Nader -

هذا خطاء من الانبا بيشوي ويمكن يكون هدفه سياسي فلا اح يقلد المتاخريينولعلمي لا يدخلن القبطيات الصلاه وهم عاريات مثلا" اعذرك في عقده النقص لديكم

لو صرح
Naderi Nader -

الارهابي الحويني هل يجروء رجل منهم على تحديه الا الاخ الاماراتيه لانه رجل من ظهر رجل

مضاجعة الميته
الى الخيمه السوداء -

الاقتداء بماذا ؟ في مضاجعة الميته ولا في المرأه اللي وجهها زي فرجها ؟

مضاجعة الميته
الى الخيمه السوداء -

الاقتداء بماذا ؟ في مضاجعة الميته ولا في المرأه اللي وجهها زي فرجها ؟

خانه التعبير
الجوهر اهم من المظهر -

اعتقد ان هذا الانبا قد خانه التعبير وهي مجرد زلة لسان ولا تحتاج كل هذا الغضب فالقبطيات والمسيحيات الملتزمات بتعاليم دينهن هن اطهر واشرف وانظف النساء على وجه الارض وهذا واضح للعالم كله ولا مجال للمقارنه مع غيرهن ابدا وهذا ليس في الملابس فقط ولكن الاهم ايضا في الافكار وفي السلوك وفي المعامله وهذا هو جوهر الديانه المسيحيه الحشمه والنقاء والطهر في الجوهر قبل المظهر

خانه التعبير
الجوهر اهم من المظهر -

اعتقد ان هذا الانبا قد خانه التعبير وهي مجرد زلة لسان ولا تحتاج كل هذا الغضب فالقبطيات والمسيحيات الملتزمات بتعاليم دينهن هن اطهر واشرف وانظف النساء على وجه الارض وهذا واضح للعالم كله ولا مجال للمقارنه مع غيرهن ابدا وهذا ليس في الملابس فقط ولكن الاهم ايضا في الافكار وفي السلوك وفي المعامله وهذا هو جوهر الديانه المسيحيه الحشمه والنقاء والطهر في الجوهر قبل المظهر

انتن في مكان عباده ولستن
نشمي -

انا لست مسيجيا ..لكن انا استغرب كيف شخص يدخل مكان عباده ليدعو ربه ويتضرع اليه وتجد المرأه تلبس كأنها في فرح او ملهى ليلي ..انا المسلمات حتى لو بعضهن لا يردتدين الحجاب لكن عندما تدخل مسجد او تصلي تجدها تغطي كافة جسدها باستئناء الوجه والكفين ..الحشمه مطلوبه ..

انتن في مكان عباده ولستن
نشمي -

انا لست مسيجيا ..لكن انا استغرب كيف شخص يدخل مكان عباده ليدعو ربه ويتضرع اليه وتجد المرأه تلبس كأنها في فرح او ملهى ليلي ..انا المسلمات حتى لو بعضهن لا يردتدين الحجاب لكن عندما تدخل مسجد او تصلي تجدها تغطي كافة جسدها باستئناء الوجه والكفين ..الحشمه مطلوبه ..

الى الاماراتية وطاهر
Geno -

اعتقد ان الموضوع عادى وكان المفروض من النساء المسيحيات يخدوا الموضوع ببساطة والانبابيشوى ما غلطش دة بيقول رايه مش مستاهلة من المسيحيات وقفات ولا احتجاجات ولا فيها اى اهانة .الى الاماراتية انت ممكن تعبرى عن رائيك المتعصب الاعمى براحتك بس مش من حقك تهينى الاقباط وتقولى عليهم اعباط لانهم اصحاب حضارة عظيمة تمتد جذوراها الى الفراعنة العرب الى اعتقد جذورك ترجع ليهم كانوا فى شبة الجزيرة يرعوا الاغنام ايام ما كانت الحضارة الفرعونية اعظم حضارة على وجة الارض احنا اصحاب تاريخ تقدرى تقولى لينا يا ست انتى تاريخك اية وعمره كام سنة فين حضارتكوم ولو ماكنش فية بترول ماكنتوش تلاقوا تكلوا وكان هيكون عندك معزة او اثنين تسرحى بيهم فى الصحراء وكمان انتى مش عايشة فى مصر عشان تقولى تتهمون المسلمين بغتصاب نساءكم مش مثل الحين كذابين انتى مش عايشة فى مصر امال مين بيحرق الكنايس امبابة والقديسين والكشح واطفيح والعمرانية الكنايس بتتحرق لوحدها ولا المسيحيين بيولعوا فى كنايسهم وانى على اى اساس بتقولى ان المسيحيين بيتهموا المسلمين بالكذب باغتصاب وخطف القبطيات انتى عندك تقارير الشرطة وعرفاها يا ست خليكى فى حالك انتى بتنتهزى الفرصة عشان تخرجى الحقد اللى جواكى تجاة المسيحيين الاقباط ومش عارف سببة اية بالرغم انك من دولة تانية لكن دة اسمه التعصب الاعمى .كمان دة فى تحفظات عليكم كتير يعنى المفروض تخليكى فى حالك يعنى الرسول (ص) كان يستقبل الناس فى مرط عائشة ودة فى صحيح مسلم .. كتاب فضائل الصحابة .. باب في فضل عائشة رضي الله تعالى عنهما.كذلك كان الوحى لا يأتى لمحمد صلم إلا وهو فى ثوب إمرأة (خاصة ثوب عائشة) صحيح البخاري قال الرسول ‏فإن الوحي لم يأتني وأنا في ثوب امرأة إلا ‏ ‏عائشة ‏ ...كذلك و في مسندِ أحمدَ أيضًا مسند بني هاشم باقي المسند السابق بداية مسند عبد الله بن العباس برقم 3149 حدثنا عبد الله حدثني أبي ثنا أسود بن عامر ثنا إسرائيل عن عباد بن منصور عن عكرمة عن بن عباس : أن النبي صلى الله عليه وسلم كان يكتحل بالإثمد كل ليلة قبل ان ينام وكان يكتحل في كل عين ثلاثة أميال .وبعدين نسيتوا محاولة السلفيين فى البرلمان سن قانون مضاجعة الوداع مفادها ان الرجل يستطيع الجماع مع زوجتة بعد وفاتها فى خلال ست ساعات وذلك استنادا الى عن ابن عباس قال: ( لما ماتت أم علي بن أبي طالب فاطمة بنت أسد بن هاشم وكانت ممن كفل النبي

الى الاماراتية وطاهر
Geno -

اعتقد ان الموضوع عادى وكان المفروض من النساء المسيحيات يخدوا الموضوع ببساطة والانبابيشوى ما غلطش دة بيقول رايه مش مستاهلة من المسيحيات وقفات ولا احتجاجات ولا فيها اى اهانة .الى الاماراتية انت ممكن تعبرى عن رائيك المتعصب الاعمى براحتك بس مش من حقك تهينى الاقباط وتقولى عليهم اعباط لانهم اصحاب حضارة عظيمة تمتد جذوراها الى الفراعنة العرب الى اعتقد جذورك ترجع ليهم كانوا فى شبة الجزيرة يرعوا الاغنام ايام ما كانت الحضارة الفرعونية اعظم حضارة على وجة الارض احنا اصحاب تاريخ تقدرى تقولى لينا يا ست انتى تاريخك اية وعمره كام سنة فين حضارتكوم ولو ماكنش فية بترول ماكنتوش تلاقوا تكلوا وكان هيكون عندك معزة او اثنين تسرحى بيهم فى الصحراء وكمان انتى مش عايشة فى مصر عشان تقولى تتهمون المسلمين بغتصاب نساءكم مش مثل الحين كذابين انتى مش عايشة فى مصر امال مين بيحرق الكنايس امبابة والقديسين والكشح واطفيح والعمرانية الكنايس بتتحرق لوحدها ولا المسيحيين بيولعوا فى كنايسهم وانى على اى اساس بتقولى ان المسيحيين بيتهموا المسلمين بالكذب باغتصاب وخطف القبطيات انتى عندك تقارير الشرطة وعرفاها يا ست خليكى فى حالك انتى بتنتهزى الفرصة عشان تخرجى الحقد اللى جواكى تجاة المسيحيين الاقباط ومش عارف سببة اية بالرغم انك من دولة تانية لكن دة اسمه التعصب الاعمى .كمان دة فى تحفظات عليكم كتير يعنى المفروض تخليكى فى حالك يعنى الرسول (ص) كان يستقبل الناس فى مرط عائشة ودة فى صحيح مسلم .. كتاب فضائل الصحابة .. باب في فضل عائشة رضي الله تعالى عنهما.كذلك كان الوحى لا يأتى لمحمد صلم إلا وهو فى ثوب إمرأة (خاصة ثوب عائشة) صحيح البخاري قال الرسول ‏فإن الوحي لم يأتني وأنا في ثوب امرأة إلا ‏ ‏عائشة ‏ ...كذلك و في مسندِ أحمدَ أيضًا مسند بني هاشم باقي المسند السابق بداية مسند عبد الله بن العباس برقم 3149 حدثنا عبد الله حدثني أبي ثنا أسود بن عامر ثنا إسرائيل عن عباد بن منصور عن عكرمة عن بن عباس : أن النبي صلى الله عليه وسلم كان يكتحل بالإثمد كل ليلة قبل ان ينام وكان يكتحل في كل عين ثلاثة أميال .وبعدين نسيتوا محاولة السلفيين فى البرلمان سن قانون مضاجعة الوداع مفادها ان الرجل يستطيع الجماع مع زوجتة بعد وفاتها فى خلال ست ساعات وذلك استنادا الى عن ابن عباس قال: ( لما ماتت أم علي بن أبي طالب فاطمة بنت أسد بن هاشم وكانت ممن كفل النبي

السيد طاهر والاماراتية
Marc -

طبعا يجب الاحتشام فى اماكن العبادة او غيرها طبعا بحكم عادتنا الشرقية لكن للاسف نحن فى بلادنا تعودنا على التدين الشكلى زى الذقن علامات الصلاة والحجاب والنقاب وكل هذة العلامات من التدين الشكلى لكن الجوهر غير ذلك تماما ففى مكان من اقدس الاماكن بالنسبة للمسلمين ففى السعودية حذرت رئيسة جراحة الأطفال بمستشفى الملك فهد للقوات المسلحة في جدة الدكتورة إنعام الربوعي من انتشار الشذوذ والمثلية الجنسية بين الأطفال واليافعين كأحد تبعات الاضطهاد والاعتداء الجنسي والعنف الاجتماعي عليهم في البيت أو المدرسة أو الشارع. الدكتورة إنعام الربوعي وكشفت دراسة أجريت على الطلبة الأطفال واليافعين في مدارس جدة أن 25% منهم مصابون بالشذوذ بسبب الاعتداء عليهم في المنزل أو المدرسة، معتبرة أن تلك المؤشرات المرتفعة تستوجب الحذر من الأهالي والجهات المعنية وأخذ الحيطة بمتابعة ومراقبة الأطفال الذين يشكلون ثلث سكان السعودية.كذلك بحسب صحيفة الحياة ألقت الأجهزة الأمنية، القبض على 55 شاباً ، كانوا يحيون حفلة راقصة لشاذين جنسياً، في إحدى مزارع مدينة سيهات بمحافظة القطيف بالسعودية.وغيرها من الاخبار التى تدل على التدين الشكلى وان الاحتشام وحدة لا يكفى فبالنسبة للنقاب يتم ارتكاب جرائم كثير من خلالة ولم يذكر ان زوجات النبى كانوا يرتدون حجاب او نقاب مثلا فى محكمة جنوب القاهرة بمنطقة زينهم محاولة ارتكاب جريمة قتل متهم داخل المحكمة أخذاً بالثأر.حيث حاول تاجر التنكر في زي امرأة منتقبة بالاشتراك مع شقيقته لإنهاء حياة قاتل شقيقهما عقب إحضاره من محبسه للمثول أمام محكمة وغيرها من البلاوى اللى بتتم من خلال النقاب من سرقات والاخبار موجودة.للاسف احنا ركزنا على التدين الشكلى يعنى فى مصر تلاقى تدين شكلى وماتلاقيش ضمير عند حد يعنى تلاقى القراءن الكريم فى كل مكان وتلاقى الناس بتشتم وبتشرب مخدرات والقراءن شغال عادى كمان ازاى يبقى فى تدين والزبالة فى كل مكان المفروض الانسان المتدين يكون منظم ونظيف .انما تلاقى الرجل علية علامات الصلاة وتلاقية يبصق فى اى مكان يرمى زبالة اكيد دى مش من اشكال التدين الغرب مش متدين زى العرب بس عندة نظافة وضمير انما المتدين الشكلى زى مثلا مصر لانى عشت معظم حياتى فيها بيحلل اى حاجة لنفسة قتل اغتصاب سرقة تعصب يعنى مثلا ازاى شخص متدين ويكون متعصب بيكرة غيرة وبحكم فى المحكمة بحسب دين الشخص اللى قدامة وبيح

السيد طاهر والاماراتية
Marc -

طبعا يجب الاحتشام فى اماكن العبادة او غيرها طبعا بحكم عادتنا الشرقية لكن للاسف نحن فى بلادنا تعودنا على التدين الشكلى زى الذقن علامات الصلاة والحجاب والنقاب وكل هذة العلامات من التدين الشكلى لكن الجوهر غير ذلك تماما ففى مكان من اقدس الاماكن بالنسبة للمسلمين ففى السعودية حذرت رئيسة جراحة الأطفال بمستشفى الملك فهد للقوات المسلحة في جدة الدكتورة إنعام الربوعي من انتشار الشذوذ والمثلية الجنسية بين الأطفال واليافعين كأحد تبعات الاضطهاد والاعتداء الجنسي والعنف الاجتماعي عليهم في البيت أو المدرسة أو الشارع. الدكتورة إنعام الربوعي وكشفت دراسة أجريت على الطلبة الأطفال واليافعين في مدارس جدة أن 25% منهم مصابون بالشذوذ بسبب الاعتداء عليهم في المنزل أو المدرسة، معتبرة أن تلك المؤشرات المرتفعة تستوجب الحذر من الأهالي والجهات المعنية وأخذ الحيطة بمتابعة ومراقبة الأطفال الذين يشكلون ثلث سكان السعودية.كذلك بحسب صحيفة الحياة ألقت الأجهزة الأمنية، القبض على 55 شاباً ، كانوا يحيون حفلة راقصة لشاذين جنسياً، في إحدى مزارع مدينة سيهات بمحافظة القطيف بالسعودية.وغيرها من الاخبار التى تدل على التدين الشكلى وان الاحتشام وحدة لا يكفى فبالنسبة للنقاب يتم ارتكاب جرائم كثير من خلالة ولم يذكر ان زوجات النبى كانوا يرتدون حجاب او نقاب مثلا فى محكمة جنوب القاهرة بمنطقة زينهم محاولة ارتكاب جريمة قتل متهم داخل المحكمة أخذاً بالثأر.حيث حاول تاجر التنكر في زي امرأة منتقبة بالاشتراك مع شقيقته لإنهاء حياة قاتل شقيقهما عقب إحضاره من محبسه للمثول أمام محكمة وغيرها من البلاوى اللى بتتم من خلال النقاب من سرقات والاخبار موجودة.للاسف احنا ركزنا على التدين الشكلى يعنى فى مصر تلاقى تدين شكلى وماتلاقيش ضمير عند حد يعنى تلاقى القراءن الكريم فى كل مكان وتلاقى الناس بتشتم وبتشرب مخدرات والقراءن شغال عادى كمان ازاى يبقى فى تدين والزبالة فى كل مكان المفروض الانسان المتدين يكون منظم ونظيف .انما تلاقى الرجل علية علامات الصلاة وتلاقية يبصق فى اى مكان يرمى زبالة اكيد دى مش من اشكال التدين الغرب مش متدين زى العرب بس عندة نظافة وضمير انما المتدين الشكلى زى مثلا مصر لانى عشت معظم حياتى فيها بيحلل اى حاجة لنفسة قتل اغتصاب سرقة تعصب يعنى مثلا ازاى شخص متدين ويكون متعصب بيكرة غيرة وبحكم فى المحكمة بحسب دين الشخص اللى قدامة وبيح

تدين شكلي في دبي
عربي -

تدين شكلي في دبي في المظهر فقط لكن الملاهي والخمر شغاله فيها اربعه وعشرين ساعه هم يسهلو الدعاره في بلادهم ووفتحو بللادهم لها ويستوردو العاهرات من شتى بلاد العالم بلدهم بلد سياحة الجنس ويتاجرو بالرقيق وينتهكو حقوق الاطفال في ما يسمى سباق الجمال ويفتحو بلادهم لغسيل الاموال وما خفي اعظم

تدين شكلي في دبي
عربي -

تدين شكلي في دبي في المظهر فقط لكن الملاهي والخمر شغاله فيها اربعه وعشرين ساعه هم يسهلو الدعاره في بلادهم ووفتحو بللادهم لها ويستوردو العاهرات من شتى بلاد العالم بلدهم بلد سياحة الجنس ويتاجرو بالرقيق وينتهكو حقوق الاطفال في ما يسمى سباق الجمال ويفتحو بلادهم لغسيل الاموال وما خفي اعظم

يفضل ان تسكت
nader nader -

مشكلتكم في التغاضي عن الجوهر والتمسك بالقشور ففي مصر بالذات تلاقي الانسان سلفي لكن لا يتورع عن الكذب او السرقه او ارتكاب المعاصي ضمن مسميات فبما انك غير مسيحي فيفترض ان تعيرنا صمتك ان تقول كانهم رايحين على فرح ما هو المطلوب ان تلبي نقاب او خيمه حتى ترضى حضرتك؟؟؟؟؟

يفضل ان تسكت
nader nader -

مشكلتكم في التغاضي عن الجوهر والتمسك بالقشور ففي مصر بالذات تلاقي الانسان سلفي لكن لا يتورع عن الكذب او السرقه او ارتكاب المعاصي ضمن مسميات فبما انك غير مسيحي فيفترض ان تعيرنا صمتك ان تقول كانهم رايحين على فرح ما هو المطلوب ان تلبي نقاب او خيمه حتى ترضى حضرتك؟؟؟؟؟

ما فائده النقاب؟؟؟؟
نادر النادر -

مخالف لشروط النشر

ما فائده النقاب؟؟؟؟
نادر النادر -

مخالف لشروط النشر

ارنا الاحتشام يا تاهر
نادر النادر -

مخالف لشروط النشر

ارنا الاحتشام يا تاهر
نادر النادر -

مخالف لشروط النشر

لست قبطيه
نادر النادر -

انت كذابه لانك تدافعين عن الكذابين والضالمين الاقباط هم من يقتل او يجرح هم من تخطف بناتهم هم من تحرق كنائسهم عكس المسلمين فلو كانت عندك ذره انسانيه او صدق لما علقت يا اخت فاطمه... المسلم المستنير صاحب الفكر يؤكدون ما ذكرتفعيب ان تدعي كذبا" اخجلي

لست قبطيه
نادر النادر -

انت كذابه لانك تدافعين عن الكذابين والضالمين الاقباط هم من يقتل او يجرح هم من تخطف بناتهم هم من تحرق كنائسهم عكس المسلمين فلو كانت عندك ذره انسانيه او صدق لما علقت يا اخت فاطمه... المسلم المستنير صاحب الفكر يؤكدون ما ذكرتفعيب ان تدعي كذبا" اخجلي

اتعني مثل جنتكم تاهر
nader nader -

خارج الموضوع

اتعني مثل جنتكم تاهر
nader nader -

خارج الموضوع

بل بلدك
نادر النادر -

فحاجه تبجح جعلتم الاسود ابيض ، بلدك فيها غسيل اموال ومحدرات وجنس وكحولا ي كل مقومات السياحه عدا عن ان هوايتك المطالعه!!!!!!! فيا حبيب الماما انكتم وسلم على ام سحويل لولا الاجانب لكنتم سارحين بعنزتينوتشتري الماء المحمل على الحمار بروبيه هنديه اللي استحوا ماتوا

بل بلدك
نادر النادر -

فحاجه تبجح جعلتم الاسود ابيض ، بلدك فيها غسيل اموال ومحدرات وجنس وكحولا ي كل مقومات السياحه عدا عن ان هوايتك المطالعه!!!!!!! فيا حبيب الماما انكتم وسلم على ام سحويل لولا الاجانب لكنتم سارحين بعنزتينوتشتري الماء المحمل على الحمار بروبيه هنديه اللي استحوا ماتوا

ديك تور محسن
هي هي هي lol -

يا ديك تور محسن ربنا يفتح بصيرتك ويخرجك من الظلمات إلى النور ! تقول في تعليقك أن الإنجيل يقول بأن الرجل يشمل الذكر والأنثى يعني (Hermaphrodite ?) ياراجل إختشي على دينك ، وإنشالله بس حضرتك ماتكونش طبيب نساء وولادة ! ياساتر يالطيف !

ديك تور محسن
هي هي هي lol -

يا ديك تور محسن ربنا يفتح بصيرتك ويخرجك من الظلمات إلى النور ! تقول في تعليقك أن الإنجيل يقول بأن الرجل يشمل الذكر والأنثى يعني (Hermaphrodite ?) ياراجل إختشي على دينك ، وإنشالله بس حضرتك ماتكونش طبيب نساء وولادة ! ياساتر يالطيف !

..............
nader nader -

تريد لي عنق الحقيقه لكي تعلن الانتصار الدكتور محسن قال يشمل الرجل والانثى فما الخطاء

..............
nader nader -

تريد لي عنق الحقيقه لكي تعلن الانتصار الدكتور محسن قال يشمل الرجل والانثى فما الخطاء

مسلمه مؤمنه
نادر النادر -

تعليقك ينقط منه الايمان فانتي مسلمه من َالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِلْغَيْبِوالدلاله الشتم فعلا" انت من خير امه اخرجت للناس؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مسلمه مؤمنه
نادر النادر -

تعليقك ينقط منه الايمان فانتي مسلمه من َالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِلْغَيْبِوالدلاله الشتم فعلا" انت من خير امه اخرجت للناس؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

14 و
نادر النادر -

مخالف لشروط النشر

14 و
نادر النادر -

مخالف لشروط النشر

لماذا هجرت المسيحية
قبطي أسلم -

انا عندي سؤال ، أين يقول الكتاب المقدس أن الله ثالث ثلاثة؟ هاتوا آية واحدة من الأنجيل بتذكر أن الله تلاته ! والسؤال التاني ، أين يقول يسوع في الأنجيل انا الأقنوم الثاني؟ هاتوا آية واحدة من الأنجيل يقول فيها يسوع أنا الأقنوم الثاني ! أتحداكم ومن غير لف ولا دوران.

لماذا هجرت المسيحية
قبطي أسلم -

انا عندي سؤال ، أين يقول الكتاب المقدس أن الله ثالث ثلاثة؟ هاتوا آية واحدة من الأنجيل بتذكر أن الله تلاته ! والسؤال التاني ، أين يقول يسوع في الأنجيل انا الأقنوم الثاني؟ هاتوا آية واحدة من الأنجيل يقول فيها يسوع أنا الأقنوم الثاني ! أتحداكم ومن غير لف ولا دوران.

موش ناقصة دى معدومة
ALGEPTY -

واضح انك جاية من منطقة المدبح اللى فى الامارات - الستات عندكو ناقصة - بس انتى بالذات معدومة من كله -

الى عالم الذرة
طاهر -

رقم 20 بيقول على الراجل ملوش دراية بالانجيل , وهو مرشح لكي يكون خليفة البابا شنودة. دة انت طلعت بتاع كلة وفاهم في كل حاجة , الله هو الشافي المعافي

لو
مواطن -

لو حصلت على ربع جنيه على كل سبب او في كل مظاهره يعملوها الاقباط لاصبحت من اثرى اثرياء العالم

الى الخيمه السوداء
El Asmar -

النساء اليوم لا يخرجن إلى الخلاء للتبرز حتى يرى البصباصون المتربصون عورتهن ويتشدقون في مجالسهم بما شاهدوه امام بيت فلان وعلان, كما كان الحال عند العرب قبل إكتشاف دورات المياه والابواب والنوافذ. اتفقت جمهرة فقهاء التفسير ان سبب نزول الآية الداعية لإخفاء الهوية هو للتمييز بين نساء الإسلام ونساء الجاهلية, إذ كن يتبرزن في الصحراء قبل أن تتخذ الكُنف "دورات المياه" في البيوت، فقد كان بعض الفجار من الرجال يتعرضون للمؤمنات على مظنة أنهن من الجواري أو من غير العفيفات، وقد شكون ذلك للنبي ومن ثم نزلت الآية لتضع فارقًا وتمييزًا بين " الحرائر" من المؤمنات وبين الإماء وغير العفيفات..ابن جرير [19/181] قال: "يقول تعالى ذكره لنبيه محمد صلى الله عليه وسلم: يا أيها النبي قل لأزواجك وبناتك ونساء المؤمنين، لا يتشبهن بالإماء في لباسهن، إذا هن خرجن من بيوتهن لحاجتهن، فكشفن شعورهن ووجوههن، ولكن ليدنين عليهن من جلابيبهن، لئلا يعرضن لهن فاسق، إذا علم أنهن حرائر، بأذى من القول".إذا لا يحق للرجال ان يفرضون الحجاب على نسائهم خوفا من الفضيحة, خاصة وإن رأى اعدائهم عورة اخواتهم وزوجاتهم وبناتهم. تغطية الوجه بالحجاب ايام محمد لم تكن فقط لإخفاء هوية الزانية بل ايضا لإخفاء هوية صاحبات العورة و الموأخرة عن اعين المتربص والبصباص, حتى وإن رأى البصباص العورة فلن ينفعه هذا بشئ لانه لا يعرف لمن هي ويبقى شرف الرجال في الحفظ والصون بدون إثبات. القوانين الوضعية في الدول النظيفة تحرم وتعاقب من يتحرش جنسيا بإنسان اخر او يغتصب طفلا او طفلة, شابا او شابة, وهي بعضا من قوانين حقوق الإنسان والمطبقة حتى في اكثر الدول حضارة وتحضرا (فسادا وفجورا بلغة الإخوان وأهل السلف والكهف). القانون والمجتمع يعضدالنساء ويساعدها في الدفاع عن نفسها ضد شبق المسعورين وهرمونات الحشاشين وشيوخ الجهل, وهذا ما نعرفه عن مصر الخمسينات والستينات والصور والافلام القديمة دليل على نظافة العاريات قبل 60 عاما إذا قورنت بمحجبات اليوم....

الرك على التربية
طاهر -

اللة يعينكم على اللي انتو فية , هو دة طبعك ولا حتشترية . الموضوع طلع من واحد المفروض محترم عندكم , والراجل طلع التصريح دة طبعا بعد ماصبر كتير ومن البلاوي اللي شافها في الكنائس, بس ملوش حق يتهم المسيحيات بعدم الحشمة هم يعني شافوا الحشمة فين ولا اتعلموها فين في قصص الانبياء مثلا, ولا في الوصف الدقيق للعلاقات الجنسية , ولا في التشبيهات الخادشة . بعد قراءة الكلام دة والايمان انه من عند الله يطالب الناس بالحشمة ,طيب تيجي ازاي ,

اماراتيه ولي الفخر
اماراتيه ولي الفخر -

رقم 17 اسأل حبايبك لما يكون موضوع اسلامي ليش يحشرون انوفهم اطويله واسألهم ليش يغلطون على الاسلام ليل نهار بعدين بتفهم . رقم 20 من فمك ادينك لما هذا الاسقف ما يعرف حاجه عن الانجيل ليش الكنيسه الغبيه توظفه عندها ؟ ولا عشان الخرفان بتصدق اي حاجه . رقم 25 والله قيمتي انا اعرفها بس ممكن تقولي شوووه قيمتك اذا فعلا طلعت عاجز ومش رجل ! رقم 28 طبيعي بتموت بالسكته الدماغيه من كثر الغيظ اصلا مش متوقع ان البدويه ممكن يكون عندها كل هذي الثقافه وتقدر تخرسك علشان جذه عقلك المريض يصور لك اني رجل وهذا دليل آخر بصدق كلام النصرانيه لما قالت ؛ وكأن المرأة القبطية أداة لاعقل لها ولاخيار ولاتفكير ؛ . رقم 29 الاقتداء بنشيد الانشاد وسفر حزقيال والقس برسوم المحرقي . رقم 32 انا اتكلم بنفس اسلوبكم اللي من 4 سنوات وما تغيير يعني العيب مش فيني , اما موضوع اصحاب حضاره فعلا في الخيانه والغدر وطلب اعباط المهجر من امريكا ودول الغربيه والكيان المسخ ضرب واحتلال مصر من جديد , وبعدين ابغي افهم حاجه لما تتكلمون عن الحضاره الوثنيه الفرعونيه شوه دخلك هل انتوا ساهمتوا فيها ؟ انتوا طلعتوا في الدنيا قالولكم البلد اللي انتوا فيها كان في الماضي السحيق توجد حضاره ( ياريت تفتخرون في حاجه انتوا عملتوها في الحاضر مش من 7000 وحطبه ) فعلا كذابين ومليون مره ايام الثوره لما حرقوا مبنى امن الدوله شافوا في الاوراق ان اللي كان بيحرق هو الزفت حبيب العادلي وزير الداخليه ولو كنت صادق كان حرقوا كل الكنايس في فترة 18 يوم قبل التنحي فبلاش افترى . رقم 34 اولا الامارات بش بس دبي ثانيا نحن مش اصحاب افلام الابيض والاسود ونحن مش اصحاب استار اكاديمي ولا الاماراتيات يشاركون فيه بناتكم اللي يشاركون زين انك قلت من شتى بلاد العالم يعني انت متأكد ان بلدك من ضمنهم يابتوعين الدعاره آه نسيت ومش نحن اللي عدنا فضايح في اوروبا

لل المسيحيين الرجالة
طاهر -

لا رجالة , بجد رجالة بدل ماتردو على كلام الاخت الاماراتية , نازلين تعليقات على بلادها , وعلى انها وحدة ست . فاكرين بالطريقة دي , اللي تدل اصلا على معدنكم الواطي . طبعا تربية شوشو . حتبطل تعلق , بس دة بعيد على شنباتكم دة لو اصلا عندكم شنبات .

قبطى مسلم
د محسن- امريكا -

اعتقد انك قبطى مسلم ومن حقك ان تسال ولذا ساجيبك:::::::::::::::::: ان قرات الكتاب المقدس ستجد ايات كثيره عن اعلان الله عن ذاته بالتثليث وكمثال " منذ وجوده (الاب) انا (الابن متكلما هنا)هناك والان السيد الرب ارسلنى وروحه"ابحث عنها ان كنت جادا فى العهد القديم واخرى بالعهد الجديد قالها الرب يسوع:" عمدوهم باسم الاب والابن والروح القدس"ويهمنى ملاحظه قوله عمدوهم بأسم وليس (باسماء)!فالاقانيم الثلاثه روح واحد كبير لا ندركه الا بقدر ما يعلن عن ذاته هو :::::::: كما ان تعبير الاقنوم (الثانى) تعبير غير كتابى فلا ترتيب فى الاقانيم وكثيرا نجد الروح يذكر (اولا) و الابن (اخيرا) وهكذا فالترتيب ان وجد فهذا يعنى ان الاول اكبر (دائما ) وهذا غير وارد فى الكتاب المقدس::::::: اعلان الله عن ذاته بالتثليث مرارا يقابله اعلانه عن ذاته بالوحدانيه كذلك غير ان التثليث يجيب على تساؤل فى عقولنا :__ ان كان الله (كليما ) و(سميعا) فمع من يتكلم ومن يسمعه فى ((الازل)) قبل خلقه الملائكه والبشر وهو الاله الازلى غير المتغير ؟ فهل كان غير متكلم ولا يسمع فى الازل ثم حدث فيه (تغيير)؟؟؟؟ ماذا يقول القران الكريم فى ذلك؟ هل عندك اجابه يا عزيزى يمكنك السؤال لاى من المختصين وتكتب لى فانا فى انتظارك اذ من حقك ان تعرف بكل تاكيد طالما تسال بادب كما انك حر تتبع من تريد بلا حد رده مسلط على رقبتك

الى غباء نادر
طاهر -

فعلا نادر , نوعية غبائك دي من النوع النادر . وبعدين اش عرفك ياحكيم عصرك عن بلدي .

اماراتيه ولي الفخر
اماراتيه ولي الفخر -

. رقم 32 اولا لما تتكلم عن رسولنا الاكرم صلى الله عليه وسلم ياريت قبلها تنظف فمك ثانيا مش غريبه عليكم اصلا تغلطون على الانبياء واحد منهم طلعتوه زاني وثاني مش معترفين فيه وثالث طلع اقوى من ربكم اللي صارعه لين الفجر , يقولون كيف تعرف الكذبه يرد ويقول من كبرها نحن شوه ذنبنا اذا انتوا ماتفهمون عربي يا واذا اقل حاجه ممكن الواحد يقولها لكم اللي ما تعرفون تفرقون بين المعاني موضوع القبر : الإضطجاع أو أضطجع ، والمُضطجع من النوم ، والإضطجاع معناه النوم أو التمدد على الجنب أو على الظهر ، أو ببعض اللهجات العامية العربية " التكويع أو أن الشخص مكوع أو كوع " أي تمدد على جنبه مُتكئاً على كوع يده ، أو نام على جنبه على الأرض، ولا حتى يُقال لمن نام على بطنه بأنه مُضطجع . ( تَتَجَافَى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفًا وَطَمَعًا وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ ) سورة السجده ....... أما المُضاجعة ومفردها ضاجع ، فهو الجماع أو مُباشرة الرجل للمرأة ، وضاجع الرجل المرأة بمعنى أنه جامعها ، وفعل معها فعل الزوج مع زوجته . فهمتوا ولا نرجع نعيد يا بتوع الاناشيد الاباحيه . اما رقم 33 وعندي احساس انكم شخص واحد فقط يغير نكه مهو تقرير بتقارير وفضايح واستلم واشرب لين ماتموت يقولك في جريدة صوت الامه القمص هابيل ( شخصيات قبطيه شهيره تتبادل الزوجات في حفلات جنس جماعي لان الكنيسه تمنع الزواج الثاني ) . شوه رايك ومش هذا يوضح افعال القس برسوم المحرقي مع ستاتكم لا بيغيت اسأل عملتوا تحاليل حق اطفالكم وعرفتوا هم اولاد مين فيكم بضبط ولا بعدكم . ( هذا مش يوضح موضوع الشذوذ اللي تتكلم عنه او انتوا على راسكم سلة ريش ) وبعدين ممكن اعرف هو ليه قال القمص عبدالمسيح بسيط ان السبتيون وشهود يهوه زنادقه وليسوا مسيحيين ؟ ولا عشان بيقولوا ( المسيح نبي وليس إلها ) وبعدين انتوا بتقولوا نساءنا مش متبرجات عيل ليش قال زكريا يواقيم شيخ جماعة شهود يهوه ( ان الارثوذكسيات متبرجات ) , ياريت لما تبغون تنصرون المسلمين تقرون لهم سفر حزقيال احتمال تغرونهم ويضعفون ولا تعبون نفسكم انا بكتبه حقكم ( 1 وكان إلي كلام الرب قائلا 2 يا ابن آدم، كان امرأتان ابنتا أم واحدة وزنتا بمصر. في صباهما زنتا. هناك دغدغت ثديهما، وهناك تزغزغت ترائب عذرتهما 5 وزنت أهولة من تحتي وعشقت محبيها، أشور الأبطال 7 فدفعت لهم عقرها ل

إتقوا الله في نسائكم
إحترموا نسائكم يا أقباط -

القرآن يمنعني أن أسيء أو أتكلم في شرف النساء القبطيات أو أسيء إلى إحداهن في شرفها لأنني إن فعلت ّلك فأنا مدان أمام الله ومسؤل عن كلامي يوم القيامة ، لكن كيف سوف تبررون أنفسكم أمام الله الديان يوم القيامة حين تقرأون لهن نشيد الأنشاد في الكنيسة؟ وهل يمكن لله تعالى أن يكون قد قال كلام مثل نشيد الأنشاد؟ حاش لله وتعالى الله عن ذلك علواً كبيرا.

بولحية
القذافي -

للمرأة نفس حقوق الرجل سواء كانت رجلا او امراة... و بولحية دائما متعصب سواء كان مسيحي او مسلم ... فاستعدوا للانقضاض على كل بولحية رجلا كان ام امراة حتى لا يبقى بولحية في بنغازي

إتقوا الله في نسائكم
إحترموا نسائكم يا أقباط -

القرآن يمنعني أن أسيء أو أتكلم في شرف النساء القبطيات أو أسيء إلى إحداهن في شرفها لأنني إن فعلت ّلك فأنا مدان أمام الله ومسؤل عن كلامي يوم القيامة ، لكن كيف سوف تبررون أنفسكم أمام الله الديان يوم القيامة حين تقرأون لهن نشيد الأنشاد في الكنيسة؟ وهل يمكن لله تعالى أن يكون قد قال كلام مثل نشيد الأنشاد؟ حاش لله وتعالى الله عن ذلك علواً كبيرا.

أحي الأب بيشوي
د. عبدالله عقروق / فلوريد -

أنا عربي اردني نصراني ارثدوكسي أحي الأب بيشوى عل هذا النداء الجميل الذي يحمل الطهارة والعفة للمرأة العربية النصرانية .وأدين هؤلاء النسوة من الأقباط المدفوعات من قبل المخربين لوحدة مصر ، ومنهم اقباط الخارج ، لوقوفهن ضد هذه الدعوة الصادقة للمرأة القبطية

الى طاهر
عابر سبيل -

الرك على التربية صحيح ، وما رأيك فى تربية من يأكل خبر الفرنجة ويشربون شرابهم ويعيشون ضيوف عليهم وعلى معوناتهم ويسبونهم فى كل مجلس ؟

أحي الأب بيشوي
د. عبدالله عقروق / فلوريد -

أنا عربي اردني نصراني ارثدوكسي أحي الأب بيشوى عل هذا النداء الجميل الذي يحمل الطهارة والعفة للمرأة العربية النصرانية .وأدين هؤلاء النسوة من الأقباط المدفوعات من قبل المخربين لوحدة مصر ، ومنهم اقباط الخارج ، لوقوفهن ضد هذه الدعوة الصادقة للمرأة القبطية

الى عربى نصرانى ارثوذكسى
عصام العربى -

الكذب ليس له رجلان مثل مشهور ::::::::::::: كلماتك تكشف كذبك لكل مسيحى فاهم

الى عربى نصرانى ارثوذكسى
عصام العربى -

الكذب ليس له رجلان مثل مشهور ::::::::::::: كلماتك تكشف كذبك لكل مسيحى فاهم

د. عقرون
خافيير -

كفاك كذباً ، لايوجد ما يسمى نصرانى ارثذوكسى ، كفاك وقاحة انت اردنى هارب من بلدك لعلة ما ، وتعيب على المسيحيات فى بلدهم وعلى الاقباط الهاربين من الاضطهاد عندك فى المهجر ، انت متحزب متعصب على اساس دينى لا يعجبك الاقباط فى بلدهم ولا فى مهجرهم يرضوك

الى الاماراتية
Geno -

خالف شروط النشر

الى الاماراتية
Geno -

خالف شروط النشر

الى 53
طاهر -

ياعم الدكتور ياللي بتفهم اكتر من القساوسة . انا سالتك سؤال من يجي كده كم شهر ولا رد ولا خبر , طبعا فاكر عن الاية بتاع الخيل والاحمير , وسألتك برضة لية التراجم للكتاب المقدس بالعربي بتختلف عنها في اللغات الاخرى , يعني لية الكلمات في التراجم بالعربي بتكون اقل حدة واخف وطأة, يعني متلا لحمهم كلحم الحمير. طبعا بالترجمة الانجليزية الكلمة تختلف , وانت سيد العارفين ولا مش

الى الاماراتية
Geno -

طبعا كالمعتاد تم اللف والدوان وعملتى قص ولزق بدون اى فهم عشان تتوهى الموضوع ولا رديتى على اى حاجة هعيد تانى قبل ما ارد عليك .تعرفى على اى شريعة تزوج النبى الكريم السيدة خديجة ومين اللى تمم الزواج.تعرفى المكتوب فى اللوح المحفوظ الناسخ ولا المنسوخ واكيد طبعا لانك فقيهة عارفة ان فى ناسخ ومنسوخ .تعرفى ليه موجود اخطاء تاريخية فى القراءن الكريم او جغرافية مثلا في سورة لقمان 31: 10 "خَلَقَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا وَأَلْقَى فِي الأَرْضِ رَوَاسِيَ أَنْ تَمِيدَ بِكُمْ". وجاء في الرعد 13: 3 "وَهُوَ الذِي مَدَّ الأَرْضَ وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ". يعنى الارض ثابتة طبعا انت اول مرة تسمعى الكلام دة واذكرك ... وَلَوْ كَانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلافًا كَثِيرًا } [سورة النساء: 82].انا هساعدك اكتبى فى البحث اخطاء القران وهيجلك فهرس الاخطاء اختصارا للوقت .انتى ذكرتى حادثة الراهب برسوم المحرقى وبتقولى شوفوا ولادكم اولاد مين .طيب دى حاثة اية رايك فى اباحة زواج المحارم من الزنى .يعنى الاب او الابن ممكن يتزوج اختة او بنته من الزنى .طيب سمعتى عن اباحه اللواط فى الحج فى كتاب عبدالله بن قدامه ج 3 ص 316 : ( فصل ) ولا فرق بين الوطئ في القبل والدبر من آدمي أو بهيمةوبه قال الشافعي وأبو ثور ويتخرج في وطئ البهيمة أن الحج لا يفسد به وهو قول مالك وأبي حنيفة لانه لا يوجب الحد فأشبه الوطئ دون الفرج وحكى أبو ثور عن أبي حنيفة أن اللواط والوطئ في الدبر لا يفسد الحج عارفة دة معناه ايه .شفتى كل البلاوى دى وجاية تتكلمى .طيب عافة قصة رجم ماعز ايه اللفظ اللى اتقال وبعد كدة الرسول الكريم رجمه انا مش هقدر اكتب اللفظ موجود على النت .انا عارف الاخوة المسلمين بيخافوا من التفكير وبيحاولوا يهاجموا وبس وطيب انا هطلب طلب تانى بعد ما تردى على الاسئلة لو قدرتى ممكن تفكرى بينك وبين نفسك بس فكرى ليه كذا وكذا ليه فى ناسخ ومنسوخ ليه الزيجات الكثيرة ليه التصرفات الغريبة زى مضاجعة الوداع ذى قصة فاطمة بنت أسد بن هاشم .وحتى لو فرضنا انه نام جنبها ليه يقلع ويلبسها قميصة وينام معها فى القبر حتى اللى حضروا القصة استغربوا من التصرف .ليه ماكنش الوحى بييجى الا وهو لابس ثياب عائشة دة كلام .الكلام دة منطقى بالنسبة لكى واللفظ اللى اتقال فى قصة ماعز.ياريت تردى المرة دى .بخصوص القص وال

Geno
طاهر -

هو انت تغيب تغيب وترجع تاني بنفس الاسئلة, ياراجل كل الكلام دة ردو علية الاخوان . بس الظاهر بتحب تجر في ساقية . دا انا سالتك سؤال واحد , لا انت ولا عالم الذرة قادر يرد علية.لساني دلدل وانا عايز اعرف لية الترجمة العربية بتغير في معاني الكلمات لية لية لية . مثلا حزقيال (23.20) وعشقت معشوقهم الذين لحمهم كلحم ا........لية الترجمة العربية حرفة الكلمة الاصلية ب لحمهم ,وانت عارف الكلمة الاصلية كانت اية . هو كلام ربكم بيكسف . في ناس بتعبد رب بتنكسف من كلامة. دة كلام مباشر وصريح لا هو عبط ولا دوخيني يالامونة , طبعا مثل العادة لارد ولا جواب

الى الاماراتية
Geno -

طبعا كالمعتاد تم اللف والدوان وعملتى قص ولزق بدون اى فهم عشان تتوهى الموضوع ولا رديتى على اى حاجة هعيد تانى قبل ما ارد عليك .تعرفى على اى شريعة تزوج النبى الكريم السيدة خديجة ومين اللى تمم الزواج.تعرفى المكتوب فى اللوح المحفوظ الناسخ ولا المنسوخ واكيد طبعا لانك فقيهة عارفة ان فى ناسخ ومنسوخ .تعرفى ليه موجود اخطاء تاريخية فى القراءن الكريم او جغرافية مثلا في سورة لقمان 31: 10 "خَلَقَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا وَأَلْقَى فِي الأَرْضِ رَوَاسِيَ أَنْ تَمِيدَ بِكُمْ". وجاء في الرعد 13: 3 "وَهُوَ الذِي مَدَّ الأَرْضَ وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ". يعنى الارض ثابتة طبعا انت اول مرة تسمعى الكلام دة واذكرك ... وَلَوْ كَانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلافًا كَثِيرًا } [سورة النساء: 82].انا هساعدك اكتبى فى البحث اخطاء القران وهيجلك فهرس الاخطاء اختصارا للوقت .انتى ذكرتى حادثة الراهب برسوم المحرقى وبتقولى شوفوا ولادكم اولاد مين .طيب دى حاثة اية رايك فى اباحة زواج المحارم من الزنى .يعنى الاب او الابن ممكن يتزوج اختة او بنته من الزنى .طيب سمعتى عن اباحه اللواط فى الحج فى كتاب عبدالله بن قدامه ج 3 ص 316 : ( فصل ) ولا فرق بين الوطئ في القبل والدبر من آدمي أو بهيمةوبه قال الشافعي وأبو ثور ويتخرج في وطئ البهيمة أن الحج لا يفسد به وهو قول مالك وأبي حنيفة لانه لا يوجب الحد فأشبه الوطئ دون الفرج وحكى أبو ثور عن أبي حنيفة أن اللواط والوطئ في الدبر لا يفسد الحج عارفة دة معناه ايه .شفتى كل البلاوى دى وجاية تتكلمى .طيب عافة قصة رجم ماعز ايه اللفظ اللى اتقال وبعد كدة الرسول الكريم رجمه انا مش هقدر اكتب اللفظ موجود على النت .انا عارف الاخوة المسلمين بيخافوا من التفكير وبيحاولوا يهاجموا وبس وطيب انا هطلب طلب تانى بعد ما تردى على الاسئلة لو قدرتى ممكن تفكرى بينك وبين نفسك بس فكرى ليه كذا وكذا ليه فى ناسخ ومنسوخ ليه الزيجات الكثيرة ليه التصرفات الغريبة زى مضاجعة الوداع ذى قصة فاطمة بنت أسد بن هاشم .وحتى لو فرضنا انه نام جنبها ليه يقلع ويلبسها قميصة وينام معها فى القبر حتى اللى حضروا القصة استغربوا من التصرف .ليه ماكنش الوحى بييجى الا وهو لابس ثياب عائشة دة كلام .الكلام دة منطقى بالنسبة لكى واللفظ اللى اتقال فى قصة ماعز.ياريت تردى المرة دى .بخصوص القص وال

رائع يا geno
تمام -

رائع يا geno واعانك الله على الرد على الاغبياء

رائع يا geno
تمام -

رائع يا geno واعانك الله على الرد على الاغبياء

أنا زوجنكاها
النسر الطائر -

خالف شروط النشر

أنا زوجنكاها
النسر الطائر -

خالف شروط النشر

الى طاهر
Geno -

بجد يا طاهر ما فيش حد رد على اى حاجة وانا اللى لسانى ادلدل علشان حد يرد والدليل ان مافيش حد رد كلامك بتقول الاخوة ردوا عليك مش عارف اى اخوة وعموما رد انت ولا ما تعرفشى .اعتبرنى عندى زهايمر ورد تانى .كمان احنا ماعندناش حاجة تكسف فى الانجيل عارف الكلام اللى يكسف فين هقولك عارف اللفظ اللى قاله الرسول الكريم فى قصة رجم ماعز اكيد عارف اللفظ ولا بتتهرب .يا جماعة فى حاجات غريبة انا مش عارف ازاى الناس بتقبلها عادى يعنى مثلا لية الرسول الكريم كان يلبس لبس عائشة وكان بيقول(ص) ان الوحى بيجيله اكثر وهو فى ثياب عائشة فعلا شىء غريب كمان الزيجات الكثيرة كانت لية افادت الدعوة او المسلمين بايه على الرغم من ان المسلم يحل له اربعة والرسول تزوج اكثر من تسعين مرة لية .طيب عارف الرسول الكريم اتجوز السيدة خديجة ازاى وتحت اى شريعة ومين تمم الزواج .المشكلة يا طاهر ان المسلم فى حاجات يخاف يفكر فيها وخصوصا ما يخص الدين يعنى مثلا طائر البراق فى قصة الاسراء والمعراج بينك وبين نفسك دة كلام منطقى على الرغم من ان قصة الاسراء والمعراج تساوى قصة رحلة االالهة ادابا الى السماء ودى من الاساطير الاشورية انت عارف ان الاسلام مبنى على القراءن والاحاديث والاساطير وبخاصة الاشورية.{ لَقَدْ وُعِدْنَا نَحْنُ وَآبَاؤُنَا هَذَا مِن قَبْلُ إِنْ هَذَا إِلَّا أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ } المطففين83 .وكمان قصة الناسخ والمنسوخ تقدر تقولى اللى فى اللوح المحفوظ الناسخ ولا المنسوخ.حاول تجاوب وفكر بينك وبين نفسك وكمان الاخطاء الموجودة فى القراءن زى مثلا ثبوت الارض وغيره .حاول تلاقى اجابات للكلام دة حتى لنفسك مش ليا وما تحاولشى تهاجم دين غيرك لان بجد كل مرة الاقى حد بيهاجم الانجيل وعمال يقص ويلزق بدون فهم بجد بضحك يعنى زى الاماراتية اللى جابت من سفر حزقيال وهى اصلا مش فاهمة السفر بيتكلم عن اية وعلى طول قص والزق زى البغبغان ولا حد فاهم حاجة طيب ردوا الاول وانت مثلا بتقوللية الترجمة العربية بتغير في معاني الكلمات لية .ومحسسنى انك مسكت قضية طيب يا طاهر انت عارف اللغات اللى اتكتب بيها الانجيل .طبعا لا ولو كنت تعرف ماكنتش تساءل ياريت تزيدنا من علمك وتتعب تانى وتجاوب على الاسئلة انا وانت وكل الناس هيستفادوا .وعلى فكرة معلومة اخيرة منى انا الفقير الخمر مش محرم فى القراءن دى حاجة كدة على الماشى ولو دورت هتعرف الاجابة من القراءن بردو

الى طاهر
Geno -

بجد يا طاهر ما فيش حد رد على اى حاجة وانا اللى لسانى ادلدل علشان حد يرد والدليل ان مافيش حد رد كلامك بتقول الاخوة ردوا عليك مش عارف اى اخوة وعموما رد انت ولا ما تعرفشى .اعتبرنى عندى زهايمر ورد تانى .كمان احنا ماعندناش حاجة تكسف فى الانجيل عارف الكلام اللى يكسف فين هقولك عارف اللفظ اللى قاله الرسول الكريم فى قصة رجم ماعز اكيد عارف اللفظ ولا بتتهرب .يا جماعة فى حاجات غريبة انا مش عارف ازاى الناس بتقبلها عادى يعنى مثلا لية الرسول الكريم كان يلبس لبس عائشة وكان بيقول(ص) ان الوحى بيجيله اكثر وهو فى ثياب عائشة فعلا شىء غريب كمان الزيجات الكثيرة كانت لية افادت الدعوة او المسلمين بايه على الرغم من ان المسلم يحل له اربعة والرسول تزوج اكثر من تسعين مرة لية .طيب عارف الرسول الكريم اتجوز السيدة خديجة ازاى وتحت اى شريعة ومين تمم الزواج .المشكلة يا طاهر ان المسلم فى حاجات يخاف يفكر فيها وخصوصا ما يخص الدين يعنى مثلا طائر البراق فى قصة الاسراء والمعراج بينك وبين نفسك دة كلام منطقى على الرغم من ان قصة الاسراء والمعراج تساوى قصة رحلة االالهة ادابا الى السماء ودى من الاساطير الاشورية انت عارف ان الاسلام مبنى على القراءن والاحاديث والاساطير وبخاصة الاشورية.{ لَقَدْ وُعِدْنَا نَحْنُ وَآبَاؤُنَا هَذَا مِن قَبْلُ إِنْ هَذَا إِلَّا أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ } المطففين83 .وكمان قصة الناسخ والمنسوخ تقدر تقولى اللى فى اللوح المحفوظ الناسخ ولا المنسوخ.حاول تجاوب وفكر بينك وبين نفسك وكمان الاخطاء الموجودة فى القراءن زى مثلا ثبوت الارض وغيره .حاول تلاقى اجابات للكلام دة حتى لنفسك مش ليا وما تحاولشى تهاجم دين غيرك لان بجد كل مرة الاقى حد بيهاجم الانجيل وعمال يقص ويلزق بدون فهم بجد بضحك يعنى زى الاماراتية اللى جابت من سفر حزقيال وهى اصلا مش فاهمة السفر بيتكلم عن اية وعلى طول قص والزق زى البغبغان ولا حد فاهم حاجة طيب ردوا الاول وانت مثلا بتقوللية الترجمة العربية بتغير في معاني الكلمات لية .ومحسسنى انك مسكت قضية طيب يا طاهر انت عارف اللغات اللى اتكتب بيها الانجيل .طبعا لا ولو كنت تعرف ماكنتش تساءل ياريت تزيدنا من علمك وتتعب تانى وتجاوب على الاسئلة انا وانت وكل الناس هيستفادوا .وعلى فكرة معلومة اخيرة منى انا الفقير الخمر مش محرم فى القراءن دى حاجة كدة على الماشى ولو دورت هتعرف الاجابة من القراءن بردو

Geno
طاهر -

هههههههههههههههه, مثل كل مرة كلام مرسل لا رد ولا يحزنون . كلامك كلة لية ولية , ياعم سيبك من الكلام العائم ورد مرة بشكل صحيح , السؤال سهل وصريح ومن الكتاب بتاعك .السؤال والله واضح واية دخل الانجيل نزل ياي لغة واللغات اللي اتكتب بيها الانجيل . يعني مثلا الاعضاء التناسلية في اللغة الانجليزية معناها اللحم بالعربي, ومعناها اية في الهندي بطيخ. شي عجيب . والناس ح تستفيد اي من التشبية العبقري دة . وبعدين في رب ممكن ينزل للمستوى دة ويصف مجموعة من الناس ان اعضائهم التناسلية شكلها ازاي ,دة كلام دة سيبك من شغل المراهقة وخليك شخص ناضج . قال اية قص ولزق . واية دخل الخمر في الاسراء والمعراج والناسخ والمنسوخ. كل دة عشان تهرب من الجواب على سؤال سهل , بصراحة عندك حق حاجة تكسف

Geno
طاهر -

هههههههههههههههه, مثل كل مرة كلام مرسل لا رد ولا يحزنون . كلامك كلة لية ولية , ياعم سيبك من الكلام العائم ورد مرة بشكل صحيح , السؤال سهل وصريح ومن الكتاب بتاعك .السؤال والله واضح واية دخل الانجيل نزل ياي لغة واللغات اللي اتكتب بيها الانجيل . يعني مثلا الاعضاء التناسلية في اللغة الانجليزية معناها اللحم بالعربي, ومعناها اية في الهندي بطيخ. شي عجيب . والناس ح تستفيد اي من التشبية العبقري دة . وبعدين في رب ممكن ينزل للمستوى دة ويصف مجموعة من الناس ان اعضائهم التناسلية شكلها ازاي ,دة كلام دة سيبك من شغل المراهقة وخليك شخص ناضج . قال اية قص ولزق . واية دخل الخمر في الاسراء والمعراج والناسخ والمنسوخ. كل دة عشان تهرب من الجواب على سؤال سهل , بصراحة عندك حق حاجة تكسف

الى طاهر
Geno -

كنت متوقع ان مافيش اى اجابة على اى سؤال من اسئلتى بس قولت كالعادة هتلفوا ودوروا وما تجاوبوش انما تهرب بالطريقة دى ولا حتى تجاوب على اى حاجة دى لم اتوقعها .يا راجل حتى رد وبعدين قولى ادينى رديت عليك رد انت كمان عليا عشان تبل ريقى باى حاجة لا مطلوب ان احنا نفسر دينا ونفسر الانجيل ليكم وفى الاخر بردوا هتمسكوا زى العيل الصغير فى حاجة تانية .طيب افسرلك الانجيل وارد لية وانت مش عارف اى حاجة فى دينك .عشان يكون الكلام منطقى جاوب وقولى شفت انا جاوبت جاوب انت كمان .يا راجل حرام الوقت اللى ضيعته معاك .انت عارف كدة انت بتاكد كلام الرسول (ص) لما قال ( بدأ الإسلام غريباً وسيعود غريباً ) باصتدامه بالعلم والحضارات .ياراجل كل الاسئلة ومافيش اى رد .وبتقول اية دخل الخمر فى الاسراء والمعراج فى مش عارف اية .دى يا باشا اسئلة ولا انت ضعيف فى العربى .ولا الافعال الغريبة للرسول (ص) اللى ذكرتها مافيش اى تعليق خالص .عايزنى افهمك الانجيل وانت اصلا مش فاهم فى القران ولا الاحاديث ولا الفقه طيب اية الفائدة .احنا لما لقينا بعض المسلمين بيهاجموا الانجيل ابتدينا نرد من القراءن والاحاديث .وعشان نفتح العيون لكن للاسف ما حدش بيفهم .مكسوف من كلام الانجيل ومش مكسوف من كلام الاحاديث مثلا فى قصة رجم ماعز .مش مكسوف من فتاوى المص واللحس.مش مكسوف من كلمة النكاح ولا الفروج اللى مليا القراءن.والتمعن فى شرح الجنس ( إذا جامع أحدكم أهله فلصْدقها ..... ثم قضى حاجته قبل أن تقضي حاجتها فلا يعجلها حتى تقضي حاجتها ) وغيرها وقال تعالى : ( فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ ) النساء 24 ..انا هسيبك تفسر انت دة اسمه ايه وخد دى كمان ( فَانكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَنَاتٍ غَيْرَ مُسَافِحَاتٍ ) النساء 25 .وكمان ( فَأْتُواْ حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ ) البقرة 223 عارف دى معناها ايه .كمان ( مَنْ تَزَوَّج أحرَزَ نِصف دِينه ) يعنى نصف الدين هو العلاقة الزوجية .دة غير التمتع بالرضيعة ومفاخزة الاطفال .زى قصة زواج السيدة عائشة كان يفاخزها لسن ست وتزوجها فى سن تسع سنوات .فين بقى الكلام اللى يكسف .شاطرين بس تمسكوا فى حاجة وتقعدوا ترددوها زى البغبغانات .طيب رى على الاسئلة اللى زكرتها فى تعليقاتى السابقة ولا حتى التعليق دة وبعد كدة قولى ادينى رديت رد انت بقى

الى طاهر
Geno -

كنت متوقع ان مافيش اى اجابة على اى سؤال من اسئلتى بس قولت كالعادة هتلفوا ودوروا وما تجاوبوش انما تهرب بالطريقة دى ولا حتى تجاوب على اى حاجة دى لم اتوقعها .يا راجل حتى رد وبعدين قولى ادينى رديت عليك رد انت كمان عليا عشان تبل ريقى باى حاجة لا مطلوب ان احنا نفسر دينا ونفسر الانجيل ليكم وفى الاخر بردوا هتمسكوا زى العيل الصغير فى حاجة تانية .طيب افسرلك الانجيل وارد لية وانت مش عارف اى حاجة فى دينك .عشان يكون الكلام منطقى جاوب وقولى شفت انا جاوبت جاوب انت كمان .يا راجل حرام الوقت اللى ضيعته معاك .انت عارف كدة انت بتاكد كلام الرسول (ص) لما قال ( بدأ الإسلام غريباً وسيعود غريباً ) باصتدامه بالعلم والحضارات .ياراجل كل الاسئلة ومافيش اى رد .وبتقول اية دخل الخمر فى الاسراء والمعراج فى مش عارف اية .دى يا باشا اسئلة ولا انت ضعيف فى العربى .ولا الافعال الغريبة للرسول (ص) اللى ذكرتها مافيش اى تعليق خالص .عايزنى افهمك الانجيل وانت اصلا مش فاهم فى القران ولا الاحاديث ولا الفقه طيب اية الفائدة .احنا لما لقينا بعض المسلمين بيهاجموا الانجيل ابتدينا نرد من القراءن والاحاديث .وعشان نفتح العيون لكن للاسف ما حدش بيفهم .مكسوف من كلام الانجيل ومش مكسوف من كلام الاحاديث مثلا فى قصة رجم ماعز .مش مكسوف من فتاوى المص واللحس.مش مكسوف من كلمة النكاح ولا الفروج اللى مليا القراءن.والتمعن فى شرح الجنس ( إذا جامع أحدكم أهله فلصْدقها ..... ثم قضى حاجته قبل أن تقضي حاجتها فلا يعجلها حتى تقضي حاجتها ) وغيرها وقال تعالى : ( فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ ) النساء 24 ..انا هسيبك تفسر انت دة اسمه ايه وخد دى كمان ( فَانكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَنَاتٍ غَيْرَ مُسَافِحَاتٍ ) النساء 25 .وكمان ( فَأْتُواْ حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ ) البقرة 223 عارف دى معناها ايه .كمان ( مَنْ تَزَوَّج أحرَزَ نِصف دِينه ) يعنى نصف الدين هو العلاقة الزوجية .دة غير التمتع بالرضيعة ومفاخزة الاطفال .زى قصة زواج السيدة عائشة كان يفاخزها لسن ست وتزوجها فى سن تسع سنوات .فين بقى الكلام اللى يكسف .شاطرين بس تمسكوا فى حاجة وتقعدوا ترددوها زى البغبغانات .طيب رى على الاسئلة اللى زكرتها فى تعليقاتى السابقة ولا حتى التعليق دة وبعد كدة قولى ادينى رديت رد انت بقى