إيلاف من بيروت: تشارك النجمة سمية الخشاب في الحملة ضد التحرش والمتحرشين، واختارت في ذلك أن تنشر مقطع فيديو على صفحتها في موقع فايسبوك، بثت من خلاله رسالة وجهتها إلى كل فتاة تعرضت للتحرش.

قالت الخشاب في الفيديو: "لكل بنت تعرضت للتحرش أو الاغتصاب، إحنا معاك والمجتمع معاك!! التحرش والاغتصاب جرائم ليس لها أي مبرر، أرجوك متسيبيش حقك. إنتِ أنثى يعني الحياة يعني عصب كل حاجة ماتكونيش سلبية وتتنازلي عن حقك وتدي حق للمتحرش أو المغتصب إنه يعمل كده فغيرك! لأ يعني لأ، وأوعوا تخافوا من الابتزاز، انتو أقوى من أي حاجة. ولأ يعني لأ، ليكم كل الدعم حبايبي، وكلكم أبطال".

لكل بنت تعرضت للتحرش او الاغتصاب، احنا معاكي والمجتمع معاكي!! التحرش و الاغتصاب جرائم ليس لها اي مبرر!! ارجوكي متسيبيش حقك. انتي انثي يعني الحياه يعني عصب كل حاجه ???????? ماتكونيش سلبيه وتتنازلي عن حقك وتدي حق للمتحرش او المغتصب انه يعمل كده فغيرك! لأ يعني لأ!! واوعوا تخافوا من الابتزاز، انتوا اقوي من اي حاجه. ولأ يعني لأ????????‍♀️ ليكم كل الدعم حبايبي وكلكم ابطال ❤️ To all sexual assault/harassment victims, I fully support you! it's no shame!!! you have the right to say NO! and they HAVE TO obey!! we won't tolerate this anymore! no more sexual/verbal harassment! BE STRONG! YOU ARE THE BACKBONE OF LIFE! NO IS NO & NO MEANS NO!!!!!!!????????‍♀️

Posted by Somaya Elkhashab on Friday, July 10, 2020

المعلوم أن الخشاب تذرعت بخوفها من الإصابة بفيروس كورونا المستجد لتعتذر عن عدم مشاركتها في تصوير فيلم "صابر وراضي"، مع النجم أحمد آدم، قائلةً إنها لن تخاطر بحياتها من أجل التصوير، وليس هناك ما يدعو إلى التسرع، مؤكدةً أنها تحب العمل مع السبكي وأحمد آدم، وكورونا هو سبب اعتذارها، ولا سبب آخر.